Historie er gøy

På lørdagen hadde jeg besøk av bestisen Anne, og vi satt å skravla som vi alltid gjør når vi er på besøk hos hverandre. Husker ikke helt hvordan vi kom inn på det, men vi kom inn på hvor gikk egentlig bydelsgrensene. Helt spesifikt hvor sluttet Skøyenåsen og hvor begynte Oppsal bydel osv. Hvorfor jeg var så nysgjerrig er for at jeg alltid har vært av den oppfatning at jeg bor på Oppsal. Når sånne diskusjoner kommer opp blir jo google.no flittig brukt.

Anne fant noe på nettet som tydet på at jeg faktisk bodde på Skøyenåsen… Så var det det da, at jeg kunne ikke helt slippe taket i dette, og jeg bestemte meg for å slenge spørsmålet ut på “Facebook-gruppa: Du veit du er fra Oppsal”  På lørdagen kom det mange kommentarer med forslag, og i dag tok det seg opp igjen. Bestisen klarer ikke å la et ubesvart spørsmål ligge. Dermed fant hun et kart med en inndeling som forklarte at jeg bort på Oppsal allikevel!!

Jeg bor inne i den rosa delen hvor det står Oppsal, så dersom dette er en riktig inndeling så er det veldig klart hvilken bydel jeg hører til. Jeg er fortsatt nysgjerrig på hvordan det var i virkelig gamle dager, og om det var så klare inndelinger den gangen. Det blir nok en tur på biblioteket for å grave litt i gamle bøker kjenner jeg, for dette er både gøy å spennende.

Utrolig hva et lite spørsmål på en Facebook-gruppe kan sette i gang :o))

#historie #gamledager #bydeler #inndeling #grenser #bydelsgrense #oppsal #skøyenåsen #blogg

8 kommentarer
    1. Oslo er en by med mange bydeler og historiene er ikke så i så måte. Oslo er jo helt ut til Lysaker hvor toget stopper. Hvor langt ut Oslo strekker seg østover vet jeg ikke men Karihaugen er vel ikke så langt unna bygrensa, Husker det godt for jeg har tatt sykkeltur fra Lillestrøm til Drammen 8-10 ganger og da er Karihaugen stedet hvor skiltet med Oslo er. Men ikke veit jeg i hvilken bydel Oslos eldste hus ligger, kanskje det er Oslo gamle rådhus eller i nabolaget der..

    2. Helge: Jeg har faktisk besøkt Oslo’s eldste bygning, som fortsatt står. Det er den gamle arresten. Husker ikke årstallene nå, men det er veldig gammelt. Her oppe hvor jeg bor var det storgårder med husmannsplasser tilknyttet, og disse er også gamle. Før 1950 bodde mamma og pappa på Oppsal gård, og da var det bare skog her jeg bor nå. Mamma hjelp til i gårdsbutikken, og hun kjørte varer med hest og kjerre inn til husmannsplassene i Østmarka. Hun hadde så mange gode historier fra den tiden, men da fulgte jeg ikke så nøye med….. Dessverre!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg