Fredriksten Festning, Halden

Ferietid betyr at man har anledning til å reise litt rundt å besøke steder man aldri har vært før…. I går sto Kine, Anne, Ann-Karin og jeg tidlig opp sånn at vi skulle komme oss avgårde litt tidlig, for å dra til Fredriksten Festning i Halden. Det var bare Ann-Karin som hadde vært der tidligere, men hun var lita jente så hun husket ikke så mye av det besøket akkurat.

Det var et perfekt vær for turen med litt skyer som skygget litt for den sterke solen, og det var litt godt til tider. 

Jeg har alltid trodd at plassen hvor “Allsang på grensen” ble filmet var mye større, men den er jo knøttliten. Når man ser utsendelsen på tv så ser det så veldig stort ut, men kanskje det har vært på andre steder på festningen tidligere!!

Anne og Kine på toppen av den ene muren :o)) Hvis du lurer, så jo da vi var en til men hun ville ikke ha bilde sitt på bloggen… Å det respekterer vi jo vettu :o))

Flott utsikt med Halden i bakgunnen.

Jeg måtte jo ha en selfie fra toppen og med Halden i bakgrunnen.

Kine tok en liten meditasjonsstund for seg selv :o))

Til tross for at det var en del skyer, så ble det ganske varmt å godt under genseren når vi klatret opp bratte bakker og trapper for å komme til toppen. Jeg har elendig kondis og ikke noe bedre knær så jeg sleit litt med å komme meg opp…. Med en sterk viljestyrke så gikk det, og det var verdt hver eneste svettedråpe :o))

Vi tok en pause midt i klatringen for å sette oss ned å ta lunch…. Valget falt på Den gamle Kommandant, hvor de hadde veldig god mat og hvor det var et koselig miljø. Det var godt å få sitte ned litt å få hentet seg litt, og bli kvitt alle vepsene…. Jeg har ikke vært så omsvermet på lenge som jeg var i går, men jeg kunne godt vært for uten for jeg er ikke så veldig happy for disse gule og svarte hissigproppene. Meg var de veldig begeistret for, siden jeg hadde dusjet meg med Manifesto pafymen min som er litt søt og tung… Jeg lærer jo aldri!!

Når vi følte at vi hadde sett det som var å se, og det ikke var flere trapper å bestige ruslet vi tilbake til bilen igjen. Vi hadde bestemt i forveien at vi skulle stikke en tur over til Norby for å shoppe litt.  Det er jo ikke lange turen over grensen fra Halden.

Denne gangen var det kun matbutikken som gjaldt, og vi tok først en tur inn hos Maximat hvor jeg fikk tak i Abba Fiskbullar i Dillsås. De hadde små bokser som passer til middag for en person, og det er perfekt for meg. Så rusla vi ned på matbutikken Nordby hvor vi foretok resten av shoppingen. Jeg hadde nesten gått tom for Pepsi Max og kjøpte med meg 2 firepakninger samt 2 storforpakninger med karbonadedeig + litt annet småtteri.

Vi hadde først tenkt til å sette oss ned å spise middag på Nordby, men det var så fult av folk overalt så enden på visa ble at vi dro til Marché ved Solli som vi pleier å gjøre. 

Det var endel trafikk på veien innover mot Oslo, men det fløyt bra hele veien så det tok oss ikke lange tiden å komme oss hjem. Jeg var passasjer under turen, og det var veldig deilig å bli kjørt til døren å ikke være den som kjørte alle de andre hjem.

Jeg hadde som vanlig sovet alt for lite i løpet av natten til i går, så resten av kvelden ble brukt til å halvsove å se på tv…. 

#fredrikstenfestning #halden #sol #sommer #ferie #lunch #dengamlekommandant #trapper #nordbyshopping #maximat

8 kommentarer
    1. Det var en fin for dere. Halden by hører man liksom ikke så mye til men det er en fin by og festningen er jo en turistmagnet. Har vært i Halden 2-3 ganger selv og likte meg godt der.

    2. Har vært på festningen en gang for mange år siden. Vi var på hundeutstilling der, langt å reise for men vi var bitt av utstillingsbasillen den gangen. Vakkert og velstelt var det den gangen også.

    3. Halden er jo kjempefin, og festningen spesielt. Har vært der noen ganger, da vi har gode venner i Halden. Har også vært med på innspilling av Allsang for noen år siden. Selv om plassen ser liten ut, så er det fullt overalt, ikke bare innenfor gjerdet som de har satt opp. Så det er plass til MANGE mennesker 🙂

    4. Man skulle kanskje tro at det ville være mye skrot og søppel der, men det var det ikke. Veldig fint var det overalt. Jeg tenker spesielt på at det dagen før hadde vært innspilling av Allsang på grensen, kvelden før. Det var mange som hadde valgt å ta turen ned for å tilbringenge dagen d er.

    5. Jeg har hatt lyst til å være med på Allsangen, men det blir nok ikke denne sesongen. Det er nok plass til flere enn det ser ut til på dagen, som du sier ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg