Den gamle husmannsplassen

For en stund siden gikk jeg igjennom noen gamle fotoalbum, og kom over et bilde av barndomshjemmet til mamma og søstrene hennes. Det var en husmannsplass, som ligger i Nord Odal i Hedmark. Fra mamma var veldig liten bodde de i et annet hus på plassen, men siste skoledagen hennes brant huset ned til grunnen. Dette som dere ser på bilde ble bygget en gang på 1930 tallet.

Huset besto av et stort kjøkken, kammers, stue, inne gang, loft og en overbygd veranda. Der bodde mamma, hennes to søstre, mormor, morfar og oldemor. På andre siden av tunet lå/ligger fjøset og en relativt stor låve (som sist gang jeg var på plassen, holdt på å segne om). De hadde en ku, en gris og høner, i tillegg til at det ble dyrket poteter. De hadde flere epletrær og forskjellige bærbusker.

Jeg tilbragt mang en sommer- og vinterferie der oppe, hvor jeg hadde både jordene og skogen rundt plassen som tomleplass. Om kveldene på sensommer og høsten, kom elgene å la seg inntil gangtrappen for å hvile. Når de hørte at TV’n ble slått på i stua viste de at da kom ingen ut å forstyrret dem på en stund. Mormor hadde et par fuglebrett som man kunne se fra kjøkkenvinduet, og der kom alle skogens fugler for å få seg en godbit. Både sommer og vinter ;o))

Mormor og morfar hadde aldri innlagt vann så lenge de bodde der, det var noe som kom etter at de var borte. Jeg er ikke av de som syntes det er idyll å gå på utedo, så jeg syntes ikke at det var så veldig gøy. Spesielt siden utedoen, som faktisk står der den dag i dag, ble bygget av tynne planker med fritt utsyn til plassen, en gang på slutten av 1800-tallet.

Jeg tok dette bildet etter at mormor, som var siste gjenlevende, hadde flyttet på gamlehjem. Huset hadde da stått tomt en god stund, og så veldig trist å øde ut. Det har i senere år blitt pusset opp, og er nå bolig for en ung familie etter det jeg kan huske.

#husmannsplass #minner #gammelt #nordodal #odalen #hedmark #barndomshjem #sommer #vinter #dyreliv #blogg

20 kommentarer
    1. Koselig med slike minner. Bra at slike hus blir tatt vare på og kan brukes i dag. Mange vil ut av byen og leve mer i pakt med naturen.
      Jeg antar at huset hadde stor tomt rundt seg og kanskje litt skog i eie også. Hedmark er et koselig fylke og er vel det fylke med mest skog, historier og tradisjon er det i fleng. Tenker på Finnskogen og Femundsmarka som begge er fantastiske områder.

    2. Herlig med både gode og litt mindre gode minner. Slitt hus kan jeg se på bildet, men bra det blir ivaretatt videre av yngre mennesker. Jeg husker også utedoen til mormor og morfar med gru, så kaldt da. Nå i dag har jeg litt angst også for hyttedo utendørs, altså utedo. Er bestandig redd noen kommer og biter meg på den minst passende plassen, he-he! Ha en fin kveld videre!

    3. For et koselig hus – med orntli sjel! Kos å lese om minnene dine derfra også! Så bra at det fortsatt bor noen der – etter en oppussing! Ikke alle gamle hus opplever det…. 🙂

    4. Helge: Ja det var godt at de som eier det har pusset og satt det i stand. Gården som eier plassen, eier også all skogen rundt, og var en ev de store gårdene i Austvatn. Om de fortsatt eier skogen vet jeg ikke, mulig det er solgt unna.

    5. toveview: Hihi, jeg var også redd for at noen skulle bite meg, og jeg endte som regel opp med baken full av myggstikk om sommeren. Om vinteren fikk jeg nesten forstoppelse, for jeg syntes det var så kaldt at jeg klarte ikke helt å få til noe, hihi. I tillegg lå utedoen så langt på andre siden av tunet, og når man er mørkredd er det ikke greit…. Ha en fortsatt fin kveld du også.

    6. Margrethe: Ja, det var og er et veldig koselig hus, bare så synd at vi ikke eide det. Kunne ha vært et fint feriested ;o)) Uansett er det godt å vite at det blir tatt vare på.

    7. Godt å ha sånne gode minner å tenke tilbake på. Det er gjerne vemodig at det ikke er sånn nå lenger, men tiden forandrer seg. Så flott at huset blir tatt vare på! <3

    8. Hanne Beate: Som barn stortrivdes jeg der oppe, og lekte i skogen rundt plassen. Det eneste som er trist er at låven nok ikke har vært mulig å redde. Den er nok mest sannsynlig falt sammen eller fjernet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg