Songs from above. En hyllest!

Den 4. mars skal bestis Anne og jeg på konserten Songs from above. En hyllest! Inntektene fra konserten går til kreftsaken, en sak som angår oss alle sammen. For de fleste av oss kjenner vel en eller har hatt et familiemedlem som har gått bort pga kreft. Selv har både min adoptivmamma og min biologiske mamma tapt kampen mot sykdommen.

Den som har sørget for å dra i gang denne konserten er min fetter Morten Skaug, det er han du ser helt nederst i bildet. Han mistet sin mor, min tante, til kreften. Han vet derfor veldig godt hvordan det er å minste noen man er glad i 😪 Du kan sjekke ut mer på Facebook-siden HER.

“Under her kan du lese et fint innlegg Morten la ut på Facebook i anledning konserten”

Vanligvis så pleier jeg å tulle å fjase på Facebook. Men denne gangen skal jeg snakke om noe jeg brenner for, noe jeg skulle ønske ikke fantes Nemlig Kreft.

Flere av dere har delt det som nærmest er kjedebrev om kreft, noen av de har nesten vært trusler. Jeg har ikke noe imot det, for det setter fokus på kreft, men det hjelper ingen.

32.592 menn og kvinner fikk kreft 2015. Av disse kommer fortsatt 70% til å leve etter fem år, som er målestokken kreftregisteret bruker når de måler overlevelse. Og det er jo flott! Men mange dør også.

Av alle typer kreft er det prostata kreft for menn og brystkreft for kvinner som har klart flest tilfeller. Så kjære dere mine mannlige venner: Den finger?n opp i rassen er ikke så ille, men den kan gjøre forskjellen på liv og død for deg. Jeg vet ikke hvordan det er å ha kreft. Men jeg vet mye om hvordan det er å være nærmeste pårørende til noen som har kreft. Jeg vet mye om hvordan det kjennes når du får vite at den du er mest glad i har kreft. Jeg vet mye om frykten for at den du er glad i skal dø.

Jeg har selv følt redselen de første gangene på Kreftsenteret, og kjent gleden når jeg forsto at dette kom til å gå bra. Jeg kan bare forestille meg hvordan de som har vært syke har hatt det. Jeg har også følt tryggheten fra fantastiske sykepleiere når de kjenner meg igjen og kommer bort og gir en klem og spør hvordan det går med meg. De er ikke bare opptatt av den som er syk. De er opptatt av meg også.

Jeg vet også noe om hvor vondt det er å se livet til den du er glad i ebbe ut i smerter.

Jeg vet at forskning redder liv. Hadde man visst det man vet i dag, den gang min mor fikk kreft, hadde hun kanskje fortsatt levd.

En mørk november kveld i 2013, langt nede i rødvinsglasset, når Movember barten hverken så bra ut eller hadde gitt noen penger i kreftkassa, bestemte jeg meg for å gjøre noe jeg aldri hadde gjort, men alltid hadde hatt lyst til. Lage en konsert til inntekt for Kreftforeningen.

Jeg samlet sammen en broket gjeng som aldri hadde stått på en scene og lagde et fantastisk show. Og samlet inn 62.000 kroner.

Lørdag 4 mars gjør vi det igjen.

Du må gjerne like, kommentere eller dele denne teksten, men det er ikke så viktig for meg. Det som er viktig for meg er at du kjøper en billett og tar turen til Kolben kulturhus på Kolbotn, enten med bil eller toget (som bare tar 15 minutter fra Oslo S og vi har bar med øl og vin :). De inntektene går også til Kreftforeningen) og har det gøy sammen med oss. Og ved å gjøre det, så kommer pengene av seg selv inn til Kreftforeningen. 

Håper virkelig jeg ser deg der.
Morten.

#konsert #kreft #sykdom #kreftforeningen #songsfromaboveenhyllest #kolben #kulturhus #kolbotn #tap #miste #kreftforeningen #facebook #februar #mars #torsdag #blogg

6 kommentarer
    1. dvergpinschere i mitt hjerte: Gleder meg virkelig til denne konserten :o)) Har sett noen smaksprøver på Facebook, og jeg tror dette blir flott… Viktig sak å støtte :o))

    2. Håper konserten blir en fin opplevelse for dere. Mista ei tante av meg av kreft for 2-3 år siden, så det kan ramme alle. Moro at det er en i slekta di som har dratt igang det hele.

    3. Helge: Jeg har hørt noen små klipp av hva som kommer, og det høres ut som det blir mye fin musikk :o)) Morten er aktiv med i driften av Kolben og har hvist, hvis jeg ikke missforsto helt, med å få artister til å oppre der.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg