En lang formiddag på Radiumhospitalet

Før jeg begynte å skrive dette innlegget, spurte jeg bestisen Anne om det var greit at jeg skrev det og hun sa at det var i orden!

For snart en måned siden fikk bestisen den skremmende beskjeden at hun hadde fått kreft i underlivet. Etter det har det blitt noen besøk hos A-Hus, for gynokologisk undersøkelse med og uten narkose, MR og CT. I utgangspunktet ble det reservert plass til operasjon hos A-hus, men det viste seg at svultsen hadde vokst slik at hun derfor måtte sendes videre til Radiumhospitalet. 

Det er selvsagt henne det gjelder, men hun står ikke alene oppe i alt dette her. Hun har en flott niese og kusine, som har stilt opp med å kjøre til og fra undersøkelser. I dag har jeg hvert med til samtalen hos Radiumhospitalet. 

Først var det utfylling av mye papirer, innen vi ble hentet inn til samtale med legen. Legen forklarte om hva de hadde funnet, og hva som skal skje videre av undersøkelser og operasjon. Nå må det nevnes at kreften er oppdaget tidlig, det er ikke spredning og kreftcellene er av den snille sorten, iflg den hyggelige legen. Operasjon vil bli om ca 3 uker. Bestisen måtte i tillegg til samtalen igjennom noen flere undersøkelser i dag. Hun må tilbake igjen i morgen for mer undersøkelser under narkose, og jeg har tilbydt meg å kjøre henne dit på morningen, for så å hente henne igjen senere på dagen når hun har fått vile seg å kommet til hektene.

Alle vi snakket med å møtte, lege og sykepleiere, var så søte og vennelige. Noe som er så viktig når man skal snakke om kreft, som kan være både skremmende og skummelt.

Noe som forundrer meg litt, er dette med parkering… For på plassen ute var det kun anledning til å stå i 2 timer, og når man skal til flere undersøkelser med ventetid så går timene fort. Jeg måtte flytte bilen for å ikke få bot, og da kjørte jeg ned i garasjeannlegget. Om man kunne stå lenger der er jeg litt usikker på.

Ingen av oss hadde spist noe siden tidlig på morningen, så vi bestemte at vi skulle stikke innom Storo Storsenter. Bena våre styrte oss rett til Jordbærpikene, hvor vi bestilte en nydelig Lasagne med salat og hvitløksbrød. Vi satt en god stund å koste oss med maten å skravlet i veg, om dagen i dag og alt mulig annet :o)) Etterpå tok vi oss en runde i alle etasjene å kikket i butikker, og noen poser ble da også fylt opp, og ble med hjem :o))

Når vi kom tilbake til Casa Fres og Knurr, ble Bestisen med inn og vi satt en stund å pratet mens vi koste oss med mine gode cookies! 

#sykehus #undersøkelser #samtale #ahus #radiumhospitalet #kreft #sykdom #storo #storostorsenter #jordbærpikene #middag #shopping #sommer #blogg #mandag #juni

20 kommentarer
    1. Så bra at du stiller opp, og det er jo ikke noe man heller vil når bestevenner eller familie har det vanskelig. Jeg har også vært på Radiumhospitalet og andre sykehus, hvor det med parkering er problem. Helt sprøtt spør du meg.. Så koselig dere kunne kose dere litt etterpå. Får vi se shopping-greiene eller? 😀

    2. SÃ¥ heldig hun er som har deg som stiller opp, og kan bli med sÃ¥nt. Det er godt Ã¥ ha noen Ã¥ lene seg pÃ¥ nÃ¥r ting ikke er sÃ¥ bra. Godt Ã¥ høre at det er celler av den “snille” typen da, da vet man ofte at prognosene er enda litt bedre. HÃ¥per du har en fin kveld 🙂

    3. godt å ha et godt nettverk rundt seg når sykdom inntreffer,gode venner erogså gull i slike stunder,men godt det er funnet på et tidlig stadium og att det er snille kreftceller,ønsker henne lykke til

    4. SÃ¥ bra at hun har deg og andre som støtter henne, – det er viktig i en sÃ¥nn situasjon. Ønsker henne masse lykke til med behandlingen og at hun blir helt frisk igjen.<3

    5. frodith: Det er en selvfølge for meg å stille opp når bestisen blir syk, og hun hadde helt klart gjort det samme! Jeg kjøpte ikke så mye spennende i dag, kun to billige klokker (en sort og en grønn) fra Kjell og Compani. Det var bestisen som handlet, hun fikk seg et par nye sommerbukser :o))

    6. A February Girl: Anne er min beste venninne, og vi har vært igjennom mye sammen så det er klart jeg stiller opp for henne nå. Legen var veldig optimistisk, og de hadde ikke funnet noen overraskelser på MR eller CT. Det er jo positivt :o)) Nå er jeg helt skutt,og skal snart krabbe under dyna sånn at jeg er klar for en ny dag. Ha en fin kveld du også :o))

    7. Hanne Beate: Tusen takk :o)) Vi er en liten gjeng rundt henne som stiller opp og tar vare på henne. Selv om hun har noen tunge stunder, så er hun positiv å snakker åpent om dette. Så vi tror jo at dett vil gå fint :o))

    8. SÃ¥ bra du stiller opp for henne, men det gjør man jo selvsagt for de man er glad i… Tøffe tak, men det er jo veldig mange som blir helt friske ogsÃ¥ .. Gode ønsker til henne fra meg <3

    9. annebe: Tusen takk :o)) Hun er min aller beste venninne, så det er klart jeg stiller opp for henne nå :o)) Håper at de får med seg alt under operasjonen, slik at hun slipper cellegift på toppen!!

    10. Uff..sÃ¥ uhyggelig..men godt hun har gode venner og familie som stiller opp…Det er bra…snill du!!

    11. karidansen: Hun er min beste venninne, som jeg har kjent siden jeg var 17 år. Vi har vært igjennom mye sammen, og hun skal slippe å gå igjennom dette alene :o))

    12. dvergpinschere i mitt hjerte: Vi mÃ¥ stille opp for hverandre nÃ¥r den ene blir syk… Da er det viktig at vi som er venner og nære familie, stiller opp og bærer litt av byrden <3

    13. Forferdelig trist å høre.. Men så utrolig godt det er å ha slike gode venner som deg i en slik situasjon i livet <3
      Parkering er alltid håpløst på slike steder, de skal liksom gjøre en situasjon som allerede er sårbar til en som er verre fordi det blir et plag å skulle komme seg dit uten bil, og har man bil skal man liksom ikke få bare parkert heller.. Huff..

    14. Søtmonsen ): Ja vi er noen personer, bestående av venner og familie, som kommer til å stille opp å støtte opp hele tiden. Hjelpe til med forskjellige ting når det trengs.

      Jeg har lang erfaring med parkering på Ullevål sykehus, og der var det et mareritt. Jeg fikk bot flere ganger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg