Fra julemarked til julemarked

Siden jeg går sykemeldt for tiden, og har gjort det en tid var det på tide å besøke arbeidsgiver for en samtale. Der skal vi sammen fylle ut et skjema med forskjellige spørsmål om det jeg går sykemeldt for. Dette er ganske strengt, og må følges opp… I dag var jeg inne på et kort møte, og snakket med sjefen(e) mine, og fikk gjort klar skjemaet. Ettersom det var litt over en måned siden jeg var på jobben, må jeg innrømme at det var litt rart å gå inn døra å hilse på kollegaene.

Etter at møtet var ferdig ventet bestis Anne på meg ned i resepsjonen. Vi hadde avtalt at vi skulle gå en tur i byen, og sjekke ut julemarkedene på Youngstorget og i Spikersuppa. Nedenfor følger noen bilder fra turen i dag, og så blir det litt tekst under hvert bilde!

På Youngstorget sto røyken i været fra diverse griller hvor pølser og elgkjøtt ble stekt. Innimellom ble duften forstyrret av en søt duft av brente mandler. Ingen av oss kjøpte noe spiselig der, men vi sjekket ut hver eneste bod for å se om det var noe som var verdt å kjøpe. Nå ble det bare med at vi kikket, og ingen handel.

Når vi hadde sett ferdig på Youngstorget gikk vi videre til Sten & Strøm, for å sjekke ut hva slags godsaker man kunne få kjøpt hos Marks & Spencer. Jeg hadde veldig lyst til å kjøpe Christmaspudding og Christmas Cake, men de veide såpass mye at jeg orket ikke å gå å slepe på dem igjennom byen. Jeg bestemte meg for å stikke bortom senere, for å handle inn.

Rundt om Marks & Spencer ligger det flere spisesteder, og ved et av dem sto disse staute karene og sang så vakkert for de som satt å spiste. Synd jeg ikke filmet dette for å legge ut siden de sang så vakkert.

Etter å ha gjort oss ferdig med Sten & Strøm, ruslet vi oppover Karl Johan mot Spikersuppa og julemarkedet der. Jeg syntes jo at det er veldig hyggelig å gå sånn å kikke på julemarkedet, men det er nok ikke så mye der jeg kunne tenke meg å kjøpe. Så det ble dårlig med handel i Spikersuppa også. Jeg har inntrykk av at det er de samme varene som selges på alle disse markedene, og da blir det veldig lite variasjon i grunnen.

Hehe, jeg hadde egentlig litt lyst å kjøre en runde på denne karusellen, men det var jo ingen andre som satt på den så jeg ville ikke opp å kjøre alene!!

Isen er lagt i Spikersuppa, og noen få damer/jenter tok noen piruetter ute på isen, og jeg måtte dra litt på smilebåndet da jeg tenkte på hvor dårlig jeg var på dette med å gå på skøyter. En kollega og jeg prøvde oss en ettermiddag på isen med noe varierende utfall, hihihihi!! Ettersom vi var der midt på dagen, så syntes ikke det flotte lyset i pariserhjulet, noe som var litt synd. For hjulet er flott når det er mørkt å de lyser opp, og kan sees fra langt unna :o))

Etterhvert begynte kroppen å si fra at nå orket den ikke mere, og siden ingen av oss hadde spist noe på flere timer dukket vi inn på Egon i Karl Johansgate. Jeg hadde bestemt meg for en liten lett rett, og betilte club sandwitch… Når tallerkenen kom på bordet, var det slettes ikke noe liten posjon nei, hihihihi! Jeg hater å sette igjen mat, men hadde ikke sjangse til å spise opp alt sammen. Godt var det, og det var ikke vondt å sitte ned å ta en pust i bakken heller!!

I vinduene hos Freiabutikken i Karl Johans gate hadde de pyntet så nostalgisk og fint. Søte små bygninger som var laget av sjokolade. På avstand trodde jeg først at det var pepperkakehus, men det var først da jeg kom tett på at jeg oppdaget at det ikke var det. Denne type dekorasjon får meg til å tenke på når jeg var barn, og det var veldig vanlig å pynte i vinduene på denne måten. Ikke med sjokolade kanskje, men i samme stil.

Vi ruslet videre nedover Karl Johan, og på veg tilbake til bilene våre var vi innom Panduro, Expert og til slutt Gunnerius.

Da vi skulle kjøre hjemover så var rushtrafikken på sitt aller verste, og vi brukte ganske lang tid å komme oss igjennom gatene og frem til Bjørvika. Etter det løsnet det, og ferden ut av Oslo gikk ganske greit.

Til tross for at jeg ble veldig sliten av turen i dag, så var det veldig godt å få bruke kroppen. Kjenner jo at i allefall bena mine er mer bevegelige, og det er jo en positiv ting vettu :o))

#julemarked #youngstorget #oppfølgingssamtale #arbeidsgiver #spikersuppa #karljohansgate #skøytebane #karusell #pariserhjul #egon #lunch #oslo #utpåturaldrisur #sykemeldt #rushtrafikk #blogg

22 kommentarer
    1. Det var mange butikker og steder på en dag..herlighet, jeg hadde vært helt utslitt..for det var vel mye folk også..hihih..men sikkert godt å se folk, og røre seg litt..Får litt julestemning da..:-) Flotte bilder!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Takker :o)) Det var ikke sÃ¥ mye folk pÃ¥ formiddagen, men etter hvert sÃ¥ ble det mer og mer… Selv om jeg ble veldig sliten var det veldig hyggelig med en bytur. Det er en tradisjon Ã¥ ta en sÃ¥nn rett før jul, for Ã¥ fÃ¥ litt julestemning :o))

    3. fruensvilje: Det hadde nok ikke blitt det samme om jeg hadde gÃ¥tt selv… Bestis Anne og jeg har som tradisjon Ã¥ ta en tur til byen før jul, for Ã¥ kikke i butikker Ã¥ kanskje kjøpe noen julegaver :o))

    4. Rart Ã¥ være innom jobb nÃ¥r en har vært borte en stund ja :)) Koselig med julemarkeder, men er noen Ã¥r siden jeg har vært pÃ¥ det…men litt julepynta butikker ser jeg jo rett som det er :)) God natt <3

    5. Jeg synes det er en bra ordning med Ã¥ bli innkallt til møte pÃ¥ jobb nÃ¥r man har vært lenge borte……Er jo aldri kjekt Ã¥ gÃ¥ lenge sykemeldt
      Jeg mÃ¥ se Ã¥ fÃ¥ med meg noen markeder jeg ogsÃ¥ før jul….ser veldig koselig ut.

    6. Ja, å dra innom jobb kan føles ubehagelig når en er sjukmeldt, men samtidig er det bra å holde kontakten med arbeidsplassen hvis en er i stand til det. Koselig å gå på julemarked med gode venner. 🙂

    7. Søtmonsen ): Hvis jeg kan komme et forslag, så ville jeg ha dratt til Spikersuppa. Der er det større, og det skjer mer utenfor som for eksempel skøytebanen og karusellene. Så serverer de godt drikke der, varm deilig gløgg. Det er jo litt kos på en kjølig dag/kveld :o))

    8. annebe: Det er alltid verst første gangen man er tilbake, men det gikk veldig greit syntes jeg :o)) Jeg syntes det er veldig koselig på julemarkedet, selv om jeg ikke finner noe å kjøpe. Ha en fortsatt god natt og fin onsdag :o))

    9. maiken: Jeg syntes ogsÃ¥ det er en grei ordning… Det hadde vært det uansett om det ikke var pÃ¥lagt, for det er viktig Ã¥ ikke isoleres seg helt. Noe det er enkelt Ã¥ gjøre nÃ¥r man blir sÃ¥ lenge borte. Veldig koselig Ã¥ gÃ¥ Ã¥ kikke pÃ¥ julemarkedet, selv om man ikke handler noe. Det skjer jo litt forskjellige ting utenom som regel :o))

    10. karidansen: Det kjentes veldig greit etter møtet, og så skal jeg jo møte dem igjen neste uke. Da skal vi ut og spise middag sammen alle sammen på Vulkan, og det gleder meg virkelig til :o))

    11. Slike julemarkeder er det mange av rundt forbi. Det er en plass for markedsføring av nye kafeer og ymse matretter. Og ikke minst salg. Dere gikk flere hundre meter mellom all verdens dufter kan jeg tenke meg. Mange drar til utlandet på slike julemarkeder f.eks til Tyskland, Prata så vidt med etpar på toget i går som hadde vært 5 dager i Berlin bl.a på et slikt marked der. Skulle vært på Cafe Amsterdam i kveld på operapub men en avtale kom i veien. Er hjemme nå, hadde kanskje rekt det men unner meg en rolig kveld hjemme. Nå venter kjøttkaker og avslapping før en travbel morgendag. Ha en fin dag.

    12. Helge: Vi pleide å dra til København og julemarkedet der noen år, men nå er det en stund siden jeg har vært der. Jeg syntes det er koselig å gå å kikke, men syntes mange av tingene er dyre der!

    13. Det er sÃ¥ koselig Ã¥ gÃ¥ i Oslo etter at all julepynten er pÃ¥ plass bÃ¥de ute og inne i butikkene! Jeg har ogsÃ¥ vært pÃ¥ julemarkedet i Spikersuppa, men det var masse folk der og litt dyrt, – men man kommer i julestemning av sÃ¥nt. Sjokoladehus har jeg sett flere pÃ¥ Facebook som har laget, sÃ¥ det er nok populært.

    14. Hanne Beate: Jeg syntes ogsÃ¥ at alt var veldig dyrt pÃ¥ julemarkedet, ogsÃ¥ de tingen jeg kunne ha tenkt meg Ã¥ kjøpe… SÃ¥ jeg lot være. Julestemningen kom krypende inn under huden, og de fleste som gikk rundt der Ã¥ kikket var i godt humør :o)) Jeg har ogsÃ¥ sett folk lage sjokoladehus pÃ¥ Facebook, men jeg hadde aldri sett et ferdig hus med egne øyne. Selv tror jeg holder meg til pepperkakehus, og jeg har et som er ferdigkjøpt som skal settes sammen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg