Harry-tur til Nordby

På torsdag hadde jeg fri fra jobben, men jeg fikk ikke sove lenge alikevel. Måtte på verkstedet med bilen igjen, kunne tydelig høre at eksosanlegget ikke var som det skulle.  Enden på visa ble å bytte hele anlegget….. en utgift jeg godt kunne ha vært foruten akkurat nå, men ingen vei utenom.

nordby shoppingsenter

Etterpå dro Anne og jeg en tur til Sverige for å shoppe litt.  Noe mat trengte jeg ikke å kjøpe denne gangen, fryseren er full som den er.  Var veldig nysgjerrig på hvordan det var blitt på senteret etter at alt var ferdig.  I'm impressed!!!  Det var gigantisk med så mye butikker at man fint kan bruke en hel dag der.  Nok av parkeringsplasser, noe som har vært et stort problem tidligere.  Man en gang har vi kommet dit, og holdt på en evighet for å finne en plass å gjøre av bilen.  Vi valgte parkeringshuset, og der var det ingen problemer.

Jeg fikk tak i sesong 1 og 2 av Murder she wrote, en serie jeg likte da den gikk på TV for mange år siden.  Det er en sånn "kozelig" krimserie som man kan sette seg godt i godstolen og se på. Fikk oxo tak i øyedråper for tørre øyne, som jeg sliter med. Det var en diger boks med engangsampuller.  Jeg fikk oxo tak i endel leker til kattene, mye billigere enn her hjemme.  Inne på Nordby (matbutikkern) hadde de masse forskjellige ting til under 20,-, og jeg har sett de samme i dyrebutikken her hjemme til tett på 100,- og kanskje litt over.  Ikke nødvendig å betale mer enn nødvendig akkurat.

Når "enkelte" nordmenn kommer inn i en svensk matvarehandel er de som Dr. Jeckell og Mr Hyde.  De løper deg ned, eller kjører deg ned med tunge handlevogner, dytter deg til side for å komme frem i kjøttdiskene, og er du så "frekk" å kommentere det ser de på deg som om du ikke var riktig klok.  Noen ganger er jeg flau over å være norsk i sverige. Første gang jeg opplevde sånn oppførsel var når jeg var 17/18 år, og var med syklubben til mamma over til Fredrikshavn på handletur.  Inne hos Damsgår var det en kjempestor disk midt på gulvet som innehold flere hundre tjukke danske salamipølser (de røde).  Jeg ble helt satt ut av hva jeg så…..  En dame tok en salami fra haugen, en annen dame sto like ved og greide å ta i den samme. Det i segselv er vel ikke så merkelig, men det som skjedde etterpå var det som var pinlig….  begge damene tviholdt i salamien, og ingen av dem ville gi slipp. Uttalelser som jeg så den først, og jeg skal ha denne ble sagt.  Jeg kunne ha forstått drakampen dersom det var den siste salamien i disken, men det var det ikke…… det var flere hundre til….like store….like røde….og like gode.  Jeg husker jeg bare ristet på hode, og forsvant ut av butikken!!! Det tok flere år før jeg hadde lyst å være med på noen flere turer dit.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg