NAV i morgen

Ja da har man gått sykemeldt såpass lenge at man har blitt kalt inn til NAV. Brevet kom for ca 14 dager siden og jeg har egentlig ikke tenkt så veldig mye på det før nå. I morgen kl 9 skal sjefen og jeg møte på det lokale kontoret jeg hører til.

Ettersom jeg ikke helt vet hva jeg kan forvente meg, så gruer jeg meg litt til møtet. Jeg har fått innkalling to ganger tidligere, men da ble møtene avlyst ettersom jeg var tilbake på jobb igjen. Akkurat det hadde jeg jo håpet at jeg skulle være denne gangen også, men dessverre så skulle det ikke bli sånn. Smerter, betennelser og annen skit vil ikke slippe taket, og blusser stadig opp igjen. Noe det har gjort igjen etter gårsdagens behandling, men ikke så ille som forrige gang.

I dag har jeg hatt mye vondt, og har vært veldig sliten etter at jeg kom hjem fra jobben…. Så planene om å få tatt en tango med støvsugeren lot jeg ligge til en annen dag. Støvsugeren ble nok skuffet, men det får ikke hjelpe 😉

Så nå sitter jeg her godt innpakket i et par pledd for å få varmen, og tenker på morgendagen…. Hva skal vi snakke om, er mannen hyggelig (for det er en mann) og kommer han til å spørre og grave en hel masse ting. Normalt er jeg en ganske tøff person, når jeg vet hva jeg går til. Når det gjelder dette møtet har jeg ikke kontrollen, og da gruer jeg meg 😱

Noen som har vært igjennom slike dialogsamtaler? Er det greit?

#nav #dialogsamtale #samtale #gruer #engstelig #vondter #betennelser #smerter #ukjent #mars #tirsdag #blogg

23 kommentarer
    1. Jeg var pÃ¥ et slikt møte for et par mÃ¥neder siden, med arbeidsgiver, nav-mann og fastlege. Takk og pris for fastlegen min sier jeg bare! NÃ¥r nav-mannen spurte meg: Hvor lenge har du PLANER om Ã¥ være sykemeldt? – holdt jeg rett og slett pÃ¥ Ã¥ tilte! Akkurat som at jeg PLANLEGGER at jeg skal være hjemme bare for Ã¥ være hjemme! Bahh. Heldigvis hørte fastlegen frustrasjonen min og tok ordet og fortalte nav-mannen at det ikke var viljen det sto pÃ¥ i alle fall. Da kunne jeg puste litt lettet ut. Jeg har vært Ã¥pen og ærlig med arbeidsgiveren min hele veien ogsÃ¥, hva som feiler meg, hvilke behandlinger jeg har gÃ¥tt til og hva jeg mÃ¥ i fremtiden, sÃ¥ jeg var like Ã¥pen og ærlig til nav-mannen ogsÃ¥, men han var i grunn kun interessert i hvor lenge jeg planla Ã¥ være hjemme. Dust 😛 Heldigvis trengte jeg ikke mer oppfølging fra nav, sÃ¥ nÃ¥ fortsetter jeg bare med Ã¥ jobbe med Ã¥ komme 100 % tilbake pÃ¥ jobb 🙂

    2. Elevele: Det er jo akkurat sÃ¥nne personer jeg hÃ¥per ikke Ã¥ treffe. NÃ¥ skal ikke fastlegen min være med denne gangen, bare sjefen og jeg. Han har jeg fin dialog med sÃ¥ der er jeg ikke bekymret. Litt redd for at hvis personen er ugrei, for da kan jeg fort bli litt forbanna Ã¥ si ting jeg ikke burde. Jeg har heller ikke planlagt hvor lenge jeg skal være hjem…. Vil jo helst være frisk og orke Ã¥ være pÃ¥ jobb 100% jeg!

    3. Det går nok helt sikkert bra! <3 Men jeg skjønner at du gruer deg!
      Jeg har aldri vært på et slikt møte, så jeg kan dessverre ikke gjøre annet enn å ønske deg lykke til! <3 God klem.

    4. Har ikke vært i slikt møte, slapp fordi jeg bare ville tilbake til min arbeidsplass igjen om formen ble bedre…
      Har erfart at om man bare sier det som det er og ikke legger til eller trekker fra sÃ¥ gÃ¥r slike samtaler veldig greit ! Og ingen andre en du kan vite hvordan du har det… sÃ¥ ikke tenk at di er i mot deg men skal hjelpe deg som best di kan :)) Klem <3

    5. Ja, akkurat den formuleringen der kunne han ha spart seg for. Man blir jo mest bare lei seg. Spesielt når den største grunnen til at det tok nesten et halvt år før jeg kunne jobbe stabilt en lav prosent var fordi jeg satt på jobb til tross for en form som sa at jeg absolutt ikke burde vært der. Jeg vil jo bare jobbe, og gikk på den ene smellen etter den andre og endte opp med den ene 100% sykemeldingen etter den andre. Jeg var nede i 40% sykemelding for 1.5 uker siden. De siste 1.5 ukene har jeg vært 100% sykemeldt på nytt. Jeg har rett og slett presset meg litt for mye de siste to ukene jeg jobbet før det smalt litt igjen. Det er ikke så krise som det var, men hvis jeg ikke hadde roet ned hadde jeg mest sannsynlig måtte sykemelde meg 100% i enda flere uker enn jeg nå gjorde. Skal begynne rolig med 50% frem til påske fra neste uke av, så får vi se etter det 🙂

    6. annebe: Det vil nok helst gå bra, men bare meg som sitter å tenker å da får jeg litt panikk. Det beste er nok å være åpen og ærlig og gå inn med tanker i hode på at dette vil gå bra, og da gjør det det ??

    7. Elevele: Jeg tror noe av det verste med disse betennelsene mine er som du nevner også, det at det går litt bedre en stund. Så uten at man forstår hva som har skjedd smeller det til igjen, og da er det i alle fall ikke lett å fortelle noen hvor lenge man tror man blir sykemeldt. Jeg kan jo proppe meg full med betennelsesdempende og smertestillende piller å være på jobb, men det er ikke løsningen for det er nemlig derfor jeg er her jeg er. Har slitt meg ut over mange år, med å gå på jobb når jeg burde ha latt være!

    8. jeg har vært der,men jeg hadde også legen min med på møtet ) det var slettes ikke skummelt,det ble helst snakket om det var muligheter for tilretteleggelser på jobben,kanskje skifte arbeidsoppgaver ,eller om det var mer tenelig med omskolering ,for mitt vedkommende ble det et 3 ukers opphold på rehabelitering og arbeidsavklaringspenger i 1 år før det ble søkt om uføretrygd.
      Lykke til

    9. Uff..ja det er noe alle mÃ¥ gjennom..Bare ikke gjør deg friskere en du er..for de fisker etter tegn pÃ¥ at du skal kunne gjøre noe..men nÃ¥ har du jo vist at du har prøvd flere ganger..og at du nÃ¥ trenger lengre tid..SÃ¥ bare vær ærlig..sÃ¥ gÃ¥r dette sÃ¥ bra…De fleste er jo hyggelige..man hører bare om de fæle opplevelsene med Nav..SÃ¥ Lykke til!!

    10. fruensvilje: Jeg skal ikke ha med legen min på dette møtet, kun meg og min nærmeste sjef. Arbeidsgiver har allerede tilrettelagt det de kan, og siden det er skuldre og armer som krangler er det vanskelig å finne noe annet. Jeg håper jo fortsatt at jeg sammen med manuellterapeuten skal klare å få litt orden på vondtene mine. Det går nok bra i morgen, bare meg som sitter å tenker litt for mye ??

    11. dvergpinschere i mitt hjerte: Ã… nei jeg skal nok ikke gjøre meg friskere enn jeg er…. Skal fortelle akkurat hvordan stÃ¥a er, og at jeg prøver det jeg kan for at jeg “skal” bli bedre. At jeg igjen har tatt en steg tilbake, vet jeg ikke er positivt eller negativt i henhold til møte… FÃ¥r krysse fingrene for at fyren vi skal til er hyggelig og saklig ??

    12. Tone V. Vinningland: Tusen takk Tone ?? Det skal nok gå bra dette her, men når man sitter å tenker så innbiller man seg de verste senarier! Forteller i morgen hvordan det gikk ??

    13. Det er i grunn det samme med meg. Skulle bare ta tak i litt av plagene og så smalt det heller skikkelig.. Medisinene jeg får hjelper alt for ofte svært lite, noen ganger nok til at jeg orker, men så går det litt tid og så smeller det på nytt. Da er det som du nevner ikke så lett å vite hvor lenge man må ta det helt med ro :/

    14. En spennende dag for deg. henger meg pÃ¥ det som annebe sier, og blir det for jævlig, sÃ¥ bare hyl i vei, og grin sÃ¥ det spruter….
      HÃ¥per vi fÃ¥r høre hvordan det gikk….

    15. Elevele: Skal skrive om det i kveld også, men jeg hadde et veldig hyggelig møte hos NAV. Kom til en superhyggelig voksen mann, og gikk ut igjen med en god følelse :o))

    16. maiken: Møtet med NAV gikk veldig fint, og det var ikke noe å grue seg til. Mannen vi var hos var en voksen og hyggelig kar, så jeg gikk derfra med en god følelse i kroppen :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg