Kjøre bil i Oslo sentrum er ikke for pyser

I dag har denne damen vært oppe før hanen gol, og det var ikke fritt for at jeg var ganske “trøtt i tryne” innen jeg fikk i meg første kaffekoppen. Det er lenge siden jeg har vært ute av senga så tidlig på en lørdag, eh vel på noen annen dag også. Årsaken til at jeg måtte sette kroppen i virksomhet så tidlig, var at jeg skulle kjøre en veldig gravid Kine med ledsager ned til fødekurs i Oslo sentrum.

Det jeg ikke viste før vi dro hjemmefra var at det er Oslo Maraton i dag, og hva betyr nå det?? Jo en haug med stengte gater over hele Oslo sentrum. Jeg har jo forsøkt å kjøre i byen på denne dagen før, og viste jo hvor trøblete det kan bli.

Licensed from: RyanMcGuire pixabay.com

Fødekurset blir holdt i samme bygg som Glassmagasinet, som ligger rett over gaten for Oslo domkirke. Det var da mest naturlig å kjøre Møllergata bortover, og slippe dem av rett på baksiden av bygget. Normalt ville det ha vært sånn, men ikke i dag.

Når vi kom ned til sentrum og skulle svinge bort Møllergata sto det gjennomkjøring forbudt, men jeg tenkte at vi kanskje skulle klare å komme ganske nære allikevel. Niks, no og njet det gikk ikke… Etter å ha kjørt rundt omkring litt, stoppet vi hos en politikvinne og spurte henne om hvordan vi kunne komme oss dit. Hun var ikke så veldig kjent, men sa at vi kunne kjøre nedover igjen, forbi Postgirobygget og så langt vi kunne komme opp mot Glassmagasinet.

Som sagt så gjort, men jeg viste at det ikke var så lett for Kine å gå noe særlig, så jeg blåste i innkjøring forbudt skiltene og klarte å komme helt opp. Det sto en vakt der, og det ut som om han skulle komme bort å jage oss da jeg stoppet. Så fikk han se Kine bale seg ut av bilen å ble stående.

Oslo er ikke lenger en by man kan kjøre rundt i som privatbillist, for de aller fleste gatene i sentrum er kun tillatt for busser, trikker og taxi. Derfor ble det også en aldri så liten rundtur på meg innen jeg kom ut av sentrum, men når man vet hvor man skal kjøre går det egentlig ganske greit. Er man turist å forviller seg ned, ja da er det ikke så enkelt.

Det som nå blir spennende, er om Oslo Maraton er over og gatene åpnet igjen når jeg skal hente dem i ettermiddag. Jeg håper det, for det blir ikke like enkelt å kjøre den veien jeg gjorde nå på morgenen pga av alle menneskene som da er ute i byen.

#kjøre #biltur #problemer #maraton #oslo #stengt #blogg

16 kommentarer
    1. Ååå herlighet…glad det ikke var meg som måtte kjøre i Oslo…og særlig i dag da….Jeg unngår bykjøring..men så er jeg heller ikke kjent…Har kjørt meg helt bort der engang, og det sitter….Men Bjørn er gammel taxi sjafør og har bodd i oslo..så han får ta den biten….når vi må dit…Lykke til i ettermiddag…håper det ordner seg….

    2. Toini: Tusen takk ;o)) Må man ikke innom sentrum, er det jammen best å holde seg unna. Det ordner seg på et eller annet vis, i verste fall får de ta en taxi til et sted jeg kan plukke de opp.

    3. Åh, Oslo er skrekk og gru for meg i så måte. Da jeg skulle ta førerkort, var vi på langkjøring dit. Der jeg var vant til å kjøre fantes det én rundkjøring og ett lyskryss, så det var litt av en overgang. Vi var i Oslo i sommer, og da var jeg kartleser via google maps mens gubben kjørte.

    4. Vil levende forestille meg at det var mye trafikk og kaos i Oslo i dag. De gangene jeg har kjørt i Oslo er jeg totalt avhengig av gps, og den må være oppdatert! Hvis ikke havner flere ganger nesten i Drammen som jeg gjorde sist da jeg kjørte i Oslo.
      Ønsker deg en kjempefin lørdag, og en fortsatt kjempefin og god helg <3 🙂
      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    5. Hanne Beate: Selv for oss som bor her, er det ikke noen ønsketenking å kjøre nede i sentrum. Nå i ettermiddag var jeg nede å hentet Kine med følge. Det var så fult av folk og kaos, så jeg måtte parkere ulovlig nede ved gamle Hotell Viking. Kine måtte gå ned til meg, noe som ikke var bra for henne og fikk kynner.

    6. Toril: Huff da, det var ille at du nesten til Drammen. Hehe, det er ikke så lenge siden ser samme skjedde meg. I dag var det verre enn på en vanlig lørdag, men jeg fikk da hentet den veldig gravide Kine med følge. Kom ikke like nære som på morgenen, så de måtte gå litt, noe som ikke var helt bra.

      Nå har jeg lagt hele sentrums besøket bak meg, og slengt bena på krakken å her blir jeg i kveld ;o))

      Kos deg videre i kveld <3

    7. Det ble litt av en maratontur for dere før dere kom i mål. Men slik var det i dag og Oslo Maraton er jo stort, det hele ble sendt på NRK. Jeg så en liten del av det. Øystein Sunde laget en sang om Oslo Maraton engang. Håper det går bra med Kine fremover.

    8. Helge: Nei det var ikke lett å manøvrere seg fram i dag nei, men det gikk bra til slutt. Når vi skulle hjem måtte jeg parkere lengre ned, sånn at Kine måtte gå. Det var ikke så bra, for hun fikk kynnere som heldigvis gikk over etter at hun fikk satt seg i bilen og slappet av.

    9. Jeg kjører ikke lengre i sentrum, men tar T- bane fra Mortensrud da jeg har 12 timer gratis parkering på Mortensrud. Jeg kjører ikke på grunn av bomveier og parkering! Jeg er jeg meget sjelden i Oslo, selv om det er kun 20 min dit.
      Ja det blir rot med diss omkjøringene, selv om man er kjent!
      Fint at det ordnet seg og at du kom nærmest mulig 🙂
      Ha en god natt <3

    10. poesimylife: Til vanlig gjør jeg som du når jeg skal til byen. Veldig lettvint å parkere på stasjonen og ta banen til byen. Ja heldigvis ordnet det seg i ettermiddag, selv om den vordende mamman måtte gå litt lenger enn hun burde. Hun endte opp med noen kynner, som heldigvis gikk over når hun fikk satt seg i bilen.

      Ha en riktig og natt du også <3

    11. Nei jeg kan levende forestille meg dine utfordringer 😀 Kjørte jo mye nedi der i sommer. Og jeg er jo ikke overvettes vant med bykjøring.. men det gikk ganske så bra 😀

    12. dedicat: Jeg syntes jo at det litt betenkelig at en tvillingforening ikke sjekker om det skal foregår store ting i sentrum, når de vet at flere av de som skal komme til dem har problemer med å gå langt!!

      Det var veldig frustrerende i går, men det ordnet seg heldigvis til slutt ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg