Jeg har bakt…

Ettersom jeg så sjelden baker så syntes jeg nesten at jeg måtte fortelle om det…. 

Jeg satt på jobben tidligere på dagen i går å fikk så vanvittig lyst på en eplekake, og bestemte meg for å kjøpe inn det jeg trengte til det på veg hjem. De få gangene jeg baker eplekake så bruker jeg sukkerbrødoppskrift, da den ikke blir så tung og mektig.

Jeg bakte kaken i går kveld, og smakte først på den nå på formiddagen…. Den var ikke helt vellykket, for eplene hadde sunket til bunnen å kaken ble litt tørrere enn jeg kunne ha ønsket meg den. Bortsett fra det smakte den veldig godt. 

De få gangene jeg baker kaker pleier jeg å bruke springform, men i går investerte jeg i en rund silikonform som jeg bakte kaken i. Om hva man baker kaken i påvirker resultatet vet jeg ikke, det får noen mer drevne enn meg svare på!!

SÃ¥nn ble kaken til:

(kakeform 24 cm)
5 egg
150 g sukker
150 g hvetemel
1 ts bakepulver 

passe mengde med sukker og kanel til å dekke eplene. 

Skrell to store epler og del opp i passe tykke båter. Ha sukker og kanel i en plastpose sammen med eplene, og rist rundt til eplene er godt dekket av blandingen.

Pisk egg og sukker sammen til en tykk eggedosis. Sikt inn melet og bakepulveret og vendt forsiktig inn. Hell røren over i kakeformen, og stek kaken på rist midt i ovenen på 175 grader i 30 – 40 minutter. Avkjøl kaken helt i formen før du tar den ut.

#epler #sukkerbrød #silikonform #springform #eplekake #bake

2 kommentarer
    1. Den sÃ¥ i allefall veldig god ut…aldri tenkt pÃ¥ Ã¥ bruke sukkerbrød pÃ¥ den mÃ¥ten 🙂
      Siden den sto over natta, kan den ha blitt litt tørr pÃ¥ grunn av det…tror jeg ville fryst den og heller tatt opp en bit dagen etter…men siden den smakt godt er det jo ikke sÃ¥ nøye…ha en fin kveld 🙂

    2. annebe: Du kan være inne pÃ¥ noe angÃ¥ende at det den har stÃ¥tt natten over… Har brukt min mors oppskrift før, og da har den blitt veldig saftig og fin. NÃ¥ ja, ikke sÃ¥ nøye egentlig… Blir stort sett bare megselv som skal spise den :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg