På tur med damene

De fleste søndager pleier jeg å tilbringe med å gjøre minst mulig, og lade batteriene til uken som skal komme… Ikke denne søndagen nei, for i dag har jeg vært med Anne og Ann-Karin oppe på Ekeberg på en søndagstur.

Jeg var litt bekymret for at det skulle være veldig glatt der oppe, og det var det også…. Med å gå forsiktig der det hadde tinet å var speilblankt unngikk jeg å flakse som ei kråke å holdt meg på bena under hele turen. De fleste stedene var det godt strødd, så det gikk ganske greit å rusle rundt der. Jeg har hadde først ikke tenkt å ta med kamera, men så ombestemte jeg meg i siste liten.

Like ved parkeringsplassen var innhegningen til hestene, og vi ble stående en stund å se på dem å ta noen bilder. En av de tofargede hestene var en ordentlig kranglefant, og var etter de andre hele tiden….

Se det blikket…., ser litt rampete ut ikke sant!!

Sjekk ut det uttrykket :o))

Det er en fantastisk utsikt fra Ekeberg og ned mot Oslo og fjorden. Det var vel ikke akkurat strålende vær i dag, men i det minste opphold sånn at man kunne ta noen bilder. De ble ikke så aller verst, syntes jeg selv da :o)) 

Iskrystallene på det som hadde vært vanndammer var så flotte at jeg måtte forsøke å ta bilde av dem. Det er så mange fine former i isen så jeg blir helt fasinert.

Etter å ha spasert rundt på Ekeberg en stund dro vi bort på Plantasjen, hvor jeg hadde sagt at jeg ville før vi dro. Jeg trengte nemlig å fornye plantene i stuevinduet mitt. Der har jeg siden i sommer hatt 4 ildtopper, som nå ikke var noe fine lenger. Alle sammen var blitt strantete og det var ikke noen utsikter til nye blomster etter det jeg kunne se. Vi hadde ikke spist noen ting på en stund så bestemte at vi skulle ta en en lunch mens vi var der.

Mens jeg drev å rev ned en stabel med potter rett ved restauranten, fant Anne og Ann-Karin et bort til oss ved vinduet. Det var stappa fult med folk, men det var da et par bord ledige. Jeg tok meg et karbonadesmørbrød med løk, som jeg syntes er veldig godt. Til kaffen spanderte Ann-Karin en veldig god Napolionskake. Noe jeg ikke har spist på veldig lenge. Det var godt å kunne sitte ned litt å slappe av…

Hver gang jeg er på Plantasjen må jeg bortom å prate litt med Jakob, noe jeg også gjorde i dag. Det er ikke lov til å røre noen av fuglene, og iallefall ikke ham med det kraftige nebbet. Jeg har ikke alltid brydd meg om det, og noen ganger når han er i lune legger han hode inntil buret sånn at jeg kan klø han på hode. I dag strøk jeg ham på benet, men det syntes han ikke var noe kjekt å viste det med å nappe etter meg. Han traff ikke, og feilen var helt min…

Det er så mange flotte blomster og planter der, og jeg har lyst på den, den, den, den, den og den….Dessverre har jeg ikke plass til alle de jeg har lyst på så jeg må begrense meg. Ikke bare koster det å kjøpe planter, men man skal se etter dem når man kommer hjem også. Skal man ha fornøyde blomster og planter så må man ta seg tid til å ta seg av dem å ikke glemme å vanne dem!

Anne og Ann-Karin er veldig glad i Orkideer, og de kjøpte med seg et par hver seg, pluss litt annet!!

De tre siste plantene var de jeg kjøpte med meg hjem, vel de to siste kjøpte jeg to stykker av… Når jeg kom hjem dro jeg fram jordposen fra skapet å begynte å potte om tre av plantene. De kom en verden minste potter, og trengte sårt å komme i noe større for å kunne vokse og utfolle seg. Før jeg pottet de om så de så små og knusselige ut,men så fort de kom over i større potter var det som om de hadde vokst :o))

Etter middagen var jeg over hos naboen med noen muffins med melis og pynt på… Jeg får aldri spist opp alle sammen innen de ikke er noe gode lenger, og da syntes jeg det var greit å dele litt med de over gangen.

Nå har jeg akkurat sett på “Hvem tror du at du er”, som denne gangen fortalte Mona Levins sterke slektshistorie. Man kjenner jo godt til hva som skjedde med jødene under krigen, og at det ikke var så mange som overlevde konsentrasjonsleirene. Jeg kjente ikke så godt til levekårene deres tilbake i tid, og det var også sterk kost. De russiske jødene var henvist til å bo kun i et område med sterke begrensninger til hva de fikk lov og ikke lov til å foreta seg. Som den lettrørte personen jeg er så klarte jeg jo ikke å holde tårene borte, denne gangen heller!!

Nå skal jeg synke langt ned i godstolen med bena høyt, og nyte et par timer tv innen det er på tide å krype til senga.

Ha en forrykende flott søndagskveld, blogges!

#ekeberg #glatt #is #vinter #hester #januar #plantasjen #blomster #planter #lunch #karbonade #løk #napolionskake #orkide #oslo #utsikt #potte #middag #muffins #nabo #mona #levin #hvemtrorduatduer #jøde #slekt #historie #konsentrasjonsleir #russisk #godstolen #tv #søndag #jacko #jakob

6 kommentarer
    1. Savner ridinga (som jeg holdt på med de siste åra før jeg ble syk )når jeg ser di hestebildene ..artig utrykk på den ene der ja ..hehe..
      Høres ut som du har hatt en fin dag..med karobonadesmørbrød og kake..nam 🙂
      Fått vært ute og pratet med venninner har du også…Hyggelig 🙂
      Jeg og mannen gikk ei lita runde på formiddagen i dag..ellers har det vært helt rolig med litt tvtitting og litt blogging 🙂
      Velig lyst på noen fine værblomster nå..men tenkte å drøye et par uker til før jeg kjøper noe nytt 🙂
      Ha ei fin uke og nattaklem fra meg<3

    2. annebe: Det er hyggelig når vi damene drar ut på noen små ekspedisjoner, og det blir nok mer av dem etterhvert som vi nærmer oss våren, tenker jeg. Vi snakker om en tur til Langedrag igjen utpå vår/forsommeren. Har vært der et par ganger, og kunne godt tenke meg en tur tilbake igjen.

      Siden jeg alltid har vært stor og tung så har ikke sittet på hest noe serlig. Dels for at jeg ikke ville utsette hesten for mine kilo, men også for at jeg syntes de er litt skummelt der oppe. Jeg er derimot ikke redd dem når jeg står ved siden av :o)) Herlige og kloke dyr!

      Håper du får en fin uke, og en nattaklem sendes med Jon Blund zzzzzz!!

    3. Det var en koslig tur og flotte hester. Det jør seg og komme seg ut litt, bra utsikt fra Ekeberg, søstra mi bodde der en tid i 1970-åra. Ikke hver dag man kommer innpå hester så tett. Vet at det er mange besøksgårder i Oslo der barn kan komme og se på levende dyr – koslig at barn kan oppleve slikt og helt herlig at foreldre tar med seg sine barn ut i skog og mark. Det er jo friluftslivets år i år så da blir det mye liv i skogn i helgene fremover. Sjøl så var jeg på en 3,5 timers skogstur i går. Og det var helt herlig. Ha en fin dag.

    4. Takk for i går. Det var veldig hyggelig. Ikke så vanskelig å se at Jacob er glad i deg;o). Synes litt synd på han. Han skulle hatt et hjem. Ha en fin dag!

    5. Helge: Hester er flotte dyr, og vi er heldig som har tilgang på sånne friluftsområder hvor dyrene får gå fritt omkring. Ungene får også lov til å ri borte ved ridesenteret, og det er stas :o))

      Det var veldig deilig å være ute i frisk luft i så mange timer, og kom hjem med store røde roser i kindene :o)) Ha en fortsatt fin kveld!

    6. Ann: Takk det samme :o)) Jakob og jeg går langt tilbake å har mange fine samtaler bak oss. Jeg er enig med deg at han hadde hatt godt av å bo et annet sted, selv om det ikke er manko på samtalepartnere :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg