Sommerferien godt i gang….

På mandag startet jeg min fire uker lange sommerferie, og den var ganske etterlengtet når den først kom… Jeg var ganske trøtt og sliten den siste tiden innen ferien begynte, men jeg merket det ikke på ordentlig før ferien endelig startet.

For å sparke i gang ferien dro Anne, Ann-Karin, Terje, Mathew og jeg til Sverige på lørdagen. Vi avtalte å dra avgårde tidlig for å få mest mulig ut av dagen, dels for at vi skulle en tur til Strömstad aller først. Etter det var det til Nordby Shoppingcenter for litt heftig shopping innen vi skulle tilbake til gamlelandet igjen.




Etter å ha parkert begge bilene ruslet vi nedover i byen til bryggene… Det var ikke så veldig varmt og godt akkurat, men vi tok turen likevel å valgte å sitte ut på “Bageri Kaffedoppen” hvor vi kunne sitte å se på Color Line båten komme inn fra Norge. Vi storkoste oss å pratet og underholdt resten av gjestene med historiene våre, og det var noen av dem.

Niesen min Veronica var også på vei til Sverige for å handle sammen med datteren sin, og vi sendte meldinger fram og tilbake. De skulle også til Nordby, men vi gjorde ingen avtale om å møtes sånn bestemt. Det er jo så mane folk der, så vi ville vel met sannsynlig har brukt evigheter på å finne hverandre.

Etter å ha spist lunch ruslet vi oppover i byen igjen, og noen av oss hadde bestemt at vi skulle en snartur innom Systembolaget. Selv var det for å kjøpe et par flasker med Mojito, som er noe jeg liker å sitte å kose meg med innimellom. Sist gang jeg var på Polet i Strömstad måtte jeg stå i kø for å komme innenfor dørene, men å lørdagen var det heldigvis ikke så ille.

Når vi kom til Nordby, traff jeg faktisk niesen min å vi ble stående en god stund å prate sammen innen vi gikk hver til vårt. Klokka begynte å bli mye så det var på tide å begynne med shoppingen for at det ikke skulle så altfor sent. Det er rart…., for denne gangen var jeg av den oppfatningen at jeg ikke skulle handle så mye!!! Da jeg kom til kassen ble det mye mer å betale enn jeg hadde trodd.

Som jeg nevnte så var det ikke så fint vær, litt kjølig, og rett før vi skulle dra hjemover så begynte det å sprutregne. Vi brukte veldig lang tid på å komme oss ut av området å opp til motorveien, for det var en haug med folk som skulle derifra samtidig som det strømmet på med flere besøkende som skulle shoppe. Man blir sulten av å shoppe, så vi stoppet på Marché for å spise middag. Jeg valgte en laksebit med stekte poteter. De hadde en veldig god verdens beste kake, så jeg unnet meg et stykke til kaffen

Vel hjemme utpå kvelden var jeg rask til å pakke bort varene mine og så slengte jeg meg ned med bena på krakken å bare satt å halvsløvet…..

Søndag var en hviledag hvor jeg satt å slappet av med fargeboken min å gjorde ferdig et par bilder… Jeg har nevnt det før, og jeg må si det igjen at fargeleggingen har blitt en besettelse. Jeg bare må ta det frem på kvelden å jobbe med bildene :o)) Mandag møtte jeg Anne for å dra ut for å se på GPS til bilen. Det ble en ny på oss begge to, en TomTom til 1.500,-. Jeg har ikke fått bestet den ut enda, men det blir nok rikelig anledning til det i løpet av ferien tenker jeg. Tirsdag kom Anne hit til meg med fargebok og fargeblyanter… Vi benket oss på hver sin side av kjøkkenbordet med hver vår bok, og satte i gang :o)) Vi ble sittende i ganske mange timer før vi ga oss!! Onsdagen slo magen min seg totalt vrang, så da holdt jeg meg hjemme å slappet av…

I dag har Anne og jeg vært turister i egen by, Oslo. Værmeldingen meldte at det ikke skulle bli så veldig varmt i dag, så derfor valgte jeg å ta på meg olajakke. Det var nok litt dumt for det ble faktisk ganske så varmt og godt utover dagen. Ikke plagsomt, men nok til at måtte ta av meg jakka etterhvert.



Vi valgte å legge dagens tur langs bryggene, og startet med å gå bort til Schweigårdsgate, og opp på den nye brua som kommer over ved Barcode-bygningene. Derfra gikk vi over veien å bort til sjøen. Det første stykket var det ikke gjort så noe særlig oppgradering, men etter som vi nærmet oss Operabygget hadde det kommet mye nytt, og ny brygge langs vannet. Det var et yrende liv hele veien, og mange satt i sola og koste seg.

Ingen av oss hadde tatt med noe å drikke på, så når vi kom bort like ved DFDS Københavnbåten fant vi en kiosk. Vi kjøpte oss litt å drikke å satt oss ned for å slappe av en liten stund. Begge hadde med kamera og det ble tatt en god del bilder i dag. 

Det krydde av turistbusser langs brygga, og folk fra alle deler av verden stimet rundt for å se seg om i byen. På enkelte steder var det som å bevege seg i en saueflokk!!!



Vi begynte etterhvert å bli sultne, og bestemte oss for å spise lunch på en koselig fiskerestaurant vi hadde vært på tidligere. Når vi kom dit var den stengt, og da var det ikke annet å gjøre enn å rusle videre… Vi endte til slutt opp på Pappabuene på Rådhusplassen, hvor vi bestilte en Ceasarsalat og litt kaldt å drikke. Jeg følte meg supervarm, så vi valgte et bord i skyggen. Maten smakte godt å det var det var deilig å sette seg ned en stund å avklimatisere seg en liten stund.

Samtalen gikk litt rundt forskjellige reisemål utover i ferien, og først blir det en tur til faren min på Rjukan. Deretter blir det en tur i Botanisk Have med kamera i hånden, en båttur til Drøbak og Oscarsborg. Tidligere har vi snakket om Lillehammer og en tur til Prøysenhuset, noe jeg gjerne vil få med meg i ferien. Dit var det meningen at jeg skulle reise sammen med moren min, men dessverre ble hun syk og gikk bort innen vi kom så langt. En tur ut til noen av de andre øyene i Oslofjorden har også vært på oppe til diskusjon.



Etter at vi hadde spist gikk vi bort til Aker Brygge og langs brygge helt ut til Tjuholmen hvor ungene storkoste seg på badestranden. Det så veldig innbydende ut å hoppe ut i, men denne damen hadde ikke med noe badetøy så noe bad ble det ikke snakk om.

Klokka begynte etterhvert å bli mye, så det ble bestemt at vi skulle ta bussen tilbake mot Brugata hvor bilen sto parkert. Vi hoppet på 21 busset til Helsfyr, men ble etterhvert klar over at den gikk en helt annen vei enn vi hadde tenkt. Så vi gikk av ved Alexander Kiellands plass å tok 34 bussen ned til byen. Vi var jo på sightseeing i dag, men akkurat den turen hadde vi ikke planlagt :o))

Etter en snartur innom Ultra, dro vi bort på Stapeles for at Anne skulle kjøpe seg noen nye fargeblyanter fra Faber-Cassel. Selv investerte jeg i en ny og bedre sisser til fargeblyantene mine.

Etter at jeg hadde spist middag ringte naboen på å lurte på om jeg ga en kopp kaffe, og det gjorde jeg selvfølgelig. Alltid koselig med besøk :o))

Jeg hadde tenkt å ta fram fargeboken nå i kveld å sitte litt med den, men tiden har løpt avgårde for meg. Nå har klokka blitt såpass mye at det er på tide å komme seg opp i senga. I morgen blir det en tur i Botanisk Have for å ta noen blomsterbilder. Sist gang jeg var der hadde ikke mange av blomstene begynt å komme ut, så jeg håper at det blir endel å se på  :o))

Da tar denne damen kvelden, natta!

4 kommentarer
    1. Koslig at du traff din niese. De gangene jeg har vært i Oslo i år har jeg bare syklet gjennom byen retning Lysaker. Men i morgen tar jeg en tur innover, kanskje tidlig eller sen kveld. Togene sopper frem til 3 august på Lysaker så jeg tar buss, tar vel en matbit et sted så vil tiden vise hva som skjer. Har opplevd mye i Oslo. Men før jeg drar innover skal jeg sammen med min søster og mann hjelpe mor og far med hagearbeid. Ellers pella jeg blåbær i ettermiddag, kun 15 min gange herfra så er jeg i skogen og det var mye bær. Håper du har en fortsatt fin ferie foran deg.

    2. Helge: Oslo er en fin by om sommeren :o)) Det er mye liv og masse mennesker ute, og mye å se på. Håper du får en fin dag her i morgen :o))

      Jeg har har ikke plukket bær på mange år…. Spise dem er OK, men jeg er ikke noe glad i å plukke dem. Hele oppveksten måtte jeg i skogen sammen med foreldrene min for å plukke, og jeg syntes i grunnen at det var kjedelig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg