Bakedag hos Bestisen i går

Heisann og god formiddag!

Tidligere i dag kunne jeg se antydning til blå himmel, men nå har det skyet over og det daler ned noen små snøfnugg. Det er fortsatt godt nede på blått med -8,8C.

Jeg er ferdig med medisinering av Vinja og morgenstellet hennes, og sitter nå godt innpakket i kosepleddet med kaffekoppen å ser på Jul i Blåfjell på NRK. Oppdaget i går kveld at den var tilgjengelig.

I går pakket jeg med meg kakeboksene mine og inneskoene mine og dro til Bestisen for å bake. Kusinen hennes skulle også være med, men kunne ikke kjøre selv, så jeg dro opp til Lillestrøm og hentet henne først. En tur som normalt ikke tar mange minuttene, men jeg klarte å kjøre meg litt bort jeg da, hihi. Det var godt jeg hadde ringt kusinen i forveien og gitt beskjed om at hun kunne vente med å komme ut til jeg var på plass. For det var alt for kaldt å stå ute å vente….

Bestisen hadde allerede laget krumkakerøren før vi kom, så da ble det naturlig at vi begynte med den. Kusinen fikk jobben med å steke i mens jeg rullet kakene sammen når de var ferdig. Bestisen begynte med å lage deigen til de brune pinnene i mens vi holdt på med krumkakene, sånn at vi kunne fortsette med det etterpå. Vi trengte en liten pausen innen i fortsatte med pinnene, for det tar på ryggen å stå bøyd over kjøkkenbordet så lenge… Bestisen hadde veid opp og fordelt deigen i emner, så vi laget våre egne kaker selv. Mine så litt rare ut før de gikk i ovnen, men etter steking var de ikke så ille allikevel 😉

Bestisen og jeg hadde snakket om at vi skulle bestille pizza etter at vi var ferdig med bakingen, og sånn ble det. Peppes ligger bare rett over gaten så det tok ikke lang tid innen pizza’n var på døra, og det smakte godt.

Vi satt å skravlet en stund innen det var på tide å pakke sammen å dra hjemover. Kusinen trengte å handle, så vi kjørte innom Kiwi på Lørenskog innen vi kjørte hjem til henne i Lillestrøm.

Det ble en full boks med krumkaker og nesten en med brune pinner. Da jeg skulle legge ned krumkakene, angret jeg på at jeg ikke hadde tatt den firkantete boksen. Da hadde det vært lettere å få plass. Hadde jeg ikke lagt de inni hverandre ville jeg ikke fått plass.

Jeg hadde ganske fulle kjøkkenskaper allerede, så det var ikke så lett å finne plass til kakeboksene. Etter litt omorganisering gikk det. Jeg kan ikke ha boksene stående framme, i alle fall ikke enda, for da har jeg ingen kaker igjen når jula kommer. Å det blir ikke aktuelt å bake noen flere… 

Så var det dagens sitat fra Adventskalenderen:

“Gjør det som får hjertet ditt til å smile”
av Björg Thorhallsdottir

Hva er planene for denne 3 søndagen i advent? Først skal Vinja få våtfóret sitt, så skal jeg avkalke kapselmaskinen min som har begynt å blunke til meg, og til slutt skal jeg henge opp kransen på utgangsdøren min. Etter det skal jeg bare kose meg og ikke gjøre så mye mer 😉

Håper du får en fin adventssøndag 🥰

 

17 kommentarer
    1. Det var en fin dag for dere med kakebaking og kos. En egen duft i heimen når an baker selv. Var en tur i skogen i dag tidlig med kakao i sekken. Men det var kaldt og dessuten hadde jeg kun joggesko på beine. Må investere i gode vintersko i morgen regner jeg med. Kan ikke gå ut nå uten solid redskap på beina. La meg tidlig i går så det ble ingen skogstur i går kveld. Når har jeg sett på nett-tv og fått med med mye. Nå skal jeg ut en tur. Kjøpte laks i går som jeg skal ha til middag seinere i ettermiddag, ligger til tining. Poteter skal jeg koke siden i dag. Må ha middag selv om det er mye som lokker på spisestedene i byen i disse dager. Her nylig kjøpte jeg en varm kakao som ble servert i pappbeger uten hank. 50 kroner betalte jeg, dårlig løsning men god kakao. De vil tjene penger men ikke alltid gi god service. Mulig jeg sender en mail til de og forteller hva jeg opplevde. Ha en fin dag.

      1. Ja vi koste oss med bakingen i går, og ja jeg er enig med deg at det er godt med duft av egen bakst. Nå som det er så kaldt er det nok best med godt fottøy, ellers kan du risikere at du forfryser føttene dine. Det er mye godt å spise på restaurantene, men det koster så det er nok greiest å spise hjemme for det meste. Kjøper man kakao eller varme drikker ute i julemarkedet eller i boder er det veldig vanlig med sånne pappbegere uten hanker, og det pleier også å koste rundt den prisen. Ha en fortsatt fin søndag.

    2. Koselig med bakedag da.. Jeg har også laget Krumkaker..men gjorde ALT selv..da må man være kjapp altså… 🙂 Her står kakeboksene på benken..jeg tar en i ny og ne , men blir igjen noen til jul også..hehe.. Klem og fin førjulstid til deg <3

      1. Ja disse bakedagene vi har sammen er veldig koselige, og det går så mye fortere når vi er flere om det. Skal man steke krumkaker alene, må man følge med. Ellers så går det som det gjorde siste jeg skulle gjøre det alene, noen av dem ble helt svarte 😉 Jeg har noen kjøpe pepperkaker som jeg tar til kaffen innimellom, så da får de vi bakte får være i fred. Masse klemmer, og ha en fin adventstid 🤗

    3. Kjekt å hjelpe hverandre på den måten, og så er det koselig å ha noen å bake sammen med. 🥰 Godt å ha noen julekaker i boks. Ha en fin 3. søndag i advent! 🕯️🕯️🕯️🤗

      1. Jeg er en stor kløne når det gjelder å bake, og da er det veldig greit å kunne bake sammen med noen. Alt gikk så greit og raskt unna med begge slagene i går. Godt med et par slag i kakeboksene, og så blir det til a jeg lagrer lakrispinnene siste uken før jul tenker jeg. Ha en fortsatt fin 3 søndag i advent du også 🕯️🕯️🕯️

    4. Helt enig at når man kjøper varm drikke fra boder eller i julemarked er det vanlig med pappkrus. Men jeg kjøpte den i en kafe med navn La Boulangerie oså kan man kanskje forvente noe annet. Prisen var som ventet. Her koker poteter og det skal smake med stekt laks etterpå. Ha en fin kveld.

    5. Ser koselig ut med felles kakebaking 🙂 Brune pinner er supergodt, og krumkaker hører også med til jula. Firkantede bokser er smart, ja. Jeg hadde en idé om at jeg ikke kom til å bake mer for et par år siden, og ga bort alle kakeboksene mine… Hm. Her er søndagen rolig, men juleeskene har nå kommet i hus, så da blir det litt rødere her også etter hvert 😀

      1. Ja det er veldig koselig med felles baking, og vi har gjort dette et par ganger før også. Jeg har to firkantede kakebokser, og det ville nok vært lurt å ta med en av dem ja. Jeg er helt ferdig med pyntingen, og nå har kransen kommet på plass på utgangsdøra så nå kan jula bare komme. Klems 🤗

      1. Vi har bakt sammen et par ganger tidligere, før Corona, og det var så koselig at vi ville gjenta det. Det holder i grunnen med de to slagene, men jeg tror nok at jeg skal lage noen lakrispinner også. Det venter jeg med til sist uken før jul tenker jeg, og lager der samtidig som jeg lager Delfiakake. Klem 🤗

      1. Hehe, nei på det tidspunktet var vi lei av baking, så vi bestemte at pizzaen fikk komme ferdig på døra 😉 Har virkelig fått slappet av og kost meg det meste av dagen 🥰

    6. Så koselig å bake sammen! Gode begge slaga – mamma pleide å bake dem, men jeg har ikke gjort det! Slitsomt å stå bøyd over kjøkkenbordet – jeg har aldri kosa meg så mye med baking som i år som jeg har et høyere barbord å stå ved….! Klem <3

      1. Ja det er veldig koselig å bake sammen, og da går det jo så mye raskere også. Spesielt når det gjelder å steke krumkaker. Jeg må innrømme at jeg måtte sette meg ned til slutt, så halvparten av krumkakene ble rullet sammen mens jeg satt. Jeg er jo så lang at alle kjøkkenbord blir jo så lave. Ha en fortsatt fin kveld, klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg