Min venn Birgitta

Det året jeg fylte 13 år, var det fortsatt vanlig å ha brevvenner…. Jeg fikk min første igjennom et underholdningsprogram som het “Hylands hørna”, som var en samproduksjon mellom NRK og SVT i Sverige. AC og jeg var like gamle, mens jeg var barnslig å ikke så opptatt av festing enda, var AC stikk motsatt. Allikevel ble vi gode venner, og skrev brev til hverandre i mange år.

AC hadde en annen brevvenn som var 2 år eldre enn oss, som hun nok syntes var litt kjedelig…., tror jeg da! For å gjøre en lang historie kortere, så arvet jeg henne. Hun het Birgitta og bodde den gangen i Lund i Skåne. Vi fant tone veldig fort, og startet et vennskap som varte i mange år. Birgitta giftet seg etterhvert med sin Sadee og sammen fikk de 4 flotte barn, 3 gutter og 1 jente. Birgitta slet med anorexia og andre psykiske plager, og til slutt hadde hun mer enn nok med seg selv. Vårt vennskap ble satt på hold noen år, til vi igjen gjenopptok det på Facebook for et par år siden. Dessverre skulle vi ikke få være venner så lenge.

Birgitta hadde fortsatt problemer, og plutselig en dag fikk jeg en melding fra datteren om at Birgitta ikke hadde orket mer. Hun hadde tatt beslutningen å avslutte livet sitt 😢 Jeg ble så trist og lei meg for at hun følte at det var den eneste løsningen for henne…. R.I.P.

 

Når jeg ryddet og kastet i skapene mine her om dagen fant jeg igjen bokmerket jeg fikk av Birgitta for mange år siden. Jeg kjente at jeg ble så vemodig da jeg så det.  Siden jeg nå har gitt meg i kast med Outlander-bøkene, så ville jeg gjerne bruke bokmerket i stedet for en papirlapp eller noe annet jeg hadde for hånden.

Birgitta var alltid så flink til å gi flotte gaver til jul og bursdager, med det mener jeg ikke dyre gaver men den typen man gir fra hjerte. Mange ganger hadde hun også laget dem selv. Jeg har spart på dem allesammen 💝

Jeg håper hun har funnet fred der hun er nå!

#venn #brevvenn #hylandshørna #nrk #svt #underholdningsprogram #barndomsminner #savn #avslutning #rip #blogg

12 kommentarer
    1. Søtmonsen ): Når noen du kjenner sliter med psykiske plager, vil man jo så gjerne prøve å få dem til å føle seg bedre. Det er ikke alltid mulig, for mørket er så stor makt.

      Det var virkelig gøy å løpe i postkassen, og se etter brev fra brevvennene. Kjente nesten at det var litt som å åpne gaver på julaften ??

    2. Trist å høre historien om Birgitta <3
      Men jeg kjenner meg igjen fra langt tidligere tider, jeg hadde også brevvenner. Men jeg møtte dem på ferietur og på korps- tur / stevne. Meget hyggelig er det, og jeg holdt på i mange år. Nå har jeg en "brevvenninne" fra Sverige, som jeg møtte på ferietur dit da jeg var rundt 10 - 12 år. Kan vel ikke si brevvenner mer, fordi vi nå møtes bare på facebook. Ha ei god natt!

    3. Trist..men hun har nok fått fred.. Så herlig å finne sånne skatter..DET er herlig å ha i ettertid.. Ha en god natt!

    4. Venner trenger man hele livet….trist lesing men likevel mye fint. Birgitta hadde nok mere trøbbel enn først antatt, hun fikk 4 barn men til tross for det ble selvmord hennes farvel til livet. Men tenker mye når slikt skjer, livet er ingen dans på roser. Hadde selv noen få brevvenner men all kontakt er brutt. Regner med at alle har barn og sliter med sitt idag. Dårlig ide og oppsøke de idag. Vil ikke tvigne noen til og ha kontakt med meg hvis de ikke vil. Minner om Birgitta vil du alltid ha med deg.

    5. toveview: Det er trist når noen ikke orker å fortsette å leve lenger, men det er dessverre ikke så mye familie og venner kan gjøre med det.

      Jeg har dessverre ikke møtt noen av de svenske brev vennene, men min danske og noen av mine norske har jeg møtt ??

    6. maiken: Vet du, jeg har spart på del første brevene jeg fikk fra alle brevvennene, og noen hvor de har fortalt om noe spesielt som graviditet, bryllup, og andre spennende ting.

    7. Helge: Nei glemme henne kommer jeg nok aldri til å gjøre, det har hun betydd alt for mye til. Trist er det jo at hun ikke så noen annen utvei ?? Enig med deg at det ikke er så lurt å forsøke å treffe igjen de gamle brevvennene. Det har gått for lang tid, og for mye har skjedd.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg