Det var ikke greit

Etter at “Plata” ble stengt for gjengen som pleide å oppholde seg der, har de nå flyttet til Storgata/Brugata. Dette har ikke vært noe stort problem for meg, selv om jeg ved et par anledning har holdt på å bli slått ned. Ingen av gangene var det noe usnakket med meg som var årsaken. Her var det snakk om uoverenstemmelser mellom to andre. Siste gangen skulle den ene personen slå til en annen med en plastpose, som det var noe tungt i, og han bommet på hode mitt med noen milimeter. Selv om det gikk bra, så var det ikke greit

Garasjehuset jeg “noen” ganger parkerer i nede på Lilletorget er i utgangspunktet lukket, og man må taste inn en kode for å komme inn. Likevel hører jeg at det finnes gjester i oppgangen om ettermiddagen, når jeg kommer for å hente bilen min. De har som regel sittet i etasjen over der jeg har bilen min. Jeg har egentlig ikke tenkt så veldig mye over det, bare registrert at de har vært der.
                            
I dag klarte jeg å forsove meg, så jeg valgte å ta bilen til byen. Da jeg kom ut i trappeoppgaven i parkeringshuset, så det ikke ut der. Det lå søppel og skrot nedover trappen, og midt på det ene trappetrinnet holdt jeg på å trå på en blodig sprøyte. Å DET VAR IKKE GREIT! Jeg skjønner at det er fristende å sitte i oppgangen hvor det er varmt på denne tiden av året, men det er ikke noe hyggelig å måtte smyge seg forbi for å komme fram. 

Jeg blir så oppgitt over å måtte vasse i dritten, og ikke bare det… I disse trappene er det jo ikke bare voksne som beveger seg, det hender nemlig at det kryr av unger der. Spectrum ligger like i nærheten, og når det er isshow eller konserter der borte bruker jo folk parkeringshuset. Ikke spesielt festlig å tenke på at en barn skulle løpe opp foran foreldrene å finne en sprøyte, plukke den opp….!! Det er heler ikke greit.

Opprørt som jeg var ringte jeg på i vakta, men der var det ingen som lukket opp så jeg bestemte meg for heller å ringe dem når jeg kom på jobb. Det slapp jeg heldigvis, for securitasvakta for bygget kom akkurat ut fra Rema1000 da jeg kom gående, og jeg stoppet han for å fortelle hva jeg hadde funnet. Han skulle kontakte vaktmesteren for å få det fjernet. Vel og bra det tenkte jeg, men det hjelper jo ikke mye… De vil jo komme tilbake igjen senere på ettermiddagen. Hva med å ta seg en ekstra runde fra tid til annen for å sikre at det ikke er noen der i det hele tatt. DET VILLE VÆRT GREIT DET.

#opprørt #skremmende #narkotika #stoff #ruseseg #storgata #brugata #lilletorget #sprøyter #spectrum #blogg #oslo

14 kommentarer
    1. Man bare flytter problemet fra sted til sted i Oslo når man stenger det du kaller plata. Innimellom så er jeg på Oslo S tidlig om morran og da ser man lett at det er mye stoff der, folk som sover på benkene og sløver. Kom over et slagsmål der engang en tidlig lørdag morra, 3 vektere lå over en fyr. Så det er mange skjebner, kanskje forårsaket av en dårlig oppvekst, dårlig nettverk og avhengighet som kanskje startet på en fest. Veit ikke hvem det er mest synd på jeg – tiggere, narkomane eller langere? Trist syn uansett.

    2. De som lever på gata har det ikke så greit, – fikk et bra innblikk på TV med Petter Uteligger. Ellers har jeg inntrykk av at flere vil leve sånn også, og ikke ønsker å få hjelp. Uansett er det ikke greit å måtte smyge seg forbi de og tilogmed finne sprøyter med blod, og for barn er det jo ekstra farlig siden de kan leke med det. Ønsker deg en fin dag!🌞

    3. Helge: Det er jo akkurat det de gjør, de flytter problemet til et annet sted i byen. I stedet for å ta tak i problemet, så tar man den lette løsningen. Jeg skal ikke dra i gang noen diskusjon om hvorfor folk havner på kjøret, men det er nok ikke bare dårlig oppvekst osv. som er årsaken. Dette er noe jeg kjenner til fra min omgangskrets… Trist er det uansett.

    4. Hanne Beate: Nei de har det ikke så greit, det er sikkert. En barndomsvenn endte opp på gata, med store rusproblemer. Dessverre så gikk det dårlig med han, og han døde i fjor. Jeg håper virkelig at de ordner opp i parkeringshuset, for vi kan ikke ha det sånn der inne.

      Ha en strålende dag Hanne Beate :o))

    5. Søtmonsen ): Jeg hørte at det er like mange oppe på Oslo S, men kanskje ikke så mange steder å gjemme seg bort der. Det programmet skal jeg jammen få med meg :o))

    6. Helt enig med deg. Og de fleste narkomane jeg har “kjennskap” til rydder etter seg. Vi hadde noen som holdt til der vi bodde før, og de var flinke til å ta med seg, rydde opp osv. Og mange narkomane tenker sånn, men noen er sånn som du snakker om. Og der må bare vaktene rydde opp i opplegget, for det skal ikke være sånn.. 😛

    7. frodith: Jeg har ingenting i mot at de sitter i trappen, for de gjør ingen noe… Hadde de bare tatt med seg brukte sprøyter og annet som de legger igjen, ja da hadde ikke vært så ille. Vi får nå se hvordan det går… Jeg kjører jo ikke bil hver dag, men de gangene jeg gjør det skal jeg jammen ha argusøyne sånn at vakter og vaktmester gjør sin del av jobben :o))

    8. Hverdagen for disse på “skyggesiden” er ikke grei, det er vel ingen uenig i. Heller ikke for oss på “solsiden” om vi er nødt til å la våre barn ferdes på områder som kan være direkte farlige. Jeg tror en rusa person er uegnet til å greie å rydde opp etter seg. Så det bør være de som normalt rydder på disse stedene, som bør gå flere runder. Enn om de hadde fått seg et stort varmt hus / blokk / kjellerrom / garasje / nedlagt verksted / industrirom, hvor de kunne ha fått utlevert sprøyter og sprøytespisser, og kunne ha satt sine sprøyter. Da hadde de i helsepatruljen som driver oppsøkende virksomhet hatt mer oversikt og flere kunne ha fått hjelp for sine ulike helseplager. Så hadde en kunne hatt bare et sted, og det hadde blitt ryddigere.

    9. toveview: Noen er faktisk flinke til å rydde etter seg, men jeg tror bare det er noen få. Jeg kan til en viss grad være enig med deg at de burde ha et eget sted å være, hvor det også var kontroll av personell som kan ha oversyn. På den andre siden er jeg veldig for å få dem vekk fra gata og inn på avrusning, men ikke på et sykehuslignende miljø. Jeg tenker mer på et sted vekk fra storbyen, gjerne en gård hvor man får ansvar for drift og stell av eventuelle dyr. Samtidig som det er helsepersonell som overser og hjelper til når det er behov. Like viktig må det da være at det finnes et system som tar i mot dem når de flytter ut etter endt tid… Dessverre så finnes vel ingen av disse tingene tenker jeg!

    10. Ja, selvsagt er det best med et sted langt unna rusvenner og storby, med praktiske oppgaver / / praksis / jobb som gir normalisering av hverdag. Som forhåpentligvis ender med rusfrihet. Videre så håper en på yrkesrettet praksis i vanlige jobber, som evt. kan føre til fast ansettelse. Men alle vil jo ha de unna gata, så ikke elendigheten blir sett eller “tråkket” i. Så for de som ikke greier å slutte, hadde det vært best med et eget varmt sted å komme for å sette sine rene sprøyter.

    11. toveview: Jeg går forbi og blandt dem hver dag jeg uten at det er noe problem for meg, men jeg har faktisk vondt av dem å ønsker dem et bedre liv uten rus og de helseproblemene det bringer med seg… Alt for mange som ikke klarer å slutte, og for dem ville det helt klart være greit med et eget sted de kan føle seg trygge!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg