Ukens hårball

Begge kattene mine har lang og ganske tjukk pels, noe som ofte medfører tover og knuter. Vinja er vel den med minst tover, og de hun har er ikke så veldig vanskelig å få ut. Ronja der i mot er et kapittel for seg selv, for hun har pelsen full av tover og knuter på de merkligste steder. Denne uken har jeg holdt på å børste henne hver dag, og ulik søsteren så elsker hun det når børsten kommer fram.

Det hun ikke er like happy for er når jeg tar fram saksen, for noen av disse tovene sitter så hardt a det er helt umulig å få dem ut med børste eller kam. I dag var det magen hennes som fikk seg en omgang, og der var det mange tover å ta hånd om. Hun var veldig tålmodig en god stund, og jeg fikk bort ganske mye. Til slutt var tålmodigheten hennes brukt opp, og sa klart i fra med å daske til meg med poten sin. Heldigvis med klørne inne denne gangen, og så forsvant hun.

Like etter kom Vinja opp i fanget, og hun lot meg fjerne en stor tove på ryggen men ikke mer enn det. Jeg fikk derimot lov til å dra børsten igjennom pelsen hennes, uten at hun ble irritert. Hun malte og koste seg så jeg ble helt overasket :o)) Vinja ble liggende en stund i fanget, og det tok ikke lang tid før vi sovnet begge to, zzzzzzzz!

Det er ikke rart man blir glad i disse to pelsdottene for de er jo bare så innmari skjønne… Ronja som ser ut som om hun er missfornøyd hele tiden, og Vinja som bare er vakker :o))

#tover #knuter #hårball #stelle #pels #katter #børste #gre #klippe #tålmodighet #øyestener

15 kommentarer
    1. Kjenner igjen det problemet..har en katt som er blanding av perser og skogskatt..DEN pelsen er så fluffy og myk..men herremin så fort hun får tover..Jeg har begynt å bare å klippe av etterhvert som jeg ser dem..noen kan jeg dra litt fra hverandre, men stort sett så må saksen frem.. Ser ut som hun liker det..for det er nok ikke godt å gå med..men tålmodigheten varer ikke lenge..Klipper hele katten litt ned om sommeren..

    2. det var jo to nydelige kattepuser da.Det var ei som hadde en lodden katt en gang full av slike klumper,dyrlegen sa til henne att det var fordi att pusen hadde det for varm,etter det måtte hennes pus være mye mer ute også om natten og da ble hun kvitt klumpene i pelsen ))

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg har også vurdert å klippe Ronja helt ned, men har ikke gjort det enda. Hun er godt vant med at jeg sitter å drar i tovene, så fort hun setter seg i fanget mitt. Stort sett går det greit, men det hender hun er i dårlig humør å da få jeg meg et rapp over hendene, og jeg har flere arr som minne :o))

    4. frodith: Det er nok ikke til Ã¥ stikke under en stol at de er litt sjalu pÃ¥ hverandre… Koser jeg med den ene, sÃ¥ sitter eller ligger den andre i nærheten Ã¥ ser veldig molefonken ut. De har flotte pelser begge to egentlig, bare at Ronjas underpels floker seg mer enn Vinjas. Papsen dere er 100% norsk Skogskatt, og de har definitivt arvet en del fra han. Solen skinner i Oslo i dag ogsÃ¥, sÃ¥ det blir nok en spasertur i lunchen i dag ogsÃ¥ :o))

    5. Ja, det har lett for at langhÃ¥ret pels tover seg, men langhÃ¥rete kattepuser er nydelige da. Vi har hatt katter med sÃ¥nn pels, og det var ganske vanskelig Ã¥ klippe de for huden er jo sÃ¥ tøyelig. Man mÃ¥ legge saksa helt inntil hÃ¥rknuten og klippe forsiktig. Ha en fin dag!💕

    6. fruensvilje: Dersom jeg hadde hatt mulighet til Ã¥ la de være ute, sÃ¥ ville jeg ha gjort det…. Her jeg bor mÃ¥ pus gÃ¥ i bÃ¥nd hvis de skal være ute, og det er ikke det letteste Ã¥ ha med seg begge to samtidig. NÃ¥r det blir litt mildere ute skal jeg nok prøve, sammen med en venninne :o))

    7. Hanne Beate: Du har helt rett, det er ikke det letteste Ã¥ klippe dem. Jeg pleier ikke Ã¥ klippe helt inn, men et stykke fra Ã¥ sÃ¥ tar jeg en kam eller børste Ã¥ løsner den siste floken. Det pleier Ã¥ ga ganske greit… Ronja har heldigvis ikke sÃ¥ veldig mange tover igjen, for jeg har virkelig tatt ansvar Ã¥ børstet hver eneste dag hele denne uken :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg