Koselig romsjulsmiddag i går

Som vanlig i jula blir det mange dager med snoop og mye god mat, og til slutt er kroppen mer enn fornøyd å skriker etter noe magrere. Kroppen min har definitvt fått nok nå og har sagt fra at det er på tide å skjerpe seg.

I går var jeg invitert til Anne på kalkunmiddag, og det var midt i blinken…. Hun hadde kjøpt et kalkunbryst og ikke en hel fugl, og selv om vi var tre stykker så ble det mer enn nok mat. I tillegg har hun mat igjen til en middag eller to til tenker jeg.

Jeg skal jammen kjøpe et slikt kalkunbryst en gang jeg skal servere middag. Det er enkelt å tilberede og smaker utrolig godt. I tillegg er det mat man blir sånn “god” mett av, og ikke stinn å ubehagelig som med fetere mat.

Unge Felix Paulsen pleier å komme å hilse på meg når jeg kommer, men i går kom han bare bort å kikket på meg å gikk igjen. Han ville ikke hilse som han pleier med at han går opp på to ben, og så skal vi gnu nesene mot hverandre. Litt smårampete var han utover kvelden, men det er jo sånn søte pusegutter skal være :o))

Jeg liker så godt Anne’s fine Carl Larsson bolle… Mulig det er meningen at det skal være pepperkaker i den, men Anne’s hjemmelagede sjokoladekuler passet også helt perfekt :o))

Det har vært glatt i Akershus på kveldene den siste tiden, og ikke spesielt festlig å kjøre bil da. Akkurat det behøvde jeg ikkeå bekymre meg for i går kveld, for da jeg dro hjem sånn ved 22:30 tiden var det + 5C ute å nesten tørt på asfalten de fleste stedene.

Når vi sitter sånn å skravler på lørdagskveldene blir det ofte ganske sent, men i går var jeg trøtt å uopplagt så jeg fant ut at det var greiest å komme seg hjem litt tidlig. Jeg satt en liten stund i stua å så på tv og tok en kopp kaffe innen jeg krabbet i seng. Sovnet omtrent med det samme hode traff hodeputen, og våknet ikke før kl var 10:30 i dag. Da våknet jeg av at Vinja satt ved siden av meg å mjauet meg inn i ansiktet, årsaken var at det var helt tomt i matkoppen hennes :o))

4 kommentarer
    1. Kalkun er typisk romjulsmat. Det smaker godt med deilige sauser til. I dag var det fisk til middag her, noe torsk som vi fikk fra en onkel på Sørlandet. Det var bare noe biter igjen, til dessert hadde jeg plommer med krem på. Fikk et glass med plommer og moreller av min søster til jul.

    2. Helge: Kalkun har aldri vært en tradisjon her i huset, enda så godt som det er. Det har heller gått mer i fisk etter den fete maten i julehelgen, og kanskje en deilig fersk suppe med klot (melboller).

      I dag ble det fiskegrateng til middag, og det smakte godt :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg