Andre feriedag – Østensjøvannet

På formiddagen i dag var jeg litt i tvil hvilken vei vinden ville blåse, med det mener jeg om det skulle bli overskyet eller om det skulle bli fint vær. Til min store glede ble det faktisk knallvær, så når bestisen kom innom bestemte vi oss for å dra ned til Østensjøvannet. Det tar ikke mer enn 5 – 10 minutter med bil bort til parkeringsplassen, og jeg er også så heldig å se vannet fra balkongen min.

Ofte kan det være ganske fult med biler på parkeringsplassen, men i dag sto det bare noen på skyggesiden så det var rikelig med plasser. Vi parkerte på en av de ledige plassene på skyggesiden, sånn at vi ikke skulle komme tilbake til en glovarm bil.

Jeg hadde husket å lade opp det nye Sony Sybershot kamera mitt, og det var det som ble med på turen. Det tar like gode bilder som speilreflekskamera mitt, så lenge jeg ikke zoomer inn alt for mye.
 

Det er et rikt fugleliv langs hele vannet, men på den siden av vannet hvor det er en lekeplass og krakker å sitte på, er det et sted hvor det samles ganske mange forskjellige arter. Det er ofte hit folk kommer for å mate fuglene også, og her kan man kommer tett på fuglene.

Jeg hadde ikke prøvd å filme med det nye kamera, og prøvde en gang for å se hvordan kvaliteten var. Fant ut at letteste måten å få filmen inn i et blogginnlegg, var å laste den opp på YouTube først og så ned igjen i blogginnlegget.

Denne Grågåsa stilte seg liksom opp å poserte for meg, så da bare måtte jeg ta bilde av den :o))

Det er ikke like mange Kanadagås og Grågås ved Østensjøvannet lenger. For noen år siden var det så mange av dem at de var nødt til å skyte en del av dem, og ta eggene for å kontrollere bestanden. Det høres ut og er brutalt, men når det ble så mange som det gjorde, var det dessverre ingen annen utvei.

Denne anden hadde jeg aldri sett før så når jeg kom hjem googlet jeg den, og fant ut at den heter Hvithodeand. Jeg syntes den var så vakker. Det var bare denne ene som gikk der å ruslet sammen med Grågås, Måker, Skjærer og Kandagås.

Denne svanen lå ganske langt ut da jeg zoomet den inn, og jeg var veldig spent på hvordan det ville bli når jeg fikk bildet over på PC’n. Helt ærlig så syntes jeg det ble ganske bra jeg :o))

Da vi kom bort til stedet hvor fuglene oppholdt seg, lå svanen alene ute i vannet, men etter at vi hadde stått der en stund svømte den inn i en vik og kom tilbake med 6 skjønne ganske store unger. De svømte litt rundt ved kanten innen de kom opp på land for å tørke og pusse fjærene sine. Når en bestefar med barnebarnet sitt kom med en pose med mat, reiste de seg opp tungt å vraltet bort for å få noen godbiter. Det er første gangen jeg kom så tett på ungene, og det syntes jeg var litt gøy :o))

Det ble etter hvert varmt, så vi ruslet tilbake til bilen og skyggen. Der ble vi sittende en stund å prate, mens vi spiste og fikk i oss litt å drikke.

I morgen er bestisen, kusinen og jeg klare for en ny utflukt… Vi skal holde oss i Oslo, og det tar ikke lang tid å komme dit heller. Hvor, skal jeg fortelle om i morgen :o))

#østensjøvannet #fugleliv #hvithodeand #grågås #kanadagås #måke #skjære #østensjøvannet #utpåtur #svaner #innsjø #sol #sommer #juli #tirsdag #blogg

6 kommentarer
    1. Så flotte bilder! Jeg har vært noen ganger i Oslo, men aldri ved Østensjøvannet, – må nok ta meg en tur dit neste gang. :o) Koselig når fuglene kommer helt bort til en. Den anda du ikke hadde sett før heter forøvrig Rustand. Kos dere videre, – blir spennende å se hva dere skal ut på idag! :o)

    2. Så koselig! ja her må de også skyte noen gåser hvert år..for det blir fort alt for mange…Flotte bilder! og ja..det som du har zoomet mye var kjempe fint det…Ha en god ny dag!

    3. Hanne Beate: Tusen takk :o)) Jeg kan virkelig anbefale å ta en tur til Østensjøvannet. Det er en perle med et rikt fugleliv, og enkelte steder langs vannet kan man komme tett på fuglene. Det er en fin tur å rusle rundt hele vannet, og krakker man kan sette seg på spredt rundt omkring :o))

    4. hverdagslivetivollen: Ja denne freste skikkelig, ikke så mye på oss menneskene men den stakkars hunden som bare ville gå over broen sammen med eieren sin. Selv har jeg blitt klyp i baken som barn, hihi!!

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk :o)) Det tar gode bilder dette Sony kameraet, så det var verdt å vente på. For det var jo dette som nesten ikke kom :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg