Deilig høstmat 🍛

Som jeg har fortalt flere ganger tidligere så pleier bestis Anne og jeg møtes på lørdagene… Da sitter vi enten å fargelegger eller driver med strikking, mens vi skravler i vei. I tillegg lager vi god mat som vi koser oss med. Den siste tiden har det nok blitt mye det samme, og jeg bestemte meg for at det var på tide med litt forandring.

Valget falt på det som en gang begynte som en Ungarsk grønnsaksgryte, men som etter som tiden har gått har blitt min. Jeg har slengt opp i det som jeg har følt for, når jeg har gått å handlet inn. Den smaker aldri det samme, uansett om jeg bruker de samme ingridensene og krydderet. Det er akkurat det som gjør gryta så spennende.

Dette var det jeg hadde opp i denne gangen: 4 store poteter (kokefaste), 2 små gule løk, 5 selleristenger, 2 små purre, 3 stor gulerøtter, 2 grønne og 2 røde paprika og til sist to bokser med hakkede tomater, en med hvitløk og en med basilikum og hvitløk. Jeg krydrer så med havsalt, hvitløkspepper, ekstra hvitløkspulver, oregano og karve. Vann etter behov og jeg brukte vel litt i overkant 1 liter denne mengden grønnsaker. Krydderet må man bare smake til selv. Til gryta bruker jeg ris, men det kan man droppe hvis man vil.

Jeg pleier å ha litt olje i kjelen og surre potetbitene en stund før jeg har i løken og steker videre noen minutter til. Deretter kommer alt det andre i på en gang, og koker videre til alt er mørt og fint. Ønsker man litt mer sprø grønnsaker, koker man det selvsagt ikke så lenge.

Vi storkoste oss med maten når den var ferdig, og den smakte helt himmelsk om jeg skal si det se!v. Denne gryta kan man lage hele året, men personlig så syntes jeg den smaker best ut over høsten og vinteren. Prøv den gjerne og gi meg en tilbakemelding på hva du syntes 😊

Nå skal denne damen sette seg i bevegelse, for heimen skal høstpyntes. Ha en trivelig søndag 😊

#mat #grønnsaksgryte #høstmat #grønnsaker #hjemmelaget #høst #blogg

8 kommentarer
    1. Det ser ut som god og smakfull mat :)) Deilig med slike retter nå på høsten, kjekt å lage så en kan ha i et par dager :)) Vi hadde form med potetstappe i dag, som var igjen fra i går :)) Ha en fin kveld <3

    2. annebe: Høsten er en fin tid å lage grønnsaksgryter, for butikkene er fulle av nye grønnsaker… De kommer ikke innpakket i plast og smaker derfor bedre og friskere. Jeg tror jeg har middag i mange dager av den store gryta jeg laget, så det kan være at jeg må fryse ned en del.Høres ut som dere hadde en god middag dere også :o)) Ha en fortsatt fin søndagskveld :o))

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg var ikke så glad i grønnsaker da jeg var yngre, men nå syntes jeg det er supergodt. En god grønnsakssuppe eller gryte er midt i blinken nå om dagen :o)) Akkurat denne er veldig god, og jeg har klart å overbevise venner som er normalt ikke spiser mat uten kjøtt til å elske gryta. En stor seier :o))

    4. fruensvilje: Ja denne gryta er veldig smakfull, og perfekt nå som det begynner å bli kjøligere i luften. Jeg lagde så mye at jeg kunne ha invitert flere på middag i dag :o)) Det er jo så mye deilig friske grønnsaker å få kjøpt i butikken nå, og da må man jo lage noe av dem :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg