Strikkernes høstmarked og lunch på Taverna’n

I går var jeg tidlig opp, selv om jeg egentlig mest av alt hadde lyst til å sove, for Bestisen og jeg hadde bestemt oss for å ta en tur på Strikkernes Høstmarked. De skulle være i Kulturhuset her i Oslo, som ligger i Youngsgaten vis a vis jobben min.

Bestisen kom å hentet meg ved 11 tiden, og så kjørte vi ned til t-banen å parkerte på parkeringsplassen. Så tok vi banen ned til byen. Jeg har ikke vært nede i Oslo sentrum siden i april, bortsett fra de to gangene hvor jeg kjørte kompis Terje hjem, men da gikk jeg jo ikke rundt å kikket. Vi var jo heldig med været for det var så varmt og godt i tillegg til at solen skinte.
 

Licensed from: Pexels pixabay.com

Når vi kom til Kulturhuset kunne vi høre summingen av mange kvinnestemmer helt ut på gaten. Lokalet var ikke akkurat så stort, og med så mange besøkende inne på en gang var det nesten umulig å få sett noe. Litt fikk vi da med oss, og det var mye lekkert garn som jeg godt kunne ha tenkt meg å lage noe spennende ut av. Dessverre så var prisen såpass høy at jeg følte ikke at jeg hadde råd til å kjøpe noe. Det var gøy å besøke markedet, selv om det var litt for mange der. Mulig det hadde vært bedre å gå litt ut på dagen…..

I forveien hadde vi vel sett for oss at vi kom til å være på markedet i et par timer, men ettersom det var så tettpakket ble besøket langt kortere enn planlagt. Vi hadde avtalt å møte Terje etterpå til lunch, så jeg ringte ham å fortalte at vi allerede var ferdig. Han var opptatt på annet sted i Oslo, så mens vi ventet på at han skulle komme tok vi oss en tur på Youngstorget. Der hadde IKEA utstilling av nye møbler. Noe falt i smak, mens andre ting ikke så veldig mye….

Når Terje kom ble det bestemt at vi skulle spise lunch på Taverna’n, som ligger ved Youngstorget. Siden det var en varm dag hadde nok de andre to lyst til å sitte ute og spise. Jeg er ikke så glad i det da det alltid kommer veps så snart jeg setter baken ned på stolen. Heldigvis for meg var det ingen ledige bord, så vi gikk inn å satte oss.

Vi valgte alle tre pizza skorpe å spise, og de hadde mye godt å velge i. Jeg valgte skorpe med kylling og en Brocklyn Lager som drikke. Ettersom jeg ikke skulle kjøre bil fikk jeg lyst til en øl. Vi koste oss og skravla i flere timer, for det virket som om det var flere timer siden det var så koselig. Vi avsluttet måltidet med kaffe og en panacotta med sjokolade og rabarbrasaus, mmmm….!! Vi har det alltid så koselig når vi møtes, og nå var det en stund siden så da var det ikke manko med ting å snakke om. Ikke det at vi har problemer med ellers heller, hihi!!

Bestisen og jeg hadde noen ærender vi måtte gjøre innen vi tok banen hjem, og vi fant det vi lette etter ;o))

Vi pleier jo å være hos hverandre på lørdagene, men begge to var slitne etter byturen så vi bestemte at det var best å være hver for seg. En god beslutning, for jeg satt omtrent å halvsov i hele går ettermiddag og kveld.

#håndarbeid #strikke #marked #kulturhuset #youngstorget #ikea #tavernan #lunch #venner #vennetreff #blogg

16 kommentarer
    1. Bor du i nærheten av Oslo?
      Jeg bor heller ikke langt fra Oslo, men er der veldig sjelden. Tror sist var 17 mai 🙂
      Så ut som en flott dag, og best å være hver for seg når man er sliten og ikke orker mer 🙂
      Fint at dere koste dere 🙂

    2. En koselig bytur for dere. Mye folk vitner om interesse og overasker meg ikke at prisene er høye på slike messer. Trolig billigere i butikk. Margit Sandemo etterlater seg en stor produksjon, var en forfatter med mye mystikk rundt seg, var synsk har jeg lest og av sterk svensk slekt. Har ikke lest ei bok av henne men endel om henne.

    3. poesimylife: Ja jeg bor bare 15 – 20 minutter med t-banen fra Oslo sentrum. Jeg jobber nede i byen, så normalt er jeg der nede hver dag. Nå har jeg vært 100% sykemeldt siden i april, og syntes egentlig at det har vært helt greit å ikke dra ned til sentrum.

      Bestis og jeg startet opp med å treffes om lørdagene, hvis vi ikke har hatt annet på timeplanen, for noen år siden da hun så tragisk ble igjen alene. Vi har ingen forpliktelser ovenfor noen mann eller samboer, og da er det hyggelig å treffes til god mat og litt noen timer med kreativitet ;o))

    4. Du bor jo i Oslo da 🙂 Jeg bor bare 20 min unna Oslo med buss/bil, men jeg bodde 7 år i Oslo 🙂
      Jeg drar selv kun til Oslo når jeg må, og det er nesten aldri 🙂
      Fint at dere møtes hver lørdag, da det er koselig å være sammen med andre. Man har da også noe å se frem til.
      Jeg selv har to venninner som bor i nærheten. Den ene har jeg kjent fra vi var 16 år ( hun er også trønder) og den andre har en datter i samme klassen som vår datter. Hverdagen strekker ikke til så vi møtes når vi kan. Ellers har jeg alle mine i Trøndelag 🙁

    5. Helge: Nei det nytter nok ikke å handle på slike messer, og det garnet jeg skal bruke blir nok kjøpt i butikken ja. Jeg elsker bøkene til Margit Sandemo, og all mystikken og det overnaturlige. Tror til dels på en del av disse tingene, og er veldig fasinert og interessert i slikt.

    6. poesimylife: Det har blitt litt sånn nå at hvis jeg ikke absolutt må, drar jeg ikke ned til Oslo. Jeg drar heller til Lørenskog, Strømmen eller Lillestrøm. Nå begynner jeg så smått å jobbe igjen om et par uker, og da må jeg.

      Disse lørdagene våre er hellige, og de er helt avslappet… Ledige klær, god og enkel mat, og sitter vi å skravler over strikking/hekling eller fargelegging.

    7. frodith: Det var første gangen vi var der, og jeg tror det blir siste. Det ble altfor mange mennesker så vi så ikke så mye vi heller. Jeg kommer garantert til å velge pizza neste gang vi drar på Taverna’n, for den var god ;o))

    8. Toini: Det ble dessverre litt for mange mennesker for meg… Jeg måtte henge over skuldrene til de som sto foran for å i det hele tatt se noen ting. Jeg falt plask for den pizzaen, eller skorpen som det sto på menyen ;o))

    9. fruensvilje.blogg .no: Ja det var bedre å dra hvert til vårt i går, for ellers er jeg redd for at vi begge hadde hatt problemer med å holde øynene åpne utover kvelden. Dagen ble mye bedre enn jeg hadde forventet at den skulle bli ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg