Jul i Vinterland og middag på Mahayana Asian Dining

Den 18. desember er en dato som har vært den dagen før jul, som Bestisen Anne og jeg møttes for å handle julegaver så langt tilbake jeg kan huske. Dette er også en dag som både triste og hyggelige ting har skjedd, for oss begge uten at jeg skal gå i detaljer.

I år er vi vel egentlig ferdig med alle julegavene begge to, så da bestemte vi at vi skulle dra ned til Oslo på julemarked. Nærmere bestemt Jul i Vinterland som holdes i Spikersuppa. Vi spurte om våre gode venn Terje hadde lyst til å møtes, så kunne vi stikke inn et sted å spise middag etterpå. Det ville han gjerne.


Julemarkedet var blitt utvidet i år, slik at nå var det bare ikke ut mot Karl Johans gate det var boder. Det var også litt ut mot Stortingsgaten, og det var også der den flotte lys-tunnellen er som man har sett så mange bilder av på sosiale medier.

Det var veldig glatt på enkelte steder inne på området, så vi måtte passe på så vi ikke datt på baken. Folk strømmet til markedet hele tiden, og det var et yrende liv der. Jeg har aldri smakt Churros, men i dag benyttet jeg sjansen til å prøve. De aller fleste valgte flytende varm sjokolade over dem, men jeg nøyde meg med sukker og kanel. Det var supergodt.

Det ble mest at jeg gikk å kikket uten å kjøpe noen ting. Hadde tenkt til å kjøpe kransekake, men etter å ha smakt på en bit valgte jeg å ikke gjøre det. Syntes ikke den passet min gane, så jeg får finne en annen til jul.



Jeg hadde kledd meg godt i dag, for jeg ville ikke ødelegge opplevelsen med å bli frossen for at jeg hadde for lite klær på. Ble jo litt kald allikevel, så vi kjøpte oss en kopp med gløgg og gikk bort til et av ildstedene for å få tilbake varmen. De holdt akkurat på å legge på mer ved da vi kom, og snart så blusset bålet opp. Det var så lunt å godt å stå der 😊


Her har dere gjengen fra venstre, Anne, meg og Terje. Fikk lov til å dele bilde, og ettersom bildet som Terje tok med sin mobil var bedre enn mitt, ja så lånte jeg det.

Etterhvert ble vi både kalde og sultne, så vi bestemte oss for at det var på tide å få oss litt mat. Vi hadde først tenkt til å gå inn hos Egon, men der sto det kø ut på gaten. Så Terje foreslo at vi kunne gå over på andre siden av julemarkedet til Stortingsgaten for å spise hos Mahayana Asian Dining, hvor han hadde vært før å sånn ble det.


Til forrett valgte vi alle sammen vårruller, som jeg har fått helt dilla på, hihi! Jeg fikk lyst på øl, og bestilte et Japansk fatøl. Det var lyst og hadde god smak… Egentlig liker jeg nok best et mørkere øl, men det var greit.


Til hovedrett valgte jeg indrefilé i tynne skiver i en “mild saus”, med diverse grønnsaker. Husker ikke hva den het. Den milde sausen var nok ikke så mild, for jeg kjente at det sved på tungen og jeg ble ganske varm. Allikevel syntes jeg at det var veldig godt.

Vi ble sittende en god stund ved bordet å kose oss med maten og prate. Vi har jo aldri manko på samtaleemner når vi møtes, hihi!


Den store fine julegrana på plassen nedenfor Stortinget… Aj aj, så glatte de hellene på plassen var. Jeg kjente at skoene skle for for hvert steg jeg tok.

Anne og jeg skilte lag med Terje ved Stortinget t-bane stasjon. Han bor nede i sentrum og hadde ikke langt å gå hjem, mens vi tok banen hjemover. Anne hadde parkert bilen på stasjonen, og det var jeg glad for da vi kom av banen for det ene kneet mitt verket.

#julemarked #marked #jul #oslo #spikersuppa #gløgg #churros #julivinterland #middag #mahayana #blogg

10 kommentarer
    1. Fine bilder fra julemarked i Oslo. Der er det masse kort reist mat fra bønder i Oslo og ellers alt om hører jula til. Det er sikkert koselig der men man bør ha nok av tid. For min del så må jeg rydde leiligheten snart og pynte litt. Sov nesten 2 timer i går ettermiddag. Våkna kl 1845, lagde meg kveldsmat og så Dagsrevyen før jeg gikk 4 km på ski. et var en deilig tur selv om føre kunne vært bedre. Ha en fin dag.

      1. Ja det var mye kort reist mat og kaker man kunne kjøpe på markedet. Det er veldig stemningsfylt å gå rundt der å kikke, høre på julemusikken og kikke litt på de som er flinke til å gå på skøyter. Godt å komme ut på en tur tenker jeg. Jeg skal rydde plass til juletreet mitt i dag, hente det opp fra kjelleren å få pyntet det. På tide nå kjenner jeg. Ha en fin onsdag.

    2. Utrolig fine bilder, masse å se og maten så veldig god ut….julestemning dette 🙂 jeg var der med sønn min for noen uker siden. Synes det var et flott marked..kjøpte gave til meg selv….votter 🙂 og det smultringgreiene er godt, kjøpte ikke jeg. For jeg var jo i Spania i våres og der spiste jeg det…godt er det…

      1. Tusen takk 😊 Ja det var mye fint å se på men jeg kjøpte meg ingenting, blir ofte sånn med meg.Jeg likte godt Churros, men jeg tror ikke man skal spise for mye av det. Jeg delte mine med de to andre, for jeg ville bare smake. Hvis du er glad i Asiatisk mat, og føler for en middag burde du stikke innom Mahayana. God mat og veldig god service.

    3. Det så ut som en fin dag 🙂 Jeg var så vidt nede i Spikersuppa men det var stappet med folk så jeg synes det var slitsomt. Kanskje litt avhengig av hvilken dag man er der 🙂

      1. Vi storkoste oss alle tre 😊 Det var en god del mennesker som virret frem og tilbake der i går, men ikke sånn at man gikk i kø. Det liker jeg ikke. Vi møttes jo klokka 17, så det kan jo være at det er enda flere tidligere på ettermiddagen.

      1. Dette året var det mye bedre enn det har vært på flere år. De hadde utvidet, slik at det ble mer luft mellom bodene. Glad jeg tok meg en tur 😊 Er du i Oslo, burde du også stikke innom å spise hos Mahayana…, mmmm så god mat!

    4. Koselig på julemarkedet! Jeg var innom der for noen år siden, og da var det litt trangt og mye folk, så man gikk i kø. Maten så god ut, – liker godt mat fra Asia jeg også, så mulig jeg må stikke innom der engang.

      1. Det er veldig koselig på julemarkedet, og det var også veldig trangt der før. Nå som de har utvidet var det ikke så ille. Er det for mange mennesker, og jeg må gå i kø går jeg fort lei. Ja sjekk ut Mahayana, for der var maten veldig god.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg