Hagearbeid på morgenkvisten

Alarmen sto på “grytidlig” i dag for at jeg skulle komme meg opp litt tidlig, for å gjøre litt hagearbeidet i bedene mine. Det var ikke så veldig mye som trengtes å gjøres, men litt luking, fjerne døde kvister og blader, og vende om på jorden. I tillegg til at jeg skulle plante de to Ackeleiene jeg hadde kjøpt.

Ute var det altså så vanvittig kaldt, og på et tidspunkt kom det ned noe som så ut som snøfnugg. Jeg hadde ikke tatt på meg så mye klær, og ble iskald selv om jeg jobbet. Jorden var knusktørr men ganske porøs, så det var ikke så hardt å vende den. Jeg var litt bekymret for om armene mine skulle klare jobben, men det var ikke så hardt arbeid for dem så det gikk greit. Det var nok bena mine som gjorde mesteparten i dag. Jeg brukte høyre ben på spaden, på den måten sparte jeg også på det venstre benet mitt som fortsatt er ganske vondt!

Når jeg prøvde å krave hull til Ackeleiene mine klarte jeg ikke å komme dypt nok. Det var så mye sten når jeg kom 20 – 25 cm ned at jeg klarte ikke å lage hullet noe dypere. Det var en gang veldig fin matjord i bedet ved balkongen, men etter at de for noen år siden gravde opp for drenering og isolering av grunnmuren ble alt ødelagt. Store stener og grus ble blandet sammen med jorden, noe som har gjort at det er nesten umulig å plante noen større planter der. Hvor jeg skal gjøre av Ackeleiene mine er jeg ikke sikker på, men det er mulig at jeg skal klare å finne en plass til dem i bedet på forsiden av blokken.

I verste fall kan kanskje Ackeleiene stå i noen store krukker ute på balkongen. Det er varmt der, men hvis jeg velger en krukke som ikke er så tung kan de flyttes inn i stua på den varmeste tiden av dagen.

Brrr…., nå fryser jeg noe så vanvittig at jeg tror at jeg må sette på varmen i stua igjen, for i skrivende stund er det faktisk under  + 20C inne. Det er altfor kjølig for en sånn fysepinne som meg  😰

#hagearbeide #luke #rake #spa #ackeleie #kaldt #kjølig #fryser #blomster #planter #natur #mandag #mai #blogg

5 kommentarer
    1. Jeg har inntrykk av at akeleier er ganske hardføre og trives i det meste. :o) Ja, idag er det virkelig kald vind og ikke noe godt å være ute. Heldigvis varmer sola bra når den er framme, så håper du har det litt varmere på balkongen din. :o)

    2. Hanne Beate: Jeg får nok satse på at de kommer til å trives på balkongen i potter… Panellovnene mine står på +25C å jeg har begynt å tine opp… Jeg skal ut på dugnad kl 17:30, og da skal jeg kle meg godt så jeg ikke blir kald igjen!!

    3. Akeleier er blomster jeg husker fra barndommens hage. Men har ikke noen slike selv. Mulig jeg må forsøke å få fatt i noen i år. :o) Her sto ikke alarmen på tidlig for å si det sånn, men har iallefall fått klippa plenen for første gang i år.

    4. Ja det kom ned noe som lignet på snø..men det forble i luften…Ikke noe koselig hagearbeids dag..så kjedelig at du ikke fikk dem ned..men du finner nok en løsning!!Ha en god kveld!

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg kom nettopp inn fra dugnad i borettslaget, noe som var en kjølig opplevelse. Tiltross for varme pølser, kaffe og kake etter at vi var ferdig klarte jeg ikke å få varmen igjen. Det var greit så lenge det var sol, men etterpå, brrrr!!! Jeg kommer til å sette Ackeleiene i potter, og så håper jeg de kommer til å trives.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg