Oppdatering no: 2

I går, lørdag, holdt jeg det gående omtrent fra jeg sto opp til langt ut på ettermiddagen.

Det begynte ganske avslappende med å spise frokost ute på balkongen på morningen…. Det var deilig å kjølig der ute på den tiden av dagen, og jeg ble sittende en stund å bare nyte. Jeg hadde egentlig ikke lyst til å gjøre noen ting, men jeg hadde bestemt meg for å gjøre rent å bytte ut gardiner og duker i stua. Måtte bare ha meg et par kopper kaffe først, og så kom jeg på noe annet jeg også burde gjøre…..

Det var på tide å bake et par brød til, for kjøpebrødet jeg har hatt i kjøleskapet er snart spist opp å jeg har bestemt at jeg skal være flink å bake selv heretter. Så når kaffekoppene var drukket opp satte jeg i gang med å lage brøddeigen. Nå skal det sies at jeg brukte av den type mel hvor det eneste jeg behøvde å gjøre var å tilsette gjær og vann. Så gjorde kjøkkenmaskinen resten for meg, men jeg knadde den litt ekstra på bordet før jeg hadde deigen i brødformene. Jeg droppet å heve deigen i bollen, og lot de heller heve i formene litt lenger. Resultatet ble et par deilige og luftige brød… Forrige gangen hadde jeg nok ikke i den vesken om skulle for de brødene ble veldig tette.

Mens brødene sto til heving og deretter i ovnen begynte jeg å dra ned gardinene som hang oppe, og fjernet dukene som hadde ligget på. Til nå har jeg hatt en grønt tema i stuen, lyse gardiner med grønne duker og lys. Nå var det på tide med lilla tema igjen.

Jeg bare elsker disse gardinene – fargen, mønsteret og de er så luftige og litt gjennomsiktige. En annen ting er at de ikke trenger å strykes, for er de litt skrukkete så retter de seg ut av seg selv mens de henger oppe. Jeg disse gardinene i flere farger, men skulle ønske at de også kom i en turkisfarge. Det er det nok ikke noe håp om, for Black Design selger ikke lenger disse gardinene.

På kappen har jeg pyntet opp med noen sommerfugler som jeg kjøpte på Nille for et par år siden. Sist gang jeg hadde lilla gardiner så hadde jeg bare lilla sommerfugler, men denne ganger har jeg valgt litt flere farger. Alle passer godt til gardinene.

De nye dukene til bordet og skjenken passet perfekt til gardinene og de andre tingene jeg hadde bestemt meg for å pynte med. Siden før jul har jeg hatt en sort avlangt lysfat som jeg har brukt, men nå som det er sommer var det på tide å ha noe lyst og friskt. Kattene syntes at blomstene er fine, og de rører seg når de snuser på dem. Det innbyr jo selvsagt til lek, og noen ganger stikker de av med en blomst eller to, men jeg finner dem heldigvis igjen :o))

I stuevinduet mitt var de to små lilla asters plantene mine helt bedregelige…. Bladene var grønne, men alle blomstene var helt inntørket å ingen nye var på veg. Jeg kunne selvsagt ha klippet dem rene for visne blomster å håpet på at de ville komme igjen, men av erfaring så skjer det ikke. De blir bare stående der med grønne blader uten at det er tegn til noe nye knopper.

Så når klokken var nesten 17 bråbestemte jeg meg for å dra på Plantasjen…. Jeg kunne nok ha dratt som jeg var, men etter å ha holdt på å jobbe og bli varmt følte jeg at jeg måtte ha en dusj før jeg dro. Nå er ikke jeg av de kjappeste til å gjøre meg ferdig, men jeg var ute av døra kl 17:27 å det er litt av en rekord. Det tok ca 10 minutter å kjøre bort til Skullerud, og det var fortsatt fult av folk inne da jeg kom.

Jeg skulle ikke gå rundt der å titte, for jeg viste hva jg ville ha…. Jeg har funnet ut at Ildtopp er en plante som selv jeg klarer å holde liv i, og den trives i det varme stuevinduet mitt. De hadde gule, hvite og rosa…. Siden det meste går i lilla og rosa i stua ble det selvsagt to rosa Ildtopper som ble med meg hjem :o)) De passer perfekt i vinduskarmen min :o))

Det hadde blitt lite tid til middag i løpet av dagen, så når jeg kom fra Plantasjen måtte jeg bare komme i gang med middagen…. Jeg orket ikke å styre så fælt, så jeg tok opp en pakke kjøttdeig fra fryseren. I skapet hadde jeg et glass med Dolmio Al Forno og litt pasta. Det smakte veldig godt, sammen med en iskald Bayersk Falcon øl :o))

Resten av lørdagskvelden ble tilbrakt ute på balkongen og foran tv-skjermen, men jeg var ganske trøtt å sliten så jeg fikk nok ikke med meg så mye…. Kattene var og er dorske i varmen, og de byttet på å ligge i fanget mitt å kose seg. For det meste lå de ute på balkongen å bare sløvet :o))

#bake #brød #lilla #gardiner #duker #rosa #blackdesign #sommerfugler #nille #asters #blomster #plantasjen #skullerud #ildtopp #dolmio #alforno #pasta #katter

5 kommentarer
    1. Leit at ikke folk kan ta det med ro i ei rulletrapp, så det var leit med beinet. Håper det går bedre med det. Fine gardiner du fikk deg, flott farger og mønstre man legger merke til. For min del har jeg vært på tur med turgruppa i dag til en utsiktpost 359 moh utenfor Drammen. Flott utsikt, godt varmt vær men noe vel bratt opp ditt. Ha en fin kveld.

    2. Helge: Jo da, benet er allerede mye bedre så dette gikk egentlig greit. Hadde jeg derimot stått lengre opp i det jeg gikk over ende, hadde det gått mye verre!!
      Det er deilig ute i dag…. Var ute med hageslangen Ã¥ vannet buskvekstene mine, og det var akkurat passe temperatur :o)) Ha en fin kveld videre du ogsÃ¥!

    3. Det ble fint med litt friske farger igjen.
      Dukene passet jo bra til dine gardiner.
      Jeg har også fått hengt opp og lagt på dukene, og jeg ble fornøyd.
      Jeg må også få bakt brød for her er det het tomt, så jeg får se i morgen hva jeg kan få til.
      Må komme meg på plantasjen snart jeg også.

    4. Anne: Det er nesten som å få en ny stue når man skifter gardiner og duker + litt stasj her og der. Ble sikkert fint hos deg også tenker jeg.

      Når brødene skulle skjæres opp, hadde det vært fint med den brødskjæremaskinen jeg så på om fredagen. Blir nok til at jeg kjøper den eller en tilsvarende tenker jeg.

      MÃ¥ ogsÃ¥ pÃ¥ Plantasjen igjen snart for Ã¥ kjøpe til balkongkassen… Litt koseligere med levende blomster syntes jeg :o))

    5. Vi kan kanskje ta en tur på plantasjen sammen en dag.
      Du får nok se etter en brødskjeremaskin, for da blir det mye lettere når man skal skjære flere brød.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg