Dagstur til Holmenkollen og Frognerseteren

Første dag i sommerferien som jeg satte alarmen på, men det var jo til ingen nytte for jeg hørte den ikke engang… Det var litt kjedelig for jeg hadde avtalt med Anne at vi skulle ta en tur opp til Holmenkollen i dag, men vi har jo ferie så helt krise var det jo ikke. Etter en rask frokost kom vi oss avgårde. Da jeg sto opp var ikke været akkurat helt på topp, men det bedret seg og utover dagen og ettermiddagen ble stort sett bare sol og atter sol :o))

Når vi kom til Tåsen ble det køkjøring ettersom Tåsentunellen er stengt, og vi måtte kjøre på oversiden. Man vet jo hvordan det blir når to filer skal bli til en + at man må åle seg igjennom noen rundkjøringer mm, ja da blir det kø da vettu.

På veg oppover møtte vi flere turistbusser, men det var allikevel ganske mange deroppe. Etter som tiden gikk strømmet det på med biler. Vi dro først opp under selve hoppet å kikket litt rundt og tok noen bilder.  Jeg har jo høydeskrekk så det holder, og syntes ikke det var spesielt festlig å stå borte ved gelenderet å se ned i juvet. Anne bryr seg ikke om det, og hun kunne vel henge opp ned utfor kanten uten at det hadde skremt henne.

For de som liker et adrelinkikk kunne man ta heisen opp i tårnet, og fra derfra kjøre ned i line til andre siden. Jeg ble svimmel bare av å se opp når de kom ned, så det var ikke noe for meg.

Anne er en ivrig jeger etter stolper, og hadde sjekket i forveien om det var noen i nærheten. Det viste seg at det var noen, men hun bestemte seg for bare å finne den som var nærmest. Knis, etter å ha lest litt feil å jaktet på feil plass fant hun den oppe ved trollet :o)) Da hadde jeg gått å satt meg i bilen for å vente til hun var tilbake igjen. Jeg satt å studerte bildene jeg hadde tatt, for å se hvordan de hadde blitt.

Formen min var litt dalende utover dagen, og jeg følte meg uggen i kroppen og litt ør i hode…. Det var deilig å komme seg ut å røre litt på allikevel, men til slutt kjente jeg at jeg ikke orket så veldig mye mer. Derfor var det godt når vi kjørte opp mot Frognerseteren for å spise litt lunch. Jeg hadde veldig lyst til å spise et karbonadesmørbrød, men det hadde de ikke. Skulle man ha noe varmt, da måtte man bestille middag. Så sulten var jeg jo ikke. I stedet ble det et rekesmørbrød og til kaffen et wienerbrød. Frognerseteren er kjent for sin eplekake, men jeg syntes ikke så veldig mye om den… For meg har den litt for mye epler, men jeg vet mange syntes at den er supergod.

Det var ingen ledige bord ute da vi kom sĂĄ vi bestemte oss for ĂĄ sitte inne i stedet. Alle andre satt ute, sĂĄ vi ble sittende inne helt alene. Jeg syntes at det var helt perfekt, for det var helt stille og rolig.

På veg hjem igjen dro vi innom Bryn Senter for jeg måtte ha noen småting fra apoteket, litt hos Clas Ohlsson og så litt middagsmat. Jeg hadde ikke noe matlyst da jeg gikk inn hos Meny, men når jeg kom forbi ferskvaredisken kjente jeg lukten av deilig lunchkaker å da klarte jeg ikke å la være å kjøpe et par :o))

Formen min hadde ikke bedret seg noe serlig, noe jeg trodde den ville så etter middagen krabbet jeg under dyna og sov en stund. Vinja hørte at mamsen hennes la seg i senga, og da gikk det ikke mange minuttene før hun kom å la seg i armkroken min. Der lå hun å malte så hypnotiserende at jeg sovna omtrent med en gang. Jeg hadde satt på alarmen, sånn at jeg ikke skulle sove over “Sommar med Ernst”, og da jeg våknet lå hun å fortsatt i armkroken min og sov. Hun var ikke helt med på at det var på tide å stå opp igjen, så jeg måtte smyge meg ut av senga… Søte lille gullungen til mamsen sin det :o))

#dagstur #holmenkollen #skibakke #turister #utpĂĄturaldrisur #frognerseteren #lunch #oslo #visitoslo #visitnorway #sommer #sommer2016 #juli #juli2016 #torsdag #sommerferie #blogg

10 kommentarer
    1. Det ble jo en bra dag, sjøl om starten og avslutningen ikke var helt topp, Jeg har smakt eplekaka pĂĄ Frognerseteren en gang (Den ene gangen i mitt liv jeg har vært der!) og jeg syntes den var nydelig -( men sĂĄ er jeg “fruktoman” ogsĂĄ! 🙂 )

    2. dedicat: Formen er ganske bra igjen nĂĄ heldigvis. Det er litt sĂĄnn med meg, jeg kan være i superform det ene øyeblikket ĂĄ sĂĄ langt nede i kjelleren i det neste. Ă… sĂĄ etter noen timer bedrer det seg, litt slitsomt noen ganger….

      Det er blitt fint oppe i Holmenkollen og nĂĄ er de jo ogsĂĄ ferdig med anlegget…tror jeg. Litt synd vi ikke fikk plass ute pĂĄ Frognerseteren, for utsikten over Oslo er helt fantastisk derfra.

    3. karidansen: Selv om formen ikke var pĂĄ topp, sĂĄ syntes jeg allikevel at det ble en fin dag. Denne plutselige forandringen i formen er ganske vanlig for meg, sĂĄ jeg er ganske vant til det. Jeg er i utgangspunktet veldig glad i eplekake, men akkurat den pĂĄ Frognerseteren har litt for mye epler for min gane :o))

    4. SĂĄ fine bilder! Jeg og ei venninne var i Holmenkollen for noen ĂĄr siden, – vi tok T-banen fra sentrum. Gøy ĂĄ ha vært der og flott utsikt fra tĂĄrnet, men det var lenge ĂĄ stĂĄ i kø og vente pĂĄ heisen. Den gangen var det ikke mulighet til ĂĄ komme ned via line, men det hadde vi ikke tatt sjansen pĂĄ uansett, hihi. Moro ĂĄ være pĂĄ stolpejakt, jeg har ogsĂĄ tatt noen i næromrĂĄdet her.

    5. Hanne Beate: Tusen takk :o)) Hvis det er en stund siden du var i Holmenkollen, har det forandret seg ganske mye der oppe. For et par ĂĄr siden tok jeg banen ned igjen fra Frognerseteren, og jeg hadde helt glemt hvor lang tid banen tok ned til byen.

      Jeg syntes det er gøy å være turist i egen by, og det blir nok mer av det i løpet av sommeren tenker jeg :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĄ nett.

Siste innlegg