Ostekake med pepperkakebunn – oppskrift

I et tidligere innlegg viste jeg fram ostekaken som bestis Anne hadde laget, og hadde med seg til nyttårsaften hjemme hos meg. Forskjellen på denne ostekaken og mange andre er at bunnen er laget av pepperkaker. Jeg lovet å legge ut oppskriften på den når jeg fikk den fra Anne, og det har jeg gjort nå.

Oppskriften ligger under bildet:

Ostekake med pepperkakebunn:
300 g pepperkaker
150 g smør (i terninger)
200 g kremost naturell
50 g kremost med smak av mandarin og ananas
1 beger kremfløte
1 beger lettrømme
100 g melis
1 ts vaniljesukker (brukt ekte)
1 pk sitrongelepulver
2,5 dl kokende vann

Til bringebærlokket:
1 pk bringebærpulver
2,5 dl kokende vann

Knus pepperkakene i en foodprossesor, bland inn smøret. Kjør til jevn deig. Ha bakepapir i bunnen av en 24 cm springform. Trykk pepperkakeblandingen jevnt ut i bunnen av formen. Stek kakebunnen i en forvarmet ovn på 170 grader i 10 minutter og sett til avkjøling.

Lag sitrongele: Løs opp sitrongelepulveret i det kokende vannet – sett til avkjøling.

Visp kremostene, rømme og melis godt sammen i en foodprossessor eller håndmikser. Visp kremfløte til krem og sett den kaldt.
Bland den avkjølte geléen i blandingen av ost, rømme og melis. Bland kremen forsiktig inn. Hell fyllet over pepperkakebunnen i formen og sett kjølig i minst 3 timer til kaken har stivnet.

Lokket:
Lag bringebærgele: Løs opp bringebærgelepulveret i det kokende vannet. La geleen bli helt kald og hell geleen over ostekaken som fortsatt står i formen. Avkjøl ostekaken til geleen er stivnet.

Skjær langs kanten av springformen og løsne kakeringen. Sett på et serveringsfat og ta av bunnen på formen, dra vekk bakepapiret.

Pynt med bær, pepperkaker og polkastenger. Gi gjerne kaken et melisdryss rett før servering. Kaken holder seg godt et par dager i kjøleskapet.

#ostekake #kake #mat #bake #namnam #godt #blogg

14 kommentarer
    1. Så bra med oppskrift..men ostekake er noe jeg aldri har laget..men kan jo prøve meg engang..engang..hihih

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Iflg bestisen sÃ¥ er den ikke sÃ¥ vanskelig Ã¥ lage… Jeg har aldri laget ostekake selv, men har tenkt Ã¥ prøve for Ã¥ bli kvitt de gamle pepperkakene :o))

    3. Søtmonsen ): Har du noen pepperkaker igjen, sÃ¥ er det bare Ã¥ sette i gang. PÃ¥ 13 dag jul, til fredagen skal jo jula ofisielt pakkes bort sÃ¥ man kan jo kose seg fram til da med “julete” kaker :o))

    4. Det der sÃ¥ godt ut. Ikke spist sÃ¥ mye kaker i jula men litt har det blitt. Desto mere frukt. NÃ¥ er det salg pÃ¥ marsipan i butikkene sÃ¥ jeg mÃ¥ ta meg sammen. GÃ¥ forbi, tenker jeg og stort sett klarer jeg det. Ellers er det nesten totalt datahavari hjemme sÃ¥ nÃ¥ mÃ¥ noe skje. Vil investere i nytt utstyr. MÃ¥ sjekke pÃ¥ sÃ¥ mange mÃ¥ter ikke minst priser. Men blir det først kjøpt sÃ¥ har jeg det i lang tid – mÃ¥ tenke litt pÃ¥ det.

    5. Helge: Ja nÃ¥ er det nye takter het, og alt av godteri som ikke er spist har blitt pakket bort. NÃ¥ er det bare frukt og vanlig, sund Ã¥ god mat som gjelder ?? Kjedelig nÃ¥r dataen ikke vil mer, og man mÃ¥ skaffe nytt. Av erfaring sÃ¥ lønner det seg ikke Ã¥ kjøpe det billigste…..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg