Jentene fixet fyrverkeriet

At kjæledyra våre kan bli redd og engstelig når bråket setter i gang på Nyttårsaften, er en kjensgjerning. Rundt her jeg bor har det minsket med oppskyting av fyrverkeri betraktelig de siste årene, men litt er det jo fortsatt. Nå er det oppsamlingsplasser som folk drar til.

Her i heimen var Ronja litt nysgjerrig på det som skjedde ute, men hun ville ikke ut. Vinja derimot lå på senga mi, og var ikke interessert i det hele tatt. Før om årene løp gjerne Ronja ut på balkongen å satt på klatrestativet, og der stirret hun fasinert på fyrverkeriet og fargene. Når noen fyrte opp de store tunge, som hørtes ut som bomber, da ble hun redd og ville inn med en gang. Vinja var redd og gjemte seg i skapet da hun var yngre, men nå bryr hun seg ikke lenger.

Dersom du har kjæledyr, hvordan reagerer de på fyrverkeriet?

#kjæledyr #fyrverkeri #raketter #skremmende #redd #engstelig #blogg

12 kommentarer
    1. Ja de skjønner jo ingenting..SÃ¥ bra de har roet seg..her var det ogsÃ¥ ganske bra…De bjeffer og blir litt skremt, men mÃ¥ se og gjemmer seg ikke…og utpÃ¥ kvelden sÃ¥ var det bare de nære som de reagerte pÃ¥…og kl 24 brydde to seg ingenting, mens en mÃ¥tte jeg ha pÃ¥ fanget og se ut..og hun knurra litt, og pep, men sÃ¥ med store øyne…og ville ikke løpe vekk..sÃ¥ det tar jeg som et tegn pÃ¥ at hun er engstelig, men ikke livredd…OG nÃ¥r de merker at det skjer ikke noe farlig..sÃ¥ blir det bedre og bedre…MEN jeg ville aldri ha reist fra dem…aldri i livet…hihihi…Flott bildet av pusene dine!

    2. Kattene dine er så fine syns jeg. Mine katter er ikke opptatt av fyrverkeriet, men hunden har det ikke godt. Skal skremme det vekk. Men jeg lar han være i soveromsgangen, da får han fred.

    3. Toini: Tusen takk ;o)) Nei, jeg vil ikke være borte fra pusene pÃ¥ NyttÃ¥rsaften jeg heller. Tror ikke at det hadde vært sÃ¥ farlig, med tanke pÃ¥ at det er sÃ¥ lite fyrverkeri her… Alikevel!! De er jo barna mine vettu ;o))

    4. Jeg har ingen dyr nå. Har jo hatt katter, men de har ikke reagert så mye på fyrverkeri som jeg har sett enkelte hunder gjøre. Nydelige pusefrøkner du har. De ligner ganske mye på Anastasia-pusen min. Jeg har ikke lov til å ha dyr her, så jeg måtte sette henne igjen hos sønn/svigerdatter da jeg flyttet. 🙂

    5. karidansen: Tusen takk, jeg syntes jo de er nydelig selv også ?? Det er mulig at katter ikke er like lettskremte når det gjelder fyrverkeri. Hundene vet jeg ofte kan bli redde og engstelig.

    6. Godt nytt år. Tror folk som har kjæledyr vet man hvordan man takler slike ting. Enda bra at det bare er en gang i året. Det knalla godt rundt i nabolaget hos meg i ca 20 min, mens jeg sendte ca 20 sms til folk. Det kom snø og det betyr skiføre og det er meldt kaldt og det ser jeg frem til. Greit med en normal vinter igjen med snø.

    7. Nydelige pusekattene! <3 Vi har én katt og før hadde jeg kuer, men ingen av de har brydd seg om fyrverkeri. Hunder og hester derimot kan bli veldig redde. :o(

    8. Helge: De aller fleste som har kjæledyr vet nok hva de må gjøre. Allikevel kan man ikke verne seg mot alt fyrverkeriet, men heldigvis var ikke det lille som kom her hos meg noe problem ;o)) Det snødde bra her i Oslo også, men så utpå natta kom varmegradene og det ble veldig vått. Snøen ligger fortsatt, og det må gjerne komme litt til sammen med noen kuldegrader. Ha en fin tirsdag ;o))

    9. Hanne Beate: Tusen takk ;o)) Jeg har ingen erfaring med hunder og hester, men kjenner et par som har begge deler. De sier akkurat som du at de blir mer engstelig og redde. Det er ikke ok når dyra blir så skremte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg