Da er det snart over…

Jeg har jo tidligere fortalt at jeg i november ble kontaktet av politiet, i forbindelse med at min fetter som var bosatt i Spania var død. Siden han ikke hadde noen nære familie så fant politiet ut at jeg var i slekt med ham. Ingen i familien hadde hatt kontakt med ham på mange år, og han emigrerte til utlandet etterhvert.

Det har vært noen mailer og telefonsamtaler før jul for å få klarlagt en del ting. Det var ganske stressende å vanskelig syntes jeg, siden han døde i Italia og bodde i Spania. Mange samtaler foregikk på engelsk, hvor den jeg snakket med ikke hadde dette som sitt modersmål. Det var ikke alltid like enkelt å forstå hverandre, og noen ganger ble jeg bare så oppgitt. I begynnelsen av desember ble kisten sendt fra Italia til Benidorm og han ble begravet.


Det som sto igjen etter begravelsen var å rydde ut av leiligheten, som han leide. I forrige uke fikk jeg en mail fra Konsulatet i Benidorm at den var ryddet, og de sendte over en liste over de personlige eiendelene. I tillegg var bilen og motorsykkelen hans flyttet ut på gaten.

I dag ringte jeg til konsulatet i Benidorm, og vi ble enig om hva som skulle gjøres med tingene hans. Jeg regner med at de siste tingene som gjøres er klart i morgen, og da er alt over.

Det er veldig trist at han valgte å ikke ha noe kontakt med familien sin i alle disse årene, og at politiet måtte lete etter noen som kunne ordne opp etter at han var borte.

#død #ordneopp #ordne #benidorm #spania #dødsfall #konsulat #familie #trist #tragisk #bil #motorsykkel #telefonsamtale #mail 

11 kommentarer
    1. Trist. Det blir liksom mere arbeide når den som dør bor i utlandet. Men erfaring rikere ble du men man vet aldri hva som skjer. Er mye av dette rundt forbi så det er bra at man har et system på slike ting.

    2. SÃ¥ bra av deg Ã¥ ta ansvar for Ã¥ fÃ¥ ordnet opp i det. Godt at du slapp Ã¥ reise dit Ã¥ ordne det da, men ikke lett med sÃ¥nne utenlandske telefonsamtaler. Bra du endelig er ferdig med det. Han syntes sikkert det var fint Ã¥ bo i Spania, – bra klima hele Ã¥ret og sÃ¥ hadde han nok venner nedi der. Svigerforeldrene til ei venninne av meg bor pÃ¥ Gran Canaria fra september til mai, og i Norge ellers. De liker ikke vinteren, og sÃ¥nn kan de jo gjøre det siden de er pensjonister. Ønsker deg en flott dag!😊

    3. Helge: Erfaringing etter dette er jo at det ikke er sÃ¥ enkelt Ã¥ ordne opp i ting fra Norge. Snakke med forsikringsselskap og begravelsesbyrÃ¥, som snakker et merkelig sprÃ¥k. Det skulle være engelsk, men ble noe annet. En annen ting er at man burde ta lærdom av det, hvis man er alene altsÃ¥. Ha papirene sine i orden, med hvem som skal ha hva og gjøre hva hvis man faller fra…

    4. Hanne Beate: Vet du, jeg hadde inntrykk av at noen av de jeg snakket med, forventet at jeg satte meg pÃ¥ første fly og reiste ned. Akkurat det var aldri et tema, og heller ingen andre i familien. Jeg vet jo ingenting om livet hans de siste, ja hva er det…. 25 Ã¥rene, og det syntes jeg er litt trist. HÃ¥per bare at han hadde et godt liv etter at han valgte Ã¥ flytte ut av landet.

      Naboen har begynte Ã¥ ta seg 14 dager i februar i Spania, for Ã¥ fÃ¥ tilbake litt energi i kroppen. De dro i dag morges, og jeg kjente at jeg faktisk var “litt” missunnelig :o)) Ha en fortsatt fin kveld ??

    5. Mariann Sæther Tokle: NÃ¥r noe sÃ¥nt skjer her hjemme, har man jo en viss formening om hva som skal gjøres og hvem som skal kontaktes. Slik er det ikke nÃ¥r det skjer utenfor Norges grenser… Reglene er anderledes, og det kompliseres med at man sitter flere mil unna. De man skal snakke med, er ikke alltid de letteste Ã¥ snakke med pga sprÃ¥kproblemer.

      Bare en sak til som mÃ¥ ordnes og en mail til som mÃ¥ sendes… SÃ¥ kan saken ansees som ferdig :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg