SÃ¥ altfor tidlig


Hvert år håper jeg på at julepynt og julelys i gatene skal komme litt senere enn de gjorde året før, men det skjer jo ikke vettu… Altskens julevarer inntok butikkene for flere uker siden, og mot min vilje ble jeg jo litt lett revet med å begravde meg blant nisser og annen julepynt :o))


(http://www.demotix.com – bilde tatt i Regent Street, London, 13 November 2012 av Paul Brown)

Når jeg var liten, for mange år siden, så var det sånn at julelysene i gatene ble tent til 1. advent. Da var det tradisjon her i heimen at vi reiste ned til Oslo sentrum for å se dem bli tent på kvelden, og så ruslet vi igjennom bygatene å kikket på lysene og på de dekorerte butikkvinduene. For ei lita jente var dette noe helt fantastisk, og jeg var helt fasinert av nissene som beveget seg. Vi måtte alltid ned til Steen og Strøm for de hadde den flotteste julepynten. Det var tider det, når julepynten bestod av festlige nisser i røde klær, reinsdyr og juletog som kjørte på kryss og tvers igjennom utstillingen, mimre mimre….!! Det var nok ikke sånn, men jeg husker at det snødde hver eneste gang, noe om nesten gjorde hele opplevelsen magisk :o))

Hva er det nå, helt elendig om jeg skal være helt ærlig!! Lite som minner om jul i mange utstillingsvinduer :o((

I dag jobbet jeg til kl ble nesten 17, og da var det allerede blitt ganske mørkt ute… Da jeg gikk nedover Brugata oppdaget jeg at de allerede har hengt opp julelysene mellom husene, og det er jo alt for tidlig…. ca 14 dager. Tenkte først å ta en bilde av pynten, men så hadde jeg fotoapparatet mitt langt nede i vesken. I det strøket der har ikke jeg lyst til å åpne vesken å rote rundt, for det er så mange ranere som reker omkring. Derfor ble det ikke noe bilde.

Når jula endelig er her så kommer nok denne dama til å nyte høytiden, og all irritasjonen over at pynt og lys kom for tidlig er glemt for lenge siden :o))

Ha en fortsatt fin kveld :o))

7 kommentarer
    1. Ja, det var tiden det Рmen det var jo s̴ lenge siden!! hehehehe
      Men jeg er helt enig med deg – juletingene har jo vært i butikken lenge allerede – og nÃ¥ dreier snart all reklame om julegaver osv…i desember er det OK – ikke nÃ¥!!

    2. Julehandelen har nok begynt på mange steder for noen liker å starte tidlig, slike som meg, Dette året er jeg litt sent ute men jeg har noen gaver klare. Det blir litt netthandel i år også men mest skal jeg vel få gjort lokalt.
      Når jula starter tidlig så slutter den tidlig også, her i huset blir jula fort ryddet bort etter nyttår.

    3. Det gjorde vi også:) Og så samlet vi bokstaver som var utplassert i vinduene og så skulle vi sette de sammen til et ord og kunne vinne premie. I dag er det harde tider å drive butikk, varene må ut tidligst mulig for det koster å ha dem på lager, de har ikke lagerplass heller. Mange pynter til jul i midten av november, folk skal ikke vente lenger. men julemarsipan har jeg kontroll på,hehe. Den har kommet i uke 39/40 i over 30 år:) Vi bare tror den kommer tidligere og tidligere:)

    4. hobbyting: I min familie sÃ¥ gjør vi som mange i Sverige, og det er at jula holdes ved liv til 20 dag jul. Etter at mine foreldre ble borte har jeg nok ikke praktisert det, og pakker den bort langt tidligere… Gavehandlingen har ikke begynt enda, og starter nok ikke opp før vi har ruslet inn i desember :o))

    5. Mariann Sæther Tokle: Du har helt rett i at det er harde tider Ã¥ drive butikk, og det gjelder Ã¥ fÃ¥ ut nye varer uansett sesong sÃ¥ tidlig som mulig. SÃ¥ jeg forstÃ¥r godt hvorfor de gjør det, men som privatperson syntes jeg det er for tidlig…

      Jeg var helt sikker på at julemarsipanen har kommet tidligere, men det er vel bare noe vi tror når vi ser den ligge der. Plutselig blir vi minnet på at tiden går fort å snart er jula her igjen :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg