Nytt hekleprosjekt pÃ¥ gang…

For et par dager siden rotet jeg igjennom håndarbeidskista mi, og fant en haug med rødt heklegarn… Ettersom jeg var så lei av å strikke, bestemte jeg meg for å begynne litt tidlig på en juleduk til stuebordet mitt. Kan jo like godt være litt tidlig ute, for jeg vet akkurat hvordan det blir hvis jeg venter til høsten… Da går tiden så fort, og plutselig må jeg nihekle for at den skal bli ferdig til den skal legges på…

Jeg har heklet dette mønsteret et par ganger før, da en gang i Solberg garn som nå og en gang med et litt kjukkere garn. Den hadde nok blitt jevnere hvis jeg hadde brukt litt kjukkere garn, men det var så mye igjen av det røde Solberg garnet at jeg syntes at jeg måtte bruke det.

Ofte er det sånn at man begynner nederst på en duk og hekler seg oppover til slutten. På denne duken begynner man på midten, og hekler oppover. Så snur man å hekler den andre halvparten. Den ser ikke så innviklet ut, men man må holde tungen rett i munnen for det er lett å så feil å tro man er på en annen rad enn det man er.

Jeg har bare bommet en gang på hvor jeg var, og jeg oppdaget det heldigvis før raden var ferdig….

Duken skal ha frynser i endene, men jeg har ikke bestemt om jeg skal ha dem i hvitt eller om de skal være i rødt. Langs sidene skal jeg lage hvite picotter, og det var da jeg tenkte at jeg kunne samme fargene på frynsene… Det kan hende at det ikke blir noe fint…. Får se når jeg er ferdig å hekle hva jeg syntes da…, er jo bare halvvegs nå ;o))

#håndarbeide #hekle #hobby #duk #blogg

10 kommentarer
    1. Dette blir flott og bra. Lite kos og bli dårlig sånn helt plutselig men det kan skje alle. Vi har vakkert vær om dagen. Blir så ofte fort trøtt i slikt vær. Men har funnet ut at C-vitaminer og sommer salat er tingen i så måte. Det er halv pris på påsemarsipan i butikkene nå men jeg må bli flinkere til og styre unna. Så heretter blir det flere appelsiner og bananer og intet marsipan. Blir svett når jeg spiser den slags og sjokolade. Ingen deilig opplevelse det.

    2. Helge: Det har definitivt ikke vært min uke dette her nei, men nå føles det heldigvis bedre ;o)) Jeg har holdt meg langt unna godterier og søtsaker i 14 dager, før jeg ble dårlig, og det kjenner jeg på kroppen ;o))

    3. Toini: Tusen takk ;o)) Ja jeg har ikke lyst til å stresse meg ferdig, sånn som jeg gjorde med teppet jeg skulle ha ferdig til 1. desember. Klarte det, men det gikk også ut over nakken og skuldrene.

    4. karidansen: Nei, det er lett å bomme på mønsteret, men mønsteret i seg selv er ganske enkelt. Ja det var godt å endelig bli kvitt feber og all guff i kroppen o))

    5. fruensvilje.blogg .no: Tusen takk ;o)) Hekleprosjektene kommer aldri helt til sin rett, før man har vært over å presset. Da syntes mønsteret bedre, og som du sier blir arbeidet jamnt og fint ;o))

    6. Den blir helt sikkert fin til jul. Det var lurt Ã¥ begynne pÃ¥ den nÃ¥, sÃ¥ du bare kan kose deg Ã¥ slappe av med den😊

    7. Mona Iren: Tusen takk ;o)) Jeg har begynt med slike prosjekter sent på høsten før, og så blir det bare stress å få det ferdig så det er lurt å begynne tidlig ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg