🌼 Mine juleroser – Helleborus 🌼

Jeg er jo stor fan av Ernst Kirshsteiger, og hans Sommar/Jul med Ernst. Ved juletider pleier han alltid å dekorere vinduer eller oppsatser med Juleroser (Helleborus), og jeg har alltid hatt lyst til å kjøpe det. Jeg har jo sett etter det, men der jeg har vært har de ikke hatt dem. Nå i desember derimot så var det Juleroser i omtrent alle blomsterbutikker og hagesentre.

Så da Anne, Terje og jeg var en tur på juleshopping før jul på bl.a Jessheim Storsenter, kjøpte vi alle sammen et par planter hver oss. De hadde to sorter, en med blader og en uten med bare blomsterstilker. Vi kjøpte den sorten uten blader. Jeg var jo så fornøyd med endelig å få tak i denne fine planten, men gleden varte ikke så lenge. For ganske snart så visnet den ene etter den andre av blomstene bort å måtte klippes ned. Alt dette skjedde før jul, og de tok seg ikke ut i stuevinduet lenger. Derfor ble noen andre planter kjøpt inn til den plassen, og julerosene ble flyttet til kaminen (som det ikke fyres i)

Sånn så det ut oppe i den ene potten i kveld før jeg begynte å renske opp i inntørkede knopper og blomster. Det var et trist syn, men noen nye stilker hadde da kommet opp, og da jeg stakk nesen ned mot jorden kunne jeg se at i den ene potten var det tegn til mer nytt liv. Nye friske knopper var på veg nede i jorden. I den andre potten derimot kunne jeg ikke se tegn til noe nytt, men det kan selvsagt hende at de er lenger nede i jorden enda…. Vi får se hva som skjer der etter hvert.

Status etter at jeg hadde vært over med saksen å trimmet vekk alt det ikke lenger var liv i. Det ser jammen stussli ut i pottene, men er jeg heldig så kanskje noen små blomsterknopper klarer å løfte seg hode jordskorpen å slå ut i full blomst 🌼 Ronja måtte sjekke ut om jeg hadde gjort en ordentlig jobb 😺

Har du hatt Julerose/Helleborus noen gang?
Dersom ja, har du klart å få dem til å komme igjen?

#blomster #planter #juleroser #helleborus #inntørket #blomstre #nyttliv #natur #blogg

16 kommentarer
    1. SÃ¥nne potteblomster overlever aldri hos meg haha eneste jeg klarer holde liv i hjemne er orkideene mine og en sÃ¥nn bonsai lignende plante 😂

    2. julerosen er en uteplante og trives ikke inne i en varm stue,sett dem ut på verandaen din så holder dei seg bedre og til våren planter du dem ut i blomsterbeddet ditt ) jeg har kjøpt to år på rad og hatt dem i krukke forran ytterdøren så har jeg plantet dem ut,no kommer begge mine i blomst ute for andre året på rad )

    3. Aldri sett denne nei..eller tenkt over at det er en juleblomst..sÃ¥ gøy at den kommer igjen..og blir spennende Ã¥ se om du fÃ¥r den igjen… lykke til!

    4. Alltid spennende å få liv i planter som ser rimelig forkommen ut. Jeg styrer ikke så mye med inneplanter, men om ikke lenge så våkner gartneren i meg og såinga i drivhuset starter for fullt 🙂 Jeg har jo 30 potter med geranium og fuchsia i kjelleren også.

    5. fruensvilje: Jeg har hørt at de kan stå ute på vinteren hvis det ikke er for kaldt. Nå er det jo ikke så ille, så de kan jo stå på balkongen nå, men blir det kaldere vil de kanskje fryse?

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg har vist om denne planten i mange år, og har hatt lyst til å kjøpe den. Den har nok ikke vært så vanlig her, til nå!! Jeg skal gjøre alt jeg kan for å holde liv i den. Flere nye blomster har vist seg i dag, så det er håp :o))

    7. dedicat: Jeg krysser fingrene for at det skal gå veien og at de begge to skal klare seg :o)) Så heldig du er som bor sånn til at du kan ha drivhus å odle frem planter :o))

    8. Jeg var innom Plantasjen i gÃ¥r og der hadde de juleroser pÃ¥ tilbud, – nÃ¥ angrer jeg pÃ¥ at jeg ikke kjøpte med meg ei. De trives best nÃ¥r det er litt kjølig og tÃ¥ler noen minusgrader, og til vÃ¥ren er de fine Ã¥ plante ut i bed. Dine kommer jo med nye skudd, sÃ¥ de klarer seg sikkert fint.

    9. Hanne Beate: Ja nå begynner det å skje ting oppe i pottene, og jeg ser lyst på at de skal klare seg. Dersom jeg skal kjøpe fler juleroser en annen gang, tror jeg at jeg vil kjøpe den typen som selges med blader, for da ser det ikke så stussli når blomstene visner bort!

    10. Da fikk jeg endelig tak i julerose (med blader), – de hadde de i en lokal blonsterbutikk pÃ¥ tilbud. Den skal helst ikke ha det for varmt, og sÃ¥ mÃ¥ den ikke tørke ut men holdes jevnt fuktig. De er fine Ã¥ plante ut om vÃ¥ren, og da pÃ¥ et sted hvor de ikke stÃ¥r rett i sola hele dagen, og sÃ¥ mÃ¥ de ikke ha det for tørt der heller. Det er en staude, sÃ¥ kan komme igjen Ã¥r etter Ã¥r. HÃ¥per det har gÃ¥tt bra med julerosene dine!

    11. Hanne Beate: Så bra du fikk tak i den sorten med blader, mye finere. Mine var så stusselige når blomstene visnet bort, og det ikke var noen blader. Nå har det igjen begynt å komme nytt liv i pottene mine, denne gangen blader :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg