Ingen garantier..

Ute i naturen kan livet være brutalt, og hver dag en kamp for å overleve… Det er ingen garanti for at de som har sitt hjem der, lever så lenge at de blir voksne. Akkurat dette har jeg fått bevis for i løpet av de siste 14 dagene. Nå har jeg ikke vært så ignorant at jeg ikke har vært klar over det, men jeg har bare ikke fått erfart det på nært hold tidligere.

I borettslaget nedenfor der jeg bor, har de et garasjeannlegg i 2 etasjer pluss parkeringsplasser oppe på gateplan. For litt siden hadde et måkepar lagt egg oppe på parkeringsplassene, og ut av disse eggene kom to unger. Som verdens største hønemor har jeg fulgt med på ungene, og vært veldig bekymret for at noen skulle komme å stygge ved dem. Foreldrene klarte fint å jage bort de som kom for nær, og de som parkerte bilene sine der måtte virkelig dekke seg til når de skulle hente eller levere bilene sine.


(bildet er “lånt” fra google)

I forrige uke oppdaget jeg at den ene ungen begynte å sakke etter den andre i vekst, i tillegg til at den dro på det ene benet sitt. Jeg tenkte da at den ikke kom til å bli gammel, og ganske riktig dagen etter var den borte. Broren/søsteren derimot har klart seg helt fint, og vokst seg større fra den ene dagen til den andre. Det har vært spennende å se hvordan den har utviklet seg :o)

I natt var jeg oppe en tur, og da jeg var på veg tilbake i senga igjen hørte jeg måkene lagde masse leven. Det var veldig uvanlig kl 02:00 på natten, og jeg gikk bort til balkongdøren å kikket ut. Jeg kjente at hjerte mitt sank helt ned i magen min, og ble der… Mor og far måke flakset rundt og stupte ned mot noe i skyggen, og skrek å bar seg. Plutselig kom noe som så ut som en veldig stor katt eller kanskje en rev slentrendes ut i lyset, og i munnen hang en slapp og helt klart død måkeunge. Jeg ble så lei meg at tårene bare rant nedover kindene mine… Det var ingenting foreldrene kunne gjøre, og de måtte bare se på at rovdyret forsvant avgårde med ungen deres.

Jeg vet jo at dette er slik ting fungerer ute i naturen, men det å bevitne det var ikke lett for meg som er så dyrekjær. Etter at jeg omsider kom meg opp i senga igjen, klarte jeg ikke å få sove. Tankene mine kvernet rundt i hode mitt på om måkeungen døde raskt eller om den ble plaget først. Hvor lenge jeg lå sånn vet jeg ikke, men tilslutt måtte jeg jo ha sovnet. Jeg syntes fortsatt at det er veldig trist, og klarer ikke helt å slippe synet av rovdyret med ungen i munnen :o((

#naturen #fugleliv #måker #måkeunge #bråtalt #rått #trist #død #katt #rev #overleve #dyrekjær #rovdyr #trist #sommer #juni #fredag #blogg

8 kommentarer
    1. fruensvilje: Ja den er det, og det er vel sånn det skal være… Noen må bøte med livet for at andre skal leve videre… Jeg skulle bare ønske jeg slapp å se det!!

    2. Uff..ja sånn er jeg også…blir så lei meg, og tenker så ille mye på om den var redd osv…Når jeg ser sånn program på tv..må jeg skru av..for jeg lider med offeret…Jeg VET det er naturens gang..men jeg vil ikke se det…eller tenke på det…Det er fælt..og jeg er lei meg for at du måtte se det..for ja..det er ikke noe hyggelig syn..Livet i dyreverden er brutalt!

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg tar meg fortsatt i å kikke ned på parkeringsplassen, og tenker at jeg skal se den vesle fjærballen. Det verste jeg vet er å se eller høre om at dyr har det vondt, og takler det ekstremt dårlig.

    4. Uff, det er leit å bevitne slikt. De legger nå egg de rareste stedene disse måkene….
      Jeg fikk hjertet i halsen her en dag jeg så en andemor og hennes mange små strente midt i en godt trafikkert vei her hos meg. Men heldigvis stoppet bilene så hele familien kom seg over. Det var bare så fint….

    5. maiken: Nei, det var langt i fra noen hyggelig opplevelse :o(( Vi har Østensjøvannet like nedenfor, og på denne tiden er andemor ofte å går med ungene sine. Heldigvis går det greit :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg