Pakke bort jula? Nei ikke enda 🎄

Da jeg var barn var det veldig vanlig at jula prydet heimen helt til 20 dag jul. Når den dagen kom hadde vi også god mat og spiste rester av kaker og godterier. Jeg husker at jeg syntes det var sååå trist når pappa bar ut juletreet, og kastet det på haugen sammen med de andre trærne. Jeg gjemte meg bort og gråt, for jeg orket ikke å se at han fjernet det.

Ofte var det sånn at våre juletrær vokste og kom med nye skudd mens de sto inne, og som barn så jeg på treet som noe levende med følelser og tanker. Noe som sikkert kom fra et eller annet eventyr jeg hadde hørt. Det var derfor jeg ble så trist, for jeg tenkte på hvor godt treet hadde hatt det inne i varmen med all pynten på. Nå skulle det ligge der ribbet uten pynt i kulda…. Disse voldsomme følelsene for juletreet avtok etterhvert som jeg ble eldre, og når jeg fant ut at jeg var allergisk mot bartrær ble det plast som prydet stua.

Christmas tree
Licensed from: adrenalina / yayimages.com

Nå for tiden pynter jeg jo til jul allerede 1. desember, og da føler jeg ikke behovet for å la pynten stå til midten av januar. Enkelte år har jeg faktisk pakket bort i Nyttårshelgen, og det er for at kattene mine har begynt å vise litt vel mye interesse for juletreet. Dette året kommer jeg til å begynne til fredagen, og pakker ned alt pynten da. Så blir det en hviledag på lørdagen, ettersom jeg har planer den dagen. Søndagen er det påan igjen, for da skal gardinene skiftes. Jeg har jo røde julegardiner i alle rom, og da det er nisser på en del av dem er det greit at de også skiftes ut.

Hva gjør du? Pakker du ned jula tidlig eller lar du den stå en stund ut i januar?

#jul #julepynt #nedpakking #januar #nyttår #blogg
 

18 kommentarer
    1. frodith: Jeg kunne nok ha pakket ned nå, for pynten har stått en måned. Så er det jo så koselig, så jeg lar den stå en uke til, men da er jeg nok fornøyd ;o))

    2. Jeg begynner ganske tidlig i desember, men tar bare litt nå og da utover i måneden så det er egentlig ikke fullt pyntet før lille julaften.
      Og jeg beholder gjerne pynten fram til den andre helgen etter jul.
      Ha en flott dag, frøken! 🙂

    3. Jeg pynter juletreet og pynter til jul rundt 20.12 hvert år. Derfor velger jeg å la juletreet stå og adventslysene henge til 2.helgen i januar før det blir plukket ned. Nå som det er mørkt ute er det kjempekoselig med julelysene et par uker ekstra. Her i Trondheim merker vi at solen står høyere på himmelen i midten av januar, og i februar merker vi at det ettermiddagene er lysere og lengre 🙂
      Ønsker deg en kjempefin tirsdag 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    4. Ei_heks: Det er koselig å å pynte tidlig i desember, og nyte tiden fram til jul. Det hadde vært koselig å ha pynten fra til andre helga, men i år går den nå til fredagen.

      Ha en fortsatt fin tirdagskveld ;o))

    5. Toril sin hverdag med musikken: Vi pleide også pynte rett før jul før, og da var det mer naturlig at den også fikk stå framme til 20. dagen. Nå som jeg pynter allerede 1. desember, føler jeg ikke det behovet.

      Ha en fin tirsdagkveld du også ;o))

    6. Vi hadde også julen i stuen til langt ut i januar når jeg var liten. Ellers pleier ikke jeg å pynte så mye til jul, men når jeg kom med mitt flyttelass i romjulen måtte brått Doffen sitt julepynt vekk også, og settes ned i kjelleren 😛 ha ha.. Måtte jo samle alt på et sted og da var det bedre å pakke vekk han sine fem ting, enn å skulle sette opp mine fem ting 😛

    7. Jeg er også vant med pynting like før jul, som regel den 23., og at vi pakket den ned igjen 20. dag. Det har jeg fortsatt med etter at jeg ble voksen, så her får jula være framme i ca 10 dager til. Det er så koselig med alle lysene og pynten, men skjønner godt at man blir lei om man har hatt det framme siden den 1. desember.

    8. her skal julen ut 13 dag jul,skulle gjerne hatt det lengre jeg men vi er to og bare en som vil ha julen lenge hi hi .Husker bestemora til venninna mi i barndommen,hun innviterte alle barn i nabolaget til å gå rundt juletreet hennes før hun kastet det ut,og da fikk vi også spise det vi ville av julekakene som var igjen i boksene :=) det var veldig koselig

    9. Nydelig historie om den vesle jenta som syntes synd pÃ¥ juletreet! Jeg har tenkt Ã¥ ha julepynt og tre fremme i omtrent ei uke til i Ã¥r, for jeg pyntet bittelille julaften. Dessuten har jeg sÃ¥ fint tre i Ã¥r. Det kostet sine hundrelapper, sÃ¥ jeg vil ha gleden av det ei stund til. Men…helt til 20.dag jul synes jeg nok blir i lengste laget! 🙂

    10. SÃ¥ trist, men morsomt Ã¥ høre om følelsene til treet…Det har jeg aldri tenkt pÃ¥..hihihi..Her gikk det meste av jula ut i dag…har igjen litt..men orket ikke mer i dag…treet hadde gjort sitt..sÃ¥ nÃ¥ vil jeg ha hverdagen tilbake..hihih..kos deg med julen litt til du..ha en god kveld!

    11. Hanne Beate: Hadde jeg gjort som vi pleide å pynte rett før julaften, så ville jeg definitivt ha latt den stå til 20 dagen. Det kommer til å bli mørkt når jeg tar vekk juletreet, for jeg har jo så mye lys på det ;o))

    12. fruensvilje.blogg .no: Det var litt sånn her også, når vi kom til 20 dagen. Da skulle jula spises og feires ut. Noe jeg syntes var både hyggelig og litt trist. Nå feirer jeg ikke jula ut lenger, siden jeg pakker den ned alene har jeg mer enn nok med det ;o))

    13. karidansen: Ja jeg var oppriktig lei meg og grÃ¥t store krokodilletÃ¥rer, nÃ¥r pappa bar ut treet. Det var sÃ¥ fryktelig trist atte… At vi lot treet stÃ¥ til 20 dagen, var noe bÃ¥de mamma og pappa hadde med seg hjemmefra. Oppe i Nord Odalen hvor mamma var fra, var jula framme sÃ¥ lenge. OgsÃ¥ hos pappa pÃ¥ Stange var det vanlig ;o))

    14. Toini: Ja det var en sorgens dag da pappa bar ut juletreet gitt. En kan smile av det nå, men for ei lita jente var det trist. Jepp, her skal jeg kose meg et par dager til med jula, før pynten pakkes ned for denne gangen. Ha en fortsatt god kveld du også ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg