Det gamle fotoalbummet

De fleste av oss har vel gamle fotoalbum, album som gjemmer på bilder fra en tid som forlengst har passert. Noen av bildene er noen ordentlige skatter, som familiebilder, barnebilder eller bare vanlige daglige hendelser. Å åpne disse gamle albummene kan være både trist og morsomt, for bildene viser smilende ansikter av de som ikke lenger er blandt oss, og andre lykkelige stunder sammen med venner og familie.!

Dette gamle albummet har vært min mammas, og det er kjøpt på slutten av 50 tallet eller tidlig på 60 tallet. Dekorasjonene på permene er veldig klassiske fra den tiden, og hun har tatt godt vare på det. Permene er i like fine som den dagen hun kjøpte det. Min mamma var alltid så forsiktig med tingene sine, og det er nok noe hun har passert videre til meg :o))

Når dette bildet ble tatt er jeg ikke sikkert, men det er nok fra rundt den tiden albummet ble kjøpt tenker jeg. Mannen som sitter på trappa er bestefaren min Gunder Bergsvangen, min mammas far. Han og min mormor bodde på en husmannsplass i Odalen hele livet, hvor det ikke var innlagt vann. Til den dag de enten døde eller flyttet derfra, var huset uten vann. Det måtte bæres inn fra de to brønnene de hadde, som lå inne i skogen. Sammen med bestefar står min pappa 💖 Lusekofta han har på seg, har min mamma strikket! 

På dette bildet er jeg sammen med pappa, og jeg er 1 år gammel. Min aller første julaften, og etter det jeg har blitt fortalt var jeg veldig begeisteret for juletreet. De hadde et svare strev med å holde meg unna da, hihi! Tror ikke jeg klarte å rive det over ende….., det sa de i allefall ikke noe om!! Noe av julepynten fra den gangen, har jeg faktisk den dag i dag :o)) 

Her er lille runde meg på togtur med mamma… Hvor vi skulle sto det ingenting om under bildet, men det var enten til besteforeldrene i Odalen eller på Stange. Vi hadde bil selv, men når vi skulle reise langt hendte det ofte at vi tok toget. Det var liksom litt høytidelig å ta toget når jeg var barn :o))

#fotoalbum #fotografier #foto #gamleminner #minner #familie #meg #selfie #glede #søndag #mai #blogg

14 kommentarer
    1. Veldig koselig med slike album og hyggelig å mimre litt over livet slik det var en gang ..:)) Nå er mange borte hos meg også.. så bildene tar jeg vare på.. Koselige bilder du har her.. og togtur var stas ja :)) Takk for titten <3

    2. annebe: Bare hyggelig :o)) Jeg er veldig glad i Ã¥ sitte og bla i gamle album, og jeg føler at jeg finner noe nytt Ã¥ spennende Ã¥ se pÃ¥ hver gang. De flest er borte hos meg ogsÃ¥… Ja togtur var stas, for ei lita tulle :o))

    3. SÃ¥ koselig bilder! og tenk..se pÃ¥ din mor, og se pÃ¥ mødre med smÃ¥barn nÃ¥..med hull i neser og dill dall overalt..DET var det ikke mye av pÃ¥ den tiden..nøktern og flott!Som en husmor….herlig!!

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Hihihi, ja det har skjedd stor forandring. Jeg kan jo bare se på megselv, hvor mange damer i min alder tidlig på 60-tallet hadde egen leilighet. Tjente egne penger, og gikk rundt med flere tatoeringer og flere hull i ørene. Skal jeg være ærlig, ingen :o))

    5. Så artig å se da. Det er nok mange gode minner mellom de permene. Du er nå i alle fall lik din pappa, kan jeg se. Du var meget søt vil jeg påstå. En flott kvinne i dag også! Ta godt vare på det, av uvurderlig verdi dette albumet.

    6. toveview: Tusen takk for den fine kommentaren :o)) Jeg må bare si det, men pappa er ikke min biologiske pappa, men det er sant at vi lignet på hverandre. Min biologiske far og pappa ligner i grunnen litt på hverandre :o))

    7. Bilder i et fotoalbum har stor verdi.Jeg lager Ã¥rs album og har ogsÃ¥ tatt vare pÃ¥ album jeg har fÃ¥tt av mine foreldre. Bildene forteller jo litt om livshistorien vÃ¥r….

    8. maiken: Ja jeg setter stor pris de gamle albummene, og koser meg med dem. NÃ¥ for tiden blir det ikke til at jeg setter bilder i album lenger. NÃ¥ lagres de pÃ¥ PC’n, men det er ikke sÃ¥ hyggelig Ã¥ sitte Ã¥ se pÃ¥ dem der. Burde nok ta meg tid til Ã¥ sette dem inn ??

    9. Kjempekoselig med ordentlige fotoalbum. Jeg bruker mye tid på å printe bilder og lage album selv, og synes det er veldig hyggelig å ha noe fysisk å bla i. 🙂

    10. Lindis: Jeg syntes jo ogsÃ¥ at det er mer koselig med album, blir liksom ikke helt det samme med Ã¥ se bildene pÃ¥ PC’n eller pÃ¥ tv’n. SÃ¥ kan man jo være litt kreativ ogsÃ¥, nÃ¥r man setter inn bilder i et album :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg