Godt Nytt år!

                                                                                                            Godt Nytt år alle sammen :o))


Da har vi lagt bak oss 2014 og et nytt og blankt 2015 står klar til å tas i bruk… Det er jo nå mange setter seg mange og uoppnårlige nyttårsforsetter, noe jeg ikke har tenkt til å gjøre. Hver gang jeg gjør det så ender de opp med å fordampe etter veldig kort tid. I stedet sier jeg at jeg skal forsøke å leve mer aktivt, spise sundere osv., så får vi se hvordan jeg lykkes med det når det nye året har blitt gammelt å grått!!

I går Nyttårsaften startet med at jeg sov nesten til jeg våknet av megselv, og ruslet litt rundt å ryddet før jeg satte meg i stua med frokosten og en kopp kaffe. I det jeg skulle hoppe i dusjen ringte min venninne på 92 år for å slå av en liten prat, og fortelle om hvordan julen hennes hadde vært. Hun hadde mye hun skulle ha sagt så jeg fikk bare lagt inn noen sier du det, og ja ha. Da vi var ferdig å prate stupte jeg inn i dusjen og gjorde meg i stand, for jeg måtte en tur ned på Alfaset Gravlund for å tenne lys for mamma og pappa.



Det var en deilig dag ute med blå himmel og sol, for ikke å snakke om at det endelig var blitt mildere ute. Det var varmegrader og første gang på flere dager var det deilig å bevege seg ute, og jeg hadde ikke vondt i leddene mine…. Himmelsk :o))

Nyttårsaften er ikke den dagen i året hvor gravlunden er overflommet med mennesker, og vi var vel en 3 – 4 personer på den siden hvor graven til foreldrene min ligger. Jeg hadde tatt med et stort t-lys til lykten på støtten, et større et til lykten + et gravlys formet som et hjerte. Jeg var veldig spent på om noen hadde åpnet lykten min igjen, og tatt lyset mitt, for det er det som har skjedd de siste gangene. Nå var fortsatt lokket på og det utbrente lyset i lykten. Folk er frekke som stjeler fra andre graver, men det er ikke første gang jeg er borte i det, men har ikke vært laget av det selv.


Jeg begynte etterhvert å få litt dårlig tid, for Anne skulle komme til meg ved 15 tiden. Innen da skulle jeg rekke å rydde litt og støvsuge og få satt i gang en maskin med tøy, så dea var det bare å komme seg inn i bilen å kjøre hjem igjen. Det gikk ganske fort å gjøre de tingene jeg skulle innen hun kom, og da jeg var ferdig var det enda litt tid tilbake så jeg gikk ut på bakongen tett etterfulgt av pusene mine. Der satte jeg meg ned med en kopp kaffe og koste meg i sola.

Når Anne først kom så var sola fortsatt oppe så vi ble sittende der ute til sola krabbet ned bak Manglerudåsen.


For å ikke bruke masse tid på matlaging hadde Anne kjøpt med seg en ferdig krydret Kalkunfilet som vi skulle ha til middag. Den satte vi inn i ovnen på 220C på varmluft i 40 minutter og så ut på benken en stund for å hvile. Imens kokte vi mandelpoteter, indisk ris og varmet den ferdige kyllingsausen jeg hadde kjøpt. Kalkunen ble saftig og fin og vi spiste en nydelig nyttårsmiddag. Jeg hadde kjøpt et par kopper med karamellpudding m/saus som vi tok til dessert. Vet ikke om det var desserten, middagen eller en kombinasjon av begge to som gjorde at vi begge ble så vanvittig mette, puh!!

Resten av kvelden ble tilbrakt i hver vår sofa, halvt liggende, og se på film… Vi begynte med “Letters to Juliet”, en utrolig hærlig film som jeg faktisk hadde halvt sett på dagen før, og ville se igjen. Etterpå ble det “Home Alone 3”, som jeg har sett flere ganger, og som er sånn passe morsom.

Vi hadde linet opp kamera for å gå ut ved midnatt for å ta bilder av alle de flotte rakettene, men det fine været vi hadde tidligere på dagen ble etterhvert erstattet av en en tjukk vegg med tåke. Det var ikke mulig å se noen ting i det hele tatt, bare lysglimt i tåkehavet, så vi ble sittende inne å se på tv i stedet. Så kjedelig, for jeg hadde virkelig gledet meg til å ta noen fine bilder av rakettene :o((

Anne dro sånn at hun var hjemme hos seg selv sånn ved 2 tiden på natten. Selv ble jeg sittende en stund å se ferdig en britisk film, som ikke sluttet før 03:30, jesp!!

I dag sov jeg helt til klokken 10:30, og det var virkelig godt å kunne sove ordentlig ut etter å ha lagt meg så sent/tidlig…. Det har vært en utrolig sløv dag, hvor jeg har brukt mye tid på å ringe rundt til familien for å ønske Godt Nytt år. Det har vært varmt ute i dag også, og jeg har hatt balkongdøren åpen i flere omganger til Ronja’s store glede. For hun da kunne hun løpe ut og inn som hun hadde lyst uten å sitte å mjaue og mase på dørterskelen.


Både Ronja og Vinja har vært snille med juletreet, ikke forsøkt å klatre i det eller spise på det… Det som derimot ikke har vært like festlig er når en av dem har lagt seg under treet å den andre kommer for å leke eller sloss. Da har det hendt at juletreet har danset tango og vals bortover gulvet sånn at jeg har vært redd for at det skulle velte. Til slutt måtte jeg sette opp en stor eske under treet sånn at de ikke kan løpe under der, og det har vel fungert sånn passe. Jeg tenker at juletreet kanskje blir pakket bort til helgen, mens resten av pynten får lov til å stå en uke til. Mulig jeg skal ha gjester lørdag om en uke, og det hadde vært hyggelig å kunne vise frem et julepyntet hus… minus juletreet da. Vi får se hva jeg gjør!!

Ha en fortsatt fin 1. nyttårsdag dag, blogges :o))

#godtnyttår #gravlund #alfaset #lys #lyslykt #hjerte #mamma #pappa #rydde #støvsuge #vaskemaskn #klær #sol #kalkun #middag #ris #poteter #karamellpudding #film #letterstojuliet #homealone #raketter #kamera #bilder #tåke #familie #telesamtale #ronja #vinja #katt #juletre

11 kommentarer
    1. Fatter ikke at noen kan stjele fra kirkegårder…fatter egentlig ikke at noen kan ta det andre eier i det heletatt…
      Men over til noe hyggelig…så fint at dere koste dere på nyttårsaften…her var det også stille og rolig med god mat og film.:)..eldste sønn var på besøk …
      Så friskt og fint bilde av deg også :)….Godt nytt år og klem fra meg <3

    2. annebe: Nei, jeg fatter heller ikke hvordan noen kan stjele på denne måten, men dessverre så skjer det hele tiden :o(( Det var en perfekt nyttårsaften, stille og rolig med god mat uten masse støy. Jeg orker ikke alt det styret med festligheter, som jeg gjorde før.

      Jeg er ikke så veldig happy for å legge ut bilder av megselv, men dette syntes jeg var ganske bra så da ble det lagt ut.. Takk for at du likte det :o)) Nyttårsklem tilbake :o))

    3. Godt nytt år. Skjønner at ingen vil stjele ifra kirkegård – trist på mange måter. Var i skogen nyttårsaften, tok med en bekjent og gikk på en utsiktspost over byen. Det var 30-40 stk der, flere hadde hunder med seg så det igrunn bra at ingen raketter kom derrfa. Men det var klarvær så vi så mye fint av raketter. Hadde med meg vafler og kakao, var hjemme kl 0130.

    4. Helge: Godt Nytt år til deg også :o)) Det hørtes ut som at du hadde en fin Nyttårsaften der ute på utsiktsposten. Her jeg bor var det endel som begynte å skyte opp rakettene allerede ved 22 tiden, og det var av den typen som hørtes ut som skikkelig bomber…. Jeg skvatt like mye hver gang. Enkelte mennesker har ingen respekt for andres ting og eiendom, og stjeler som ravner. På graven som en venninne av meg besøker, så måtte hun alltid ha med blomstervase, av de grønne, for hver gang hun kom hadde noen stjålet den hun hadde der.

      Ha en fortsatt fin dag videre :o)) Nå skinner i allefall sola her i Oslo :o))

    5. Godt nytt år! Vi kom hjem i går kveld, men jeg skal ikke trøtte deg med vår juleferie, den inneholdt litt av hvert 😀 Mandag er det heldigvis tilbake på jobb, det var like før jeg reiste meg fra flysetet i går kveld og hjalp til, ha ha. Fortsatt fin dag og helg til deg 😉

    6. Lene S.: Huff da var det så ille!!! Godt Nytt år til deg også, og velkommen hjem fra endt ferie. Jeg er på jobb i dag også, vel kroppen min er men jeg er ikke helt sikker på at hodet mitt er det, jesp!!

      Ha en fortsatt fin dag og helg du også :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg