Hente fram “husmorgenet” igjen

Jeg vil egentlig ikke gjøre det, men siden påsken står for døra er det å shine opp heimen. Hybelkaninene skal jages ut, matter skal ristes, støv skal bort fra alle overflater og gulv skal vaskes. Å ja, det glemte jeg nesten vinduene skal pusses etter alle kunstens regler..

Våknet allerede 08:30 i dag, helt av meg selv uten hjelp fra vekkeklokke eller alarm. Er i grunnen ganske stolt av det, for jeg er definitivt ikke noen morgenfuggel. Det er det flere bekjente som kan bekrefte, knis!! Siden vinduer er det mest kjedelig jeg vet å pusse, mest for at jeg er så vanvittig pirkete, ja da tok jeg de like godt først. Jeg innså at det var en dyd av nødvendighet å pusse dem nå, for her en ettermiddag så lurte sola seg bort om stuevinduene. Ja, jeg så altså ikke ut av dem, alt var helt gråbrunt… Selv om det var lenge siden jeg pusset dem, så er noen andre skyld i at de så ekstra ille ut.

En av naboene over meg var så smarte, syntes de selv i allefall, og tømte aske fra peisen ut fra balkongen. Jeg vet ikke om de trodde vinden kom å løftet asken opp og deretter plasserte den et sted nedenfor, i gaten kanskje, men der tok de helt feil. Mesteparten landet i mitt blomsterbedd, og det var OK, men resten landet nedover stue- og balkongvinduene mine. Jeg skulle ha tatt sistnevnte også, men da må noen være her, for de har en egen evne til å hoppe ut av sporet…. Musklene i armene mine er ikke hva de en gang var, og jeg er ikke i stand til å holde de igjen å få dem på plass igjen… Sånn er det med den saken!!

Nå måtte jeg bare ha en liten pause, spise litt frokost/lunch og drikke en kopp kaffe eller to, før jeg setter i gang med bøtteballetten igjen. Tenker kattene får farten på seg når jeg drar fram støvsugeren, for den er de ikke spesielt glad i. Hadde jeg ønsket å bli kvitt dem for en stund, er det bare å sette på støvsugeren og vips så er det ikke en katt å se.

Så vettu en gang ut på ettermiddagen en gang, da sleper Pittbulljedda seg opp 5 etasjer opp på loftet for å hente ned eskene med harepuser, høner, haner og kyllinger i alle aldre og utforminger. Det er det samme med påsken, som med jula, jeg må sette fram pynten. Noe er så gammelt at det er fra før jeg ble født, ting som min mor kjøpte den gang de flyttet inn i ny leilighet på Lørenskog. Den pynten er det ekstra stas å sette fram, selv om den er “litt” slitt.

Nei, folkens… Nå er frokostlunchen spist, og en deilig kopp kaffe skal brygges og nyte før jeg igjen setter i gang. Vi blogges!!

#vaske #rengjøring #støvtørking #vinduspussing #hybelkaniner #bøtteballett #rentogpent #påske #pynt

16 kommentarer
    1. Kos deg med påskerengjøringen :p og det var jo frekt av de oppe og tømme aske ut av vinduet! burde vært dem som skulle pusset vinduene for deg. Ha en fin vaske lørdag min venn ❤️

    2. Skikkelig vårrengjøring på gang hos deg skjønner jeg! 🙂 Tenker det blir fint til slutt, med pynt og fine vårfarger! Ikke glem å kose deg litt også da. <3 God lørdag.

    3. Tone V.: Det går nok greit bare jeg kommer i gang, før det er alt bare et ork… Jeg burde selvsagt ha krevd det, men vet jo ikke hvem av de to der er som er så tankeløs!! Ha en fin lørdag du også ??

    4. Unni: Det er dessverre på tide å ta et skikkelig rufs over alt… Jeg har det med å sutre og beklage meg før jeg setter i gang, men det er aldri så ille når jeg står midt i det ;o)) Ha en fin lørdag du også :o))

    5. Når sola kommer inn så ser man støv fort. Etter en skogstur snart må jeg sette igang med litt rengjøring. Vinuene burde vært pusset og kjøkkenet burde tas sikkelig med grønnsåpe. Men alt tar tid men bare man setter i gang så går det fort unna. Jeg tok badet igår og det var bra. Støvsugern og støvfilla må bare finne seg i en solid trimtur i ettermiddag. Ellres lager jeg kakao kun om vintern så idag blir det siste gang jeg koker det. Men kjøpte rett-i-koppen idag, og det er jo noe i samme gate.

    6. Så flink du er da..tror jeg utsetter det enda litt jeg…det går ikke fra meg, og ingen gjør det for meg..:-) Jeg tror jeg må kjøpe meg en ny påskeharepynt..eller to..for all pynten ligger på campingen på fjellet..vi pleier jo alltid å være der i påsken..Men i år blir vi hjemme hos VÅREN… Kos deg med nyvasket hus!

    7. Så bra, jeg har ikke gjort noe i huset i dag..bare vært på handletur med mannen ..og sitti på terrassen etter vi kom hjem :)) Nå er det nok koselig hos deg…du har vel kanskje fått ned påskepynten også nå..
      Pusse vinduer får jeg gjøre over påske..trengs her også..men det er kjedelig, for de blir jo ikke noe fine..alltid noen striper..hehe…

    8. Helge: Støvet er endelig borte, men jammen kom det en hybelkanin strykende forbi… De er ikke til å unngå så lenge man har katter! Jeg har holdt på i hele dag, og satte meg ned først nå i et par minutter… Tror det kanskje var litt dumt, for nå vet jeg ikke om jeg klarer å komme meg opp igjen med det første!! Selv om jeg er sliten og kroppen verker så er det godt å være ferdig…

    9. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk…. Nå lukter det nyvasket over hele huset, og ikke et støvkort å se, hahaha… Med to katter her så ligger hybelkaniner og støv på lur, så det er nok ikke lenge før det er tilbake.

      Jeg har utsatt dette ganske lenge, men nå bare måtte jeg ta det. Var på loftet og hentet påskepynten, og trodde egentlig at jeg bare hadde en eske. Var jo ikke det… Ha en fortsatt fin lørdagskveld.

    10. annebe: Nå er jeg ferdig og huset er i orden, så nå kan påsken bare komme. Jeg har ikke satt fram påskepynten enda, men den er hentet ned fra loftet. Nå skal jeg bare spise litt, så får vi se om gjør det i dag… eller kanskje i morgen tidlig.

      Hadde det ikke vært for at noen hadde strødd aske ned over vinduene mine, så kan det nok hende at jeg hadde ventet til over påske jeg også.. Ha en fortsatt fin lørdagskveld.

    11. frodith: Da har vi vært flinke begge to i dag :o)) Jeg er ferdig, og ikke bare med vaskingen men kroppen min er det også. Nå skal jeg lage litt middag, og så skal jeg slenge beina på krakken å slappe av resten av kveld. Ha en fortsatt fin lørdag :o))

    12. tømme aske ut fra verandaen,nei da hadde jeg virkelig sagt fra,det er helt utrulig hva enkelte får seg til å gjøre.
      Men no kan du nyte påsken i rein stue ))
      Heldige du som har slik gammel påskepynt,her i huset spiste musa all julepynt og påskepynt som barna våre lagde som små,det er noen år siden no,men kjedelig var det,nå holder jeg meg til krusetøy )

    13. fruensvilje: Det var rimelig frekt det der, men nå er det for sent å gjøre noe med det… Skulle det skje igjen, kommer jeg nok ikke til å være så “snill” nei!!! Påsken kan definitivt nytes til nå, vel nesten da… For jeg må jobbe mandag til onsdag. Det var trist at musa kom til påskepynten din, men den er ikke lett å stoppe hvis den først starter.

    14. Det et ordentlig slitsomt når man skal ta en så stor vask, men herlig når man er ferdig og alt har blitt fint. Jeg er heller ikke noe glad i vindusvask. Det blir dårlig med vindusvask om vinteren, – da skylder jeg på kulda, så når den først tas så synes det, hihi. Det er koselig å ta fram påskepynten! Ha en fin palmesøndag!😊

    15. Hanne Beate: Å så godt å høre at det ikke er bare meg som ikke pusser vinduer om vinteren. Hører stadig om folk som puser og gnir på dem annenhver mnd uansett vær, og da kjenner jeg at jeg får litt dårlig samvittighet.. Påskepynten er ikke satt fram enda, må bare ha meg kopp kaffe først. Ha en strålende palmesøndag du også :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg