Agatha Christie’s Miss Marple

Fra så langt tilbake jeg kan huske har jeg vært fasinert av Agatha Christie’s bøker, og jeg har lest dem opptil flere ganger. Hun har skrevet mange forskjellige bøker, men jeg liker best de om Hercule Poirot og Miss Marple. Mange flotte skuespillerinner har portretert Miss Marple opp igjennom årene, og nedenfor følger de jeg har funnet.

Gracie Fields i 1956

Margareth Rutherford fra 1961 – 1965

Dulcie Gray spilte henne i 1977 på teatret

Angela Landsbury i 1980

Helen Hayes i 1983 og 1985

Ita Ever i 1983 i et teaterstykke

Joan Hickson fra 1984 til 1992

Geraldine McEwan fra 2004 til 2009

June Whitfield fra 1993 til 2001 i hørespill i radion

Julia McKenzie fra 2009 til nå…..

Av alle disse flotte damene er det nok Joan Hickson’s versjon jeg syntes minner meg mest om den Miss Marple jeg så for meg når jeg leste bøkene. På en god andre plass kommer nok Geraldine McEwan, som på mange måter minner om Joan Hickson. 

Sitter akkurat å ser på Joan Hicson nå, og hun er snart klar til å avsløre hvem som er morderen. Ettersom jeg har lest boka og sett filmen flere ganger så vet jeg hvem det er, men jeg må liksom se det alikevel.

4 kommentarer
    1. Heia! Ønsker bare å si hvor sinnsyktbra bloggen din er! Aldri la deg stoppe av frekke komentarer som skrives av dumminger! Jeg har ikke blogg lengre selv, så tenkte jeg kunne tipse deg om en god konkurranse i stedet for. Den er helt 100% seriøs, og du kan vinne et gavekort på 5000 kroner! Jeg har skikkelig lyst til å vinne, men kanskje du er mer heldig enn meg?! Delta da!! 😀

    2. Heia! Ville bare å si hvor kjempeflott bloggen din er! Aldri la deg knekke av teite kommentarer som skrives av idioter! Jeg har ikke blogg lengre selv, så tenkte jeg kunne tipse deg om en god konk i stedet for. Den er helt 100% seriøs, og du kan vinne et gavekort på fem tusen kr.! Jeg har skikkelig lyst til å vinne, men kanskje du er mer heldig enn meg?! Meld deg på da!! 😀

    3. Hei
      Så morsomt blogginnlegg! Jeg elsker også Agatha Christies bøker og filmene som er laget fra disse bøkene.
      For meg er den “ekte” miss Marple, Geraldine McEwan, men Joan Hickson er en god nummer 2.
      Ha en fin mandag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg