Hjemmelagde vegetarburgere/pølser

Før helgen bestemte jeg meg for å lage mine gode vegetarburgere igjen… Jeg har ikke laget dem på veldig lenge, men nå tenkte jeg at det var på tide å gjøre det. De andre gangene jeg har laget dem har jeg ikke fulgt oppskriften helt til punkt og prikke, men det gjorde jeg denne gangen. 


Dette trenger du: 1 ss solsikkeolje, 1 løk, hakket, 50 gr finhakket sopp, 1 rød paprika, 400 gr Cannelinibønner (1 boks), 100 gr ferske brødsmuler, 100 gr revet cheddar ost, 1 ts tørkede urter (mix), salt og pepper, 1-2 eggeplummer (avhenger av str), hvelemel eller potetsmel.

1. Varm oljen i en panne. Ha i løken, paprikaen og soppen, som stekes over lav varme. Rør jevnlig i blandingen, som stekes i ca 5 minutter eller til den er blitt myk.

2. Mos cannelinibønnene med potetmoser. Ha i løk, paprika og soppblandingen sammen med urter, salt og pepper, brødsmuler, osten og eggene. Kjør blandingen i kjøkkenmaskinen og spe med mel/potetsmel. Når blandingen har blitt “seig” settes den til side til den har blitt kald og tyknet litt.

3. Blandingen kan formes til både pølser eller burgere. De stekes til de har fått en gylden overflate på begge sider.

Mine observasjoner:
Man kan bruke hvilken type bønner man ønsker, noe jeg har gjort. Det kan påvirke konsistensen på burgerne noe. Enkelte bønner er seigere, og holder blandingen bedre sammen enn andre. En annen ting å merke seg, er at man ikke skal være redd for å krydre. Det står at man bare skal bruke 1 ts med tørkede urter, men personlig så syntes jeg at det er litt lite. 

Dersom du bruker en foodprocessor til å hakke løk og paprika, så pass på at du ikke kjører den for hard. Du ender da opp en en puré. 

Jeg pleier å spise burgerne til kokte poteter, og for litt ekstra smak lager jeg en peppersaus som har jeg ved siden av.

Velger du å lage pølser, så syntes jeg de smaker veldig godt i pølsebrød…. Ketchup og sennep er ikke akkurat noe jeg syntes var godt på pølsene, men jeg har ikke funnet noen god erstatning. Hvis du prøver ut oppskriften og kommer på noe som passer, så gi meg gjerne en tilbakemelding :O))

#hjemmelaget #vegetar #burgere #pølser #vegetarburgere #vegetarpølser #solsikkeolje #løk #sopp #paprika #cannelinibønner #brødsmuler #cheddar #ost #urter #salt #pepper #eggeplummer #hvetemel #potetmel #poteter #peppersaus #mat #middag #sundt #godt

4 kommentarer
    1. De så kjempegode ut…veldig ok å ha litt vegetarmat innimellom ..sunt ,også får man litt å variere middagene med :))
      Nå blir det snart grovbrød og te her…mannen har bakt denne gangen 🙂 Kos deg i kveld :))

    2. annebe: Jeg er veldig glad i vegetarmat, og da jeg for noen år siden inngikk et veddemål om at jeg ikke kunne klare meg uten kjøtt, ja da måtte jeg jo finne noe som kunne erstatt det. Disse kakene er utrolig gode, og jeg spiste dem med jevne mellomrom.

      Prøv dem gjerne og gi meg en tilbakemelding på hva du syntes :o)) Ha en fortsatt fin søndagskveld :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg