Restegarnsteppe

Som jeg nevnte i går så holder jeg på med “Hakking eller Tunisisk hekling”, og jeg forsøker å lage et restegarnsteppe. Jeg kjøpte nemlig opp mange nøster, altfor mange, med flerfarget Odin garn, da jeg skulle lage bestemorsteppe for et par år siden. Nå er det ikke så mye jeg orker å hakke per kveld, så det tar nok litt tid før dette blir ferdig.

Jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal sette rutene sammen, men det blir noe sånt som på bilde over her. Trodde at jeg hadde veldig mye garn, og at det skulle rekke til et teppe men jeg må nok på et stadie kjøpe noe mere. Det er langt dit enda, og jeg har mange nøster igjen i kurven å ta av. Jeg har funnet ut at det går 2 firkanter på et nøste. Det er greit å ha noe pusle med på kveldene, bare det ikke blir for mye på en gang.

Her kan du se hvordan firkanten ser ut på nært opp. Mønsteret blir til ved at jeg hakker 4 masker som ser ut som rettmasker, og 4 som ligner på vrangmasker. Dette gjør jeg fire ganger, og så blir det rett og vrang og omvendt. Det er gøy å prøve noe annet enn vanlig strikking og hekling også!

Har du prøvd deg på Hakking/Tunisisk hekling?

#hakking #tunisiskhekling #håndarbeide #hobby #teppe #restegarnsteppe #mandag #april #blogg

14 kommentarer
    1. Så spennende prosjekt! 😉 Sikker på at det blir veldig fint til slutt!
      Og nei, slikt håndarbeid har jeg dessverre ikke tålmodighet til.. :-p Men da er det godt å ha en mor som strikker til meg! <3

    2. Så flotte farger! Jeg har ikke prøvd meg på hakking, men har hørt om det. Det finnes mange artige strikketeknikker, – jeg har såvidt prøvd påfuglstrikking og moren min lagde endel i kontstrikk.

    3. Så spennende..nei hakking har jeg ikke engang hørt om..tenkte du hadde skrevet feil først jeg..hihih.. Så jo veldig fint ut..og gøy med lappetepper! Ha en flott kveld!

    4. Hanne Beate: Tusen takk! Håper at det blir bra til slutt, men det tar nok tid! Hakking er jo en blanding mellom strikking og hekling, hvor man bruker en superlang heklenål hvor alle maskene sitter på pinnen lik strikking. Kom over det på YouTube en gang, og fikk så lyst til å prøve det :o))

    5. fruensvilje: Artig måte å lage et teppe eller et annet prosjekt på… Gleder meg til jeg har såpass mange firkanter til at jeg kan begynne å komponere teppe… Tok med meg arbeidet ut på balkongen i sta, og satt der å nøt ettermiddagssolen, mens jeg hakket i vei :o))

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Tror ikke så mange driver med dette nå lenger, men det er en gammel teknikk som folk holdt på med før. Ja, det kunne se ut som det var en skriveleif der, hihi!! Tror dette kan bli fint når det endelig blir ferdig :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg