Ferdig!

Jeg kan vel med hånden på hjertet si at jeg er veldig glad i jula og tiden fram til julaften… En del av denne gleden er jo også å jobbe seg helt utslitt, for at alt skal være på plass til 1. søndag i advent, altså i dag.

På fredag hadde jeg en feriedag, men noe latmannsliv var det definitivt ikke. Jeg var oppe innen det ble ordentlig lyst å nappet ned alle gardinene i alle rommene, før jeg satte meg ned å spiste frokost. Før jeg gikk ned i kjelleren å hentet julegardinene mine, bestemte jeg meg for å ordne med belysningen på balkongen.

Jeg hadde en formening om hvordan jeg ville henge den ene lenken opp, og hadde gått til anskaffelse av noen oppheng som jeg hadde stor tro på, hehehe!! Det var noen duppedingser med lim på baksiden som jeg da hadde tenkt å lime opp på metallkanten oppe ved taket. En veldig god ide egentlig, men….. Det jeg ikke hadde tatt i betraktning var at det var kaldt ute på balkongen, og når jeg åpner balkongdøra kom varmen ut å metallet ble vått. Limet festet seg ikke da vettu :o(( Oppe under taket var det ingen annen mulighet til å feste lyslenken, men jeg fikk festet den litt lengre ned. Det ble kanskje ikke like fint som jeg hadde ønsket, men det er greit.

Når jeg var ferdig var knær, rygg og nakke i ganske dårlig humør. Bedre sto det ikke til med stortærne mine, for jeg hadde jo selvsagt glemt å ta på meg sokker i clocsene mine, noe som var dumt. Før jeg rakk å stivne helt til, satte jeg i gang med å stryke gardiner å henge de opp… Et veldig smart trekk i grunnen, for etterpå klarte jeg nesten ikke å røre på meg…

Disse gardinene kjøpte jeg hos Rusta for litt siden sammen med matchende stolputer, som jeg ikke har lagt på enda. De tenkte jeg at jeg skulle vente litt med å sette på, for de som sitter på nå passer ganske bra til gardinene :o))

Lørdag ringte også klokka relativt tidlig, og det var ikke så veldig enkelt å få kroppen ut av senga. Det gikk sånn i sakte men sikker mens det knakte i alle leddene mine, men etter en veldig varm dusj så begynte det å ordne seg. Litt feberhet var jeg i kinnene da jeg sprang ut av døra litt før klokken 11, for å rekke å være hos Anne til 11:15. Vi hadde begge to fått time hos Brilleland til synskontroll, jeg kl 12 og hun kl 13.

At synet mitt har blitt dårligere har jeg allerede merket, så det var ingen overraskelse når jeg fikk det bekreftet. Databrillene mine, som ble dekket av arbeidsgiver, var altfor svake å måtte fornyes. Optikeren mente at jeg burde begynne å bruke bifokale glass, for å at jeg ikke skulle ha så store problemer med å lese i hverdagen. Jeg har aldri hatt det tidligere, og er litt bekymret for at jeg skal ha problemer med det. Det er vel mest sannsynlig bare en tilvenningssak… De innfatningene jeg hadde plukket ut i forkant kunne ikke brukes, så jeg var nødt til å finne noen nye. Med hjelp at ekspeditøren fant vi to nye ganske kjapt.

Etter at vi begge var ferdig hos Brilleland gikk vi bort på Cafe Opus for å spise litt lunch… Det begynte å bli så mange mennesker der at vi ikke fikk plass ute på torget, men måtte inn hvor det kun var et bord ledig. Jeg hadde ikke fått spist så veldig mye før jeg dro hjemmefra, så det var på høy tid å sette seg ned en liten stund.

Etter å ha spist ruslet vi litt rundt på senteret en stund, før vi gikk over på Rusta som ligger på skrå nedenfor den nyeste delen av Storsenteret. Jeg skulle innom for å kjøpe en ny adventlysestake til stuevinduet. Den gamle staken er ganske gammel, og så er den hvit…, noe som jeg syntes er litt kjedelig. For meg skal en adventlysestake være rød. Den jeg hadde bestemt meg for er maken til til de jeg har på soverommet og kontoret. Jeg kom ikke bare ut med ny lysestake, men også to gardinkapper til stua. Hvorfor to, jo for en blir for kort. Bilde av den kommer når jeg skal henge den opp.

Vi var i grunnen fornøyde begge to etter det, så vi rusla tilbake til bilen å satte snuten hjemover. Jeg hadde ikke noe middag hjemme, så jeg dro innom Ultra å handlet litt på veg hjem.

Denne damen her går for masse farger i julebelysningene, som bildene viser :o)) Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å tenne dem før i dag, men når jeg kom hjem i går ettermiddag så jeg at så mange andre hadde tent sin belysning så da gjorde jeg det samme.

Denne julekalenderen kjøpte jeg for noen år siden, men lukene har aldri blitt åpnet. Jeg kjøpte den for at jeg syntes at bildet var så koselig. Den har fast plass på kjøkkenveggen, og det blir liksom ikke førjul og jul uten at den den har kommet opp på veggen :o))

I dag søndag har jeg rusla rundt å ryddet og småpuslet, for å få heimen helt klar til desember kommer å banker på om noen timer. Resten av kvelden blir det Kongen av sjakk på NRK.

Ha en fortatt fin søndagskveld, blogges!

#jul #julestri #advent #gardiner #lyslenke #adventlysestake #strømmen #storsenter #brilleland #rusta #briller #innfatning #cafe #opus #ultra #adventskalender #sjakk #kongen #nrk

12 kommentarer
    1. Så koselige gardiner, men synd det gikk ut over nakken…Koselig med litt lunsj og julehandel:)og det bildet på kalenderen var vakkert…God natt…snart i allefall 🙂

    2. annebe: Jeg falt for gardinene med en gang jeg så dem, og så at de ville passe til kjøkkenet mitt som går i blått. Bildet på kalenderen minner meg om gamle julekort, som mamma hadde tatt med fra min mormor… En riktig god natt til deg også, sov godt!

    3. TerAnd: Huff, det vaskegenet satt jammen langt inne hos meg, skal jeg si deg. Jeg måtte bruke alle bestikkelser jeg hadde i jakkeermet for å lokke det frem, hihihihi!! Har du vært nede å sjekket ut julemarkede på Karl Johan enda?

    4. TerAnd: Knis, vi har allerede snakket om det…. Dessverre så tror jeg ikke at kneet mitt takler at jeg prøver meg som isprinsesse, for det minste feilskjær gjør vondt. Du og jeg kan jo se på KAJ ta noen piruetter vettu, mens vi nipper til en toddy med noe godt i, hehehe!!

      Enig når det gjelder julemarkedet…. Det var AK som gjerne ville ta seg en tur, men jeg fant ingenting som fristet!!

    5. Flink du som har både pyntet og åpnet tivoli allerede (ref balkongen) he he. Her har vaskedama vært og kommer igjen om 2 uker. Kjøpte en stjerne i Swarovskikrystall i USA forrige uke, ville hatt flere, men den var svinedyr 🙁 Den henger på plass i vinduet, ellers blir det lite med smått stell, vi reiser jo avgårde 😀 Ha en fin førjulstid og ta det med ro, hvis du klarer :-)))

    6. Fine gardiner det der. Tok frem advenstaken i går og pussa den. Fant noen juleduker som jeg tok i samme slengen opp fra boden. Det er en fin tid vi er inni nå med masse konserter og messer av ymse slag. Dro en tur i Sandefjord lørdag, men ikke til Strømstad. Var deilig og komme bort fra Drammen, fant Håndverkeren Kaffe og Te, koslig kafe med nostalgisk pynt fra gulv til tak – sjekk handverkerenkaffe.no. Kan anbefale et besøk der. Ha en fin kveld.

    7. Lene S.: Hehehehe, ja det kan nok minne litt om tivoli :o)) Greit å skille seg ut litt syntes jo jeg, knis!! Ååååå, Swarovskikrystall de er jo bare så lekre, heldige deg :o)) Ha en riktig fin førjulstid du også!

    8. Helge: Det blir så lunt og fint inne når lysestakene tennes, og de gode gamle juledukene kommer på bordet. Jeg holder meg til tradisjonene å koser meg storveis når jeg finner fram de gamle dukene og pynten :o))

      Naboen har hytte i Sandefjord, og hvis jeg ikke tar helt feil så har de nevnt nevnt det stedet. Sandefjord er en veldig hyggelig by, som også har verdens beste fiskehandler hvor man alltid finner noe godt å spise :o)) Ha en fortsatt fin kveld du også!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg