Dilla på slektsforskning


For ganske mange år siden startet jeg med slektsforskning, for å få litt oversikt over de som hadde vært her før oss. Spesielt på min fars siden viste jeg veldig lite, og når jeg spurte ham om familien så husket han ingenting om dem. Om det var for at han hadde glemt, eller om han ikke var interessert vet ikke jeg.

Det pirret nå iallefall min nysgjerrighet, og jeg begynte veldig forsiktig å grave på nettet. Til å begynne med hadde jeg ikke peiling på hvordan jeg skulle begynne, men etterhvert så fant jeg ut det. Det finnes Folketellinger og nettsider man kan snoke rundt på. I tillegg finnes det grupper man kan melde seg inn i, hvor man kan få hjelp til å finne det man ikke er i stand til å finne selv.

Jeg kom etterhvert ganske langt på de fleste grenene på både pappa og mamma sin side, men en person er fortsatt et lite mysterium for meg. Det er min oldefar, pappas farfar, som flyttet fra Slobyn i Värmland på 1870 tallet. Jeg vet at han bodde i Oslo, nærmere bestemt Frenningen som i dag er Christian Kroghs gt. ved Akerselven. Der ble de eldste av min farfars søsken født og de ble døpt i Jakobs Kirke. Min oldefar var skredder…. Etter en stund flyttet de til Romedal hvor min oldemor var fra, og der har store deler av slekten blitt værende. Han døde i  godt voksen alder, og da bodde han i Hamar. Jeg ønsker å finne ut om det livet oldefar levde og gjerne se et bilde av ham. De fleste menn i familien som jeg har sett bilde av så langt ligner på hverandre, og det hadde vært så artig å se hvordan oldefar så ut å om familielikheten kommer fra ham.



I går formiddag fikk jeg helt dilla, og begynte å oppdatere familietreet som jeg for en stund siden la inn på et nytt slektsprogram jeg hadde kommet over: www.geni.com Når jeg først var i gang så klarte jeg jo ikke å stoppe, og jeg ble sittende i mange timer med å registrere og oppdatere. 

For å kunne benytte seg av alle funksjonene i slektsprogrammet må man ha PRO versjonen, men den koster selvsagt penger. Programmet er amerikansk, og etter som jeg har forstått så må jeg betale i dollar per mnd eller et årlig beløp. Jeg har bestemt meg for å ta meg en gratis prøveperiode, før jeg bestemmer meg for om jeg skal betale for det. Da blir det i såfall per måned.

Jeg har tenkt mange ganger på hvor dumt det var at jeg ikke hørte etter når de voksne snakket om familien, og hvem som var i slekt med hvem. Da var jeg ikke så veldig interessert, og nå er foreldregenerasjonen borte på begge sider å vi søskenbarn er de eldste i familien…

Det blir nok til at jeg oppdaterer litt mer inne på programmet i løpet av dagen, for det frister ikke å gå ut i kulden i dag……


#slekt #slektsforskning #forskning #familie #farfar #oldefar #geni #frenningen #christiankrogsgate #akerselva #romedal

3 kommentarer
    1. Om jeg ikke husker feil så var det en TV-serie om det, bl.a Vegard Ulvang var med der tror jeg. Den fikk hvertfall mange til og starte med sleksforskning. Sjøl så kommer min fars slekt fra sørlandet så jeg har mye slekt der nede, har 12 kusiner/fettrer på fars side, har ei kusine i Oslo men resten bor der nede. Mors slekt kommer fra Askøy utenfor Bergen. Min mor har ei søster og begge bor i Lier. Det er litt viktig og vite hvor man stammer fra. Man lærer mye og historie og levekår når mans er bakover i slekta. Ha en fin kveld.

    2. Jeg ble inspirert av Tore Strømøy da han begynte med Tore på Sporet programmene for lenge siden. Det var også takket være han at jeg fikk fart på meg, for å finne mine biologiske foreldre ;o))

    3. Jeg ble inspirert av Tore Strømøy da han begynte med Tore på Sporet programmene for lenge siden. Det var også takket være han at jeg fikk fart på meg, for å finne mine biologiske foreldre ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg