Hva er meningen

Som den ganske enkle personen jeg er, så er jeg også opptatt at folk inklussiv megselv skal bruke et forståelig språk… Det verste jeg vet om er når mennesker jeg møter bruker en masse fine ord, fremmedord, som jeg ikke forstår noe av.

Hvor irriterende er det ikke å sitte i en samtale med et menneske som bruker så mange flotte vanskelig ord, og ikke forstår halvparten av hva som blir sagt eller gå glipp av poenget med hva som blir sagt. Man sitter der og føler meg som en idiot. Hva er egentlig meningen med å bruke fremmedord, når man har helt vanlige forståerlige ord man kan bruke!!


Er kanskje meningen at de vil føle litt makt over stakkarn som sitter rett ovenfor i stolen, og som tydelig viser at de har ramlet ut av samtalen for lenge siden. Eller er det at for at det er hipt å bruke ord som mange ikke forstår?

Det er ikke alltid like lett å si, hei stopp, hva er du egentlig mener her eller kan du slutte å bruke alle disse fremmedordene! Man vil jo ikke vise at man ikke ikke forstår. Nei, man sitter der og sier ingenting å later som om man henger med å håper på at man forstår meningen med det som blir sagt til slutt. Noen ganger er man ikke så heldig, dessverre!

Hvordan er det med deg? Er du en flittig bruker av fremmedord eller er du som meg som syntes at man fint kan samtale seg igjennom livet med mer dagligdagse ord?

6 kommentarer
    1. TerAnd: Ja ikke sant… Helt ærlig sÃ¥ syntes jeg vel at man kan redusere litt pÃ¥ fremmedordene i jobbsammenheng ogsÃ¥, de er ikke alltid nødvendige der heller.

    2. Det er jo jobber hvor mange engelske ord og uttrykk blir brukt, som i min jobb. Jeg blir litt/mye irritert over at fremmedord brukes til vanlig i det norske språk. Jeg er så heldig at jeg forstår, men jeg later som om jeg ikke gjør det og spør: Hva mener du? He he. Ha en fin kveld 🙂

    3. Be dem om å snakke norsk, vi har nok ord til at det ikke er noe problem. Jeg gidder ikke å høre på sånne folk for i mange tilfeller vet de ikke selv fra ordene betyr og bruker ordene i feil sammenheng.

    4. Lene S.: I arbeidslivet kan jeg være enig at det til tider kan være greit med fremmedord, men ikke for mange av dem. Jeg har nok spurt hva folk har ment, selv om jeg har forstÃ¥tt… Ha en fortsatt fin dag… :o))

    5. hobbyting: Ja ikke sant, og hvorfor ikke bruke det flotte språket vårt på en ordentlig måte. Du har helt rett, mange vet ikke helt hva ordene de bruker betyr!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg