🚗 En dag på Bærums Verk 🚗

Etter at jeg kom fra fysioterapeuten på morgenen i dag, var jeg som jeg fortalte tidligere veldig trøtt og sliten. Jeg hadde mest lyst til å gå å legge meg, og dra dyna over meg. Kunne ikke det, for jeg hadde gjort en avtale med Terje og Anne om at vi skulle ta en tur ut til Bærums Verk i dag. Avtalen var at Anne skulle komme å hente meg kl 11, og skulle vi dra ned til Terje.

Været var jo ikke akkurat strålende for en tur på et museum der mesteparten av utstillingen er ute, men vi dro avgårde allikevel. Alle sammen var utstyrt med paraply, hvis det det skulle bli så ille. Det ble ikke det, men jeg brukte jo paraplyen allikevel jeg da… Hårspray og regnvær går dårlig sammen ☔

Da vi kom fram var vi alle tre ganske sultne, og bestemte oss for å spise lunch innen vi begynte å rusle rundt. Anne fortalte at hun hadde vært på Vertshuset en gang før, og syntes at de hadde god mat der, Det kostet litt ekstra å spise der, men vi valgte allikevel å spise der.

Vertshusbygningen ble bygget rundt 1640 på Bærums Jern Werk, og er et solid tømmerhus som ligger ved elva Lomma.

Alt på Vertshuset var i gammel stil, og det var en ro over stedet som gjorde at man kunne senke skuldrene. Vi var de første gjestene den dagen, og vi var også de yngste kunne jeg se etterhvert som flere gjester kom innom.

Terje og jeg bestilte Vertshuse øl fra Rena Bryggeri, som hadde en god og sterk smak. Det ble iflg etiketten klasset til årets øl i 2011.

Jeg bestilte Grillet ishavsrøye med urtehollandaise, som serveres på mandelpotetpuré med sinat, og glasserte gulerøtter og sukkererter. Det var altså så vanvittig godt at jeg nøt hver eneste bit, og jeg spiste så sakte at nytelsen kunne vare ekstra lenge. De andre to valgte Biff av urfe fra Røros med bearnaise saus, og de koste seg like mye med sin rett :o))

Til dessert ble det Rabarbraostekake med rabarbraiskrem og noen sukrede rabarbra ved siden av… Ostekaken var også så god at praten stoppet helt opp, og det skal i grunnen ganske mye til, hihihi. Hadde det ikke vært for at jeg var så mett, så hadde jeg tatt et stykke til…., trur eg!!

Det var godt å reise på seg å gå en runde å kikke på kunsten og de gamle husene, etter et sånt rikt og godt måltid 😄
Jeg kommer med noen flere bilder av det i et senere innlegg.

“Hvor mange vakre
tanker kan det ikke
komme ut av
et godt måltid?”

Etienne Rey

#bærum #bærusmverk #vertshusetbærumsverft #lunch #mat #hygge #kos #vennelunch #utpåturaldrisur #biltur #venner #museum #kunst #blogg

16 kommentarer
    1. Sååå koselig! også så godt det så ut med den maten! Da fikk du noe godt ut av dagen også da.. BRA!

    2. Søtmonsen ): Kan virkelig anbefale en lunch på Vertshuset, og så en runde rundt på området. Hvor det er foreskjellige butikker, og kunstutstillinger. Nå i helgen skal det være marked, så de holdt på å sette opp og gjøre klar bodene mens vi var der.

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Dette ble en perfekt dag, mye bedre enn jeg trodde den skulle bli på morgenen i dag :o)) Skulle ferden ta deg dit, så burde du stikke innom Vertshuset og unne deg en lunch eller middag :o))

    4. Jeg var der engang selv, vakkert område det. Mye historie og et rolig miljø rundt der. Maten var sikkert god selv så var jeg der ikke så lenge da jeg var der. Bra for dere og komme litt ut av byen til et slikt sted. Håper det går fremover med skuldrene dine.

    5. Helge: De skal også ha et fint julemarked på Bærums verk, så vi diskuterte om vi skal ta en tur dit når den tid kommer. Forhåpentlig er den mer spennende enn det som er nede i Oslo. Vi er veldig glad i sånne turer, og storkoser oss :o))

      Armer og skuldre er ikke noe serlig bedre, og en dag etter behandling er det ikke noe godt. Tar nok litt tid dette her!

    6. Siv Svanem: Hele stedet er verdt å se, mye spennende. Den gode maten på Vertshuset er virkelig å anbefale, så er du på disse kanter bør du legge inn et besøk der :o))

    7. fruensvilje: Vi storkoste oss, og hadde en veldig fin dag. Det er nok ikke så ofte vi spiser så dyrt når vi er på tur, men innimellom er det greit å kose seg litt ekstra :o))

    8. Et sånt sted kunne jeg gjerne ha besøkt! Jeg liker sånne nostalgiske omgivelser! Som du sier : Et sted der man kan senke skuldrene. Tenker din ømme kropp hadde godt av det! Rabarbra er nydelig – og både middgen og den ostekaka ser knallgod ut! 🙂

    9. karidansen: Jeg kan virkelig anbefale en tur til Bærums Verk, og er du i nærheten burde du stikke innom. Desserten var virkelig krona på verket, beste ostekaka jeg har spist noen gang :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg