Fredag, fastelavnsboller og snart helg 🥳

Heisann!

Nok en fin vinterdag ute med en delvis blå himmel. Temperaturen ligger på +4,5C.

Helgen banker snart på, og det er bakedag her i Casa Fres og Knurr. På søndag er det fastelavn og nå var fryseren tom for gjærbakst, så det var på tide å måtte få fylt den opp igjen med de gode og saftige boller mine.

Photo taken with Focos
Photo taken with Focos
Photo taken with Focos
Photo taken with Focos

Oppskriften jeg bruker er den samme som til Lussekattene, har bare kuttet ut safran. I stedet har jeg lagt til litt kardemomme. Oppskriften kommer i slutten av innlegget.

Deigen var som alltid god å arbeide med, og som du kan se hevet den seg godt også.

Photo taken with Focos
Photo taken with Focos

Hihi, dette ble mer fastelavnsbrød i stedet for boller, men det gjør ingenting. Da får man bare ta en i stede for to tenker jeg. Ikke helt glatte på toppen, men hvem bryr seg om det. Siste brettet kom akkurat ut av ovnen, og alle sammen står nå å avkjøler seg. Skal smake på en om ikke så lenge 😉

Oppskriften er som sagt en jeg bruker til lussekatter, og jeg fant den på en svensk side for noen år siden. Under her er hva du trenger og hvordan du gjør.

Dette trenger du:
50 g fersk gjær, 5 dl melk, 150 g smør, 250 g kesella eller kesam, 2 dl sukker, 1 ts kardemomme, 1 ts salt og 16 dl hvetemel. 1 egg og 1 matskje (spiseskje) med melk til pensling.

Sånn gjør du:
1. Varm smør og melk i en kjele til 37 grader (fingervarmt).
2. Smuldre ned gjæren i en bolle. Hell over litt av den lunkne melk og smør blandingen. Når gjæren er løst opp helles resten av blandingen inn.
3. Bland ned kesella/kesam, sukker, salt og kardemomme og spe på med mel litt etter litt og la kjøkkenmaskinen jobbe. Kjør deigen i kjøkkenmaskinen til deigen er smidig ca 10 minutter. Om den er for våt eller klissete ta i litt mer mel.
4. Dekk over deigen med gladplast og la den stå til heving i 1 time i romtemperatur.
5. Når deigen er ferdig hevet, ta den ut på et ferdig melet bord og kna den i noen minutter. Personlig så bruker jeg minimalt med mel under denne prosessen.
6. Del deigen opp i passe store emner, avhengig hvor store boller du vil ha. Kna og rull de runde og glatte å legg dem på et stekebrett dekket med bakepapir. La bollene heve seg i 45 min til innen de stekes.
7. Sett ovnen på 225C og pensle bollene med sammen pisket egg og melk. Hvor lenge bollene skal stekes avhenger litt av størrelsen, men har du valgt å ikke lage de så store, så holder det med 5 – 8 min steketid. Mine var store så jeg lot de stå ca 15 min. Når det er sagt så avhenger det også litt på stekeovnen din.

Håper du får en fin fredag, og har du lyst til å prøve oppskriften er det bare å kopiere 🥰

 

14 kommentarer
    1. Tusen takk for oppskrift! 🥰 Disse skal jeg prøve etterhvert, men må få kjøpt kesam først for det har jeg ikke i hus. Veldig greit å ha gjærbakst i fryseren i tilfelle gjester. Iår blir det den lettvinte varianten med kjøpeboller til fastelavn her. Jeg har ikke helt bestemt om det blir bare krem, eller syltetøy og evt. vaniljekrem i tillegg. Godt er det uansett! 😋

      1. Bare hyggelig, og jeg kan love deg at de blir gode 🥰 Går også veldig greit med kjøpeboller, og de blir da veldige gode når man får fylt de med det man liker best 🥰

    2. Fastelaven betyr egentlig aften før faste, en skikk fra kirken og faste, har sjekka google. Men boller blir det. Det er helg og fredag og jeg må bli kvitt støv, samle sammen skittentøy. Må vaska litt for hånd men kun det som haster. Innimellom skulle jeg ønske at jeg hadde egen vaskemaskin. Må tenke på det, har plass på badet men da blir trangt der. Så det er mange skjær i sjøen før det blir en realitet. Men nå venter kiwi og mye annet. Ha en fin kveld.

      1. Boller til fastelavn må man ha, selv om man ikke er opptatt av betydningen (noe jeg ikke er) Jeg angrer ikke på at jeg skaffet vaskemaskin, og det er ikke all verdens plass på badet her heller. Ble så lei av at andre tok vasketiden min i vaskeriet, og bestemte meg for at det var på tide med en egen maskin. Da kan jeg vaske når jeg selv vil. Ha en fin fredagskveld 😊

      1. Her var det helt tomt for gjærbakst, ikke en gang noen gamle lussekatter igjen. Så derfor syntes jeg det var greit å bake en ladning, ikke bare til i dag men så jeg har til andre dager også. Kan love deg at de er godt 🥰

      1. Bare hyggelig 😊 Hjemmebakt er veldig godt, og disse er veldig gode. De er ikke så søte, men det syntes jeg personlig ikke er så farlig. Da kan man spise dem som de er, fylle de med krem og slenge skive ost på dem også.

      1. Bare hyggelig 🥰 Disse bollene er like gode hele året, men hvis du liker dem søte bør du kanskje ha i litt mer sukker enn det som står i oppskriften 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg