Den første nye bilen min

Når vi kommer opp slutten av tenårene, og nærmer oss voksenlivet med raske skritt, har vi alle våre drømmer om hva vi vil med livet våres. Det hadde jeg også, men den største drømmen min var å ta førekort og kjøpe meg bil. Jeg kunne nesten ikke vent til jeg fylte 18 år, sånn at jeg kunne begynne med kjøretimer. Den første timen hadde jeg 18.12., 7 dager før jeg fylte 18 år. Jeg hadde kjørt ganske mye før jeg begynte å ta timer, så jeg trengte ikke så mange…

Den aller første bilen ble en Bobble, som jeg i utgangspunktet ikke ville ha, men som jeg ble veldig glad i. Jeg hadde den ikke så lenga, ca 1 år, før jeg kjøpte meg en flonkende ny Opel Ascona J med fartsstriper og persienner i bakruten. Å så stolt jeg var da jeg dro opp å hentet den…  Til dags dato så får jeg stjerner i øynene når jeg tenker på den bilen. Det var veldig kult å råne rundt med vinduene rullet ned å anlegget på full guffe ;o))

På den tiden skulle det jo også henge terninger i speilen, sammen med wunderbaum og en fotball med VIF skrevet på. Jeg husker at faren min fikk hetta av alt som hang der, de får gangene han kjørte bilen. 

Jeg hadde garantert kommet til å ha bilen i mange år, men den rustet rett og slett vekk mellom hendene mine. Opel brukte dårlig materiale i bilene sine på den tiden, og det ville ha blitt et underskuddsforetagende å holde rusten vekk. Hvis ikke faren min hadde tatt med seg bilen på jobben, og pusset rust i pausene sine. Til slutt spredde rusten seg som et utslett, og jeg hadde ikke noe annet valg enn å bytte den inn.

Den som kjøpte bilen bodde like i nærheten, og det hendte jeg så den med jevne mellomrom… Det var et trist skue, for den fikk bare flere og flere rustflekker, og til slutt kjørte vedkommende en annen bil. Ingen biler varer evig, men at den måtte scrappes pga rust syntes jeg er leit…

#bil #ny #opel #ascona #rust #rustflekker #wunderbaum #terninger #stolt #nybil #førekort #drømmer #blogg

13 kommentarer
    1. Kjekt med disse gamle bilene.
      Husker faren min var veldig begeistret for Opel og hadde en Opel Coupe,gul og skikkelig kul.
      Selv er jeg veldig begeistret for gamle Volvoer.
      Hele familien er det.
      Mannen min har fremdeles Volvoen han kjøpte som attenåring og i år blir han 50!
      Ønsker deg en fin helg!

    2. Koselig minner…jeg hadde også boble som første..men det var jubeleumsutgaven med brede felger og takluke..Skikkelig lekker…gullfarger og med rally seter…mye morro med bil!

    3. Vigdis: Hvis jeg skal være helt ærlig så er Ascona’n den bilen jeg har vært mest glad i av alle jeg har hatt, og det har blitt noen. Jeg hadde en fetter som solgte Opel, og faren min hadde stort sett bare Opel… Selv har jeg hatt 4 stykker før jeg skiftet til Ford.

      Det må jeg si er imponerende å ha en bil i 50 år, men da går jeg ut fra at mannen din vet å ta vare på den også ;o))

    4. Toini: Så fancy var nok ikke min Boble gitt.. Det var en 1965 modell, kremgul eller skitten hvit med dårlig varmeapparat, og et horn som hørtes ut som en brekende sau, hihi!! Om sommeren rant vi bort i den, og om vinteren frøys vi halvt ihjel. Jeg kunne ikke kjøre alene med den på vinteren, for noen måtte jo skrape is på innsiden av ruten…. ;o))

    5. Min første av alt kan fortelle mang en historie. Men det og ta førerkortet da og nå er som dag og natt. Mye mer trafikk er det også så man må være våken. Lite som skal til før det hele kan forandre seg på mange måter. Har du vurdert elbil?

    6. Helge: Nei, jeg har ikke vurdert elbil. Kommer nok heller ikke til å gjøre det på mange år. Jeg har nemlig en reaktiv ny bil, som jeg ikke har lyst til å bytte ut.

    7. Så gøy å se tilbake til denne tiden i livet ditt 😀 Jeg tok ikke lappen før jeg var 23 år, og min første bil var da en Passat Gt 90-modell.. Herlighet som jeg savner den bilen, men Trier (min første Ulvehund) vokste ut av den i løpet av sitt første leveår, så jeg måtte dessverre bytte den ut 😛

    8. Elevele: Det kommer mer tilbakeblikk…. Man finner jo så utrolig mye morsomt i gamle fotoalbum ;o)) Jeg har hatt et personlig forhold til alle bilene mine, men det var noe spesielt med Ascona’n ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg