Hjemmelaget is, nam nam..!

I kveld har Anne og Kine vært her, og vi laget oss terteskjell med fiskepudding og reker til middag. Det smakte like godt som jeg husket at det gjorde, enda vi brukte posesaus, hehehe!! Vi spicet opp sausen med litt av laken fra rekene, og da ble smaket helt perfekt :o))

Vi ble jo sĂĄ mette alle sammen at vi orket ikke ĂĄ lage noe dessert med en gang, i stedet satt vi oss i stua og skravla. Det blir jo sĂĄnn nĂĄr vi damer samles sĂĄ gĂĄr skravla om alt og ingenting. Jeg tror ikke at jeg har ledd sĂĄ godt som jeg gjorde i dag pĂĄ veldig lenge. Vi har jo noen flauser og morsomme episoder fra vi var yngre ĂĄ mimre om, og de henter definitivt fram latteren endten man vil det eller ei :o))


(kilde google.no)

Når klokka nermet seg 19:30 satte vi i gang med å lage isen…, som ble vaniljeis med sjokoladebiter. Bollen til ismaskinen satt jeg inn i fryseren i går kveld, så lenge i forveien er vel ikke nødvendig men da var den i allefall frossen nok. Først pisket vi ca 2 dl fløte til krem, så skilte vi ut 2 eggeplommer og pisket de med 35 gr sukker. Deretter hadde vi en halv vaniljestang i og helte de sammenpiskede eggene i fløten og vendte de inn. Så helte vi massen opp i ismaskinen og lot den surre og gå rundt i ca 10 min før vi hadde oppi sjokoladen og så gikk maskinen i noen minutter til. Når den vi hadde fått den konsistensen vi ville ha slo vi av maskinen og lot den stå en par minutter med lokk på. Sånn i ettertid så tenker jeg at neste gang skal jeg sette bollen inn i fryseren igjen en liten stund, for isen ble hard i bunnen og ganske løs på toppen.

Med hånden på hjerte må jeg innrømme at det er den beste isen jeg noen gang har smakt…, og jeg har smakt mange forskjellig. Jeg kommer definitivt til å lage mer hjemmelaget is heretter. Bollen er ikke så stor så det ble kanskje litt lite til tre stykker, men helt greit til to. Det følger med to boller så det er jo bare å doble oppskriften og lage i begge bollene :o))

Vi kozte oss med isen mens vi sĂĄ pĂĄ den norske MGP delfinalen, som vi hadde litt delte meninger om. At AnnSofie og Margaret Berger gikk viderer var vel ikke noen overraskelse, men at Fjellfolk gjorde det syntes i allefall ikke jeg noe serlig om. Ikke helt min greie det der.

Før damene satte seg i bilen og dro mot Akershus igjen så vi på den danske MGP finalen, og Emmelie de Forest som vant hadde en råbra låt etter min mening, hør bare her:

Hva syntes du, bra eller dĂĄrlig?

16 kommentarer
    1. lailasfoto: Jeg fikk min til jul, og er sĂĄ glad for den :o)) Den er virkelig sĂĄ enkel ĂĄ bruke. Fra vi satte i gang til isen var ferdig tok det ikke mer enn 20 minutter, men det er viktig at bollen(e) stĂĄr en god stund i fryseren i forkant.

    2. Vel overstĂĄtt MGP, terteskjell og hjemmelaget is 🙂 Dessert skal bare være lite og smakfullt det vet du, det er hovedretten man skal spise seg mett pĂĄ 🙂 MGP ser vi ikke pĂĄ, sĂĄ det blir ingen ‘stemmer’ fra oss. God søndag!

    3. Lillian: Du har helt rett i det at det ikke skal være mye dessert, men dette ble litt snaut. Kan hende at det bare virket sĂĄnn siden den var sĂĄ bløt pĂĄ toppen…. Vi stemmer heller ikke, syntes det koster altfor mye, liker bare ĂĄ se pĂĄ programmet. Syntes det er artig ĂĄ diskutere lĂĄtene pĂĄ godt og vondt :o))

    4. Åååh dette vil eg og prøve:)
      Skal si ifra nĂĄr eg har fĂĄtt meg en sĂĄnn maskin og sĂĄ skal du komme med oppskrift.. thiiii…
      Mgp hører vi bare på når det er pauser i andre program, hehe.. men fikk med meg de tre som gikk videre:) Syns ikke noen var bra eg da, men trur den fjellfolk låten hadde blitt råflott om de hadde satt til noen skikkelige trommer og litt bass i den:) sånn som den var nå vart det helt dødt og flatt for min del:)

    5. Allis: Du fĂĄr sjekke prisene pĂĄ maskinen først, for den varierer veldig fra butikk til butikk… Kommer til ĂĄ bli mye is pĂĄ meg utover vĂĄren og sommeren :o))

      Enig med deg, den lĂĄta til Fjellfolk hadde trengt litt ekstra for ĂĄ fĂĄ litt fart i den.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĄ nett.

Siste innlegg