Litt mer høytidelig før

Jeg vokste jo opp som barn på 60 tallet og ungdom på 70 tallet, og når jeg tenker tilbake til den tiden så var alt mer høytidelig da. Ikke arrester meg nå, men vi pyntet oss mer den gangen enn vi gjør nå. Nå skriker du sikker høyt og protesterer, og sier at det gjør jeg da fortsatt. Mange gjør nok det, og legger flid i klærne de har på seg når de skal bort, eller under høytidene.

Likevel påstår jeg at veldig mange er dårlig på å pynte seg, eller ta på litt finere tøy da!! Jeg er den første til å innrømme at jeg elsker den flekkete innegenseren min, som ikke flekkene går ut ordentlig i vask, og joggebuksa. Men jeg går da ikke bort i det. Det er greit å ta på noe finere når jeg skal bort, julaften eller i teateret eller operan. For utrolig nok har denne dama blitt litt mer kulturell på eldre dagen, hihihi!!

Jeg har vært i konfirmasjoner hvor konfirmanten er fint kledt i dress eller bunad, mens enkelte av gjestene dukker opp i jeans. Det syntes ikke jeg er greit, for da mener jeg man burde dukke inn i klesskapet å finne fram noe annet enn den buksa man går i hver dag. Personlig så syntes jeg man bør skjerpe seg.

Fant dette gamle bilde av min farfar Anton, farmor Agnes og pappa Gunnar. Bildet er tatt av mamma på togstasjonene i Sverige, der de venter på å bli hentet av min tante og onkel. De har kjørt tog for å besøke familien i Sverige, og når man skal på besøk så kler man seg ordentlig. Da var det dress for herrene og pen kjole for damene under den gode vinterfrakken. Så måtte herrene også ha på seg hatt 🚂🚂

Som et barn av 60 tallet var det vanlig å ha på seg hvite strømbukser, flott kjole (i glitterstoff, sydd av tante) og jeg må ikke glemme sløyfen i håret, som definitivtikke ville sitte der. For lille Vera Lynn kom ferdigpakket inn i denne verden med et hår, som var så glatt at både krøller og spenner bare skle rett ut. Alt dette til min mors store fortvilelse 😉

Hva mener du?
Er det greit å ikke pynte seg, eller ta på litt pener tøy??
Hva er best, joggebukse eller penklær 😄?

#høytidelig #klær #pynte #jeans #joggebukse #konfirmasjon #høytider #blogg

6 kommentarer
    1. Jeg mÃ¥ nok innrømme at det var “stivere” pÃ¥ “den tiden” OG at jeg er utrolig glad for at det ikke er slik nÃ¥ lenger! Jeg stryker ALDRI noe (eier ikke et strykejern en gang..)! Jeg synes det er unødvenig, og skjortene krøller seg uansett til med en gang man tar de pÃ¥! Hvis jeg skal bruke bunad, sÃ¥ stryker mamma skjorten, fordi hun vet at jeg ikke bryr meg noe om at den er krøllete! :-p
      Ja, jeg liker Ã¥ pynte meg, av og til. Men kule jeans er ogsÃ¥ fint, synes jeg! Jeg er veldig lite opptatt av tradisjoner og hvordan vi “burde” gjøre ting, eller “slik har vi alltid” gjort det. Jeg er ingen “pen dame”, og kommer aldri til Ã¥ bli det.
      Men jeg respekterer at vi har forskjellige meninger, og er invitasjonen kjole og hvitt, så følger jeg det altså! 😉
      Håper du har ei fin påske! <3

    2. Unni: Jeg er i grunnen enig med deg at det er greit at det ikke er så stivt lenger. Likevel så syntes jeg ikke det alltid er greit å gå i jeans. Jeg er nok heller ikke noen dame som doller seg opp, men skifter gjerne til noe penere når jeg skal bort.

      Ha en flott påske videre du også :o))

    3. Jeg har aldri vært noe glad i Ã¥ pynte meg, men har pÃ¥ kjole/penklær nÃ¥r jeg skal i selskap. Hvis jeg bare skal besøke noen eller dra pÃ¥ butikken o.l. har jeg pÃ¥ vanlige pene klær. Hjemme gÃ¥r jeg i mer hverdagsklær og er ikke sÃ¥ nøye pÃ¥ om de ikke er helt rene. Bunad bruker jeg bare pÃ¥ 17. mai eller i konfirmasjon. Det er viktig Ã¥ kle seg etter anledningen, og jeg hadde følt meg veldig utenfor om jeg hadde gÃ¥tt i slitte olabukset i f.eks. en konfirmasjon. Ønsker deg en fin pÃ¥skeaften!😊🐣

    4. Helt enig med deg..mange er ikke flinke til å pynte seg når man er i selskap..jeg mener olabukse ikke er pynte klær,..men det mener mange..da får man finne en svart bukse, da er man straks pyntet..Men syns kanskje det var litt i overkant før da..dress og lang kjole..Nei, men mellomting..og alt etter hvilket selskap man skal i.. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg