Ackeleier til blomsterbedet

PÄ moringen i gÄr var jeg hos frisÞrdamen og fikk klippet hÄret og fjernet litt grÄ ettervekst
. NÄr jeg var ferdig hadde jeg noen erender, og et de tok meg forbi Plantasjen nede i Smalvollveien ved Alna.

Om ikke sÄ lenge er pÄskeliljer og andre vÄrlÞker ferdigblomstret, og da mÄ jeg ha noe mer farger inn i bedet mitt ved balkongen. Derfor stakk jeg innom Plantasjen for Ä se om de hadde noe spennende jeg kunne plante. Jeg hadde ingen ide om hva jeg skulle skaffe, men tilslutt kom jeg over noen flotte Ackeleier. Det har jeg aldri hatt fÞr, og de er voksevillig Ä frÞr seg lett, sÄ det blir nok etterhvert mer av dem. Ettersom jeg i dag kun har en rose og en Soleiebusk som gir farge til bedet, er det fint Ä tilfÞre noe mere.

Jeg var litt usikker pÄ om det kunne bli for varmt inne i kroken der den skal sÄ, men etter Ä ha lest litt om den ser det ut til at det skal kunne gÄ greit allikevel. ForelÞpig stÄr de pÄ balkongen, men jeg skal ta de med ut pÄ formiddagen i morgen Ä plante dem. Det inngÄr i den puslejobben jeg henviste til i mitt forrige innlegg :o))

Har tro pÄ at dette kan bli veldig fint
 :o))

#natur #blomster #stauder #ackeleie #plante #blomsterbed #beplantning #hygge #nytelse #sĂžndag #mai #blogg

14 kommentarer
    1. BforB: Jeg syntes det var pÄ tide Ä tilfÞre bedet noe nytt nÄ, for de siste to Ärene har jeg kun hatt grÞnne busker. Fint det ogsÄ, men litt kjedelig :o))

    2. De der blir veldig fine. Skrev noe om nye sko igÄr. Og det ble det, skaffa et par Salomon til 700 kr igÄr. Det var deilig og de virker bra pÄ skogsturer. Ellers er det snart ei ny uke med alt det innebÊrer. Forandring fryder tenker sikkert flere enn meg. Men det tar tid sÄ jeg mÄ nok tenke meg litt om. Det er snart full sommer og hva slags event som jeg skal besÞke bÞr planlegges.

    3. akkurat disse akeleiene har jeg lyst pÄ,ei granne har dem i sin hage og jeg liker dem sÄ godt,ja dei sprer seg godt,men da fÄr en bare nappe opp bebisane en ikke vil ha ))

    4. Det var nydelige farger! <3 Jeg har flere av de, noen blÄ og noen rosa. Det er en staude som kommer igjen Är etter Är, og nÄr de er avblomstret pleier jeg Ä klippe av stilkene. Hvis du Þnsker at de skal frÞ seg, kan du la det stÄ igjen et par eller evt. ta frÞ av de.

    5. Helge: Salamon er et godt merke, og jeg har kikket pĂ„ det selv… PrĂžvde noen her i hĂžst, men det ble ikke noen handel den gangen. Ackeleie er vakre blomster og det skal bli spennende Ă„ hvor store de kan bli i omkrets :o))

    6. De ser jo megaflotte ut!! og hÄper du koste deg i beddene i dag! ha en god kveld og natt!

    7. fruensvilje: De hadde ikke mange planter pÄ den Plantasjen jeg var pÄ, og de kom nok fort til Ä bli revet bort de som var igjen. De blir fint om de sprer litt omkring, da blir det fargegrant i bedet mitt :o))

    8. Hanne Beate: Jeg hÄper virkelig at de kommer til Ä frÞ seg, for det kommer til Ä bli fint om de dekker litt av flatene rundt den ene buksbomen min. Leste pÄ nettet om at de skulle klippes ned nÄr de var ferdigblomstret, og helt ned nÄr hÞsten kom :o))

    9. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg har utsatt pusling i bedene til i morgen, ettersom jeg ville hatt litt problemer med Ä bruke spaden nÄr jeg skulle grave hull til de nye plantene. Ha en fortsatt god kveld og natt du ogsÄ :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg