KjerringrÄd mot grÄtt hÄr

Jeg har en bokserie i bokhylla om alt fra merkedager til kjerringrĂ„d, og en av dem heter KjerringrĂ„d og homĂžopatiske husrĂ„d. Den satt jeg Ä kikket igjennom og smĂ„lo litt for meg selv. Det er mye artig i denne boka, og sikker mye som fungerer, men ikke alt
.

Dette er rÄdet mot grÄtt hÄr:

Grey-haired woman sat in garden
Licensed from: phovoir / yayimages.com

Du trenger spiker og markens blomster + sterk te.

Kok sterk te av vanlig te. Den mÄ vÊre sÄ sterk at den er nesten svart. Bland dette med avkok av forskjellige urter som du finner i hagen eller ute i marka. Hold deg til noen kjente sorter som det finnes mye av. Hell pÄ flasker , ha i en liten neve spiker og kork igjen. La blandingen stÄ noen uker.

Gni hodebunnen hver dag med hĂ„rvannet, og du unngĂ„r Ă„ bli grĂ„hĂ„ret. Denne kuren passer best hvis det “gamle” hĂ„ret var mĂžrkt, lyshĂ„rede vil fĂ„ en noe annen fargenyanse, enn mĂžrkere nyanse enn tidligere.

Jeg har vel ikke noe sÊrlig tro pÄ denne
 Spiker?? Normalt nÄr man bruker urter, sÄ rasker man ikke bare med seg det man finner Ä lager et avkok av det. Alle urter man finner ute i naturen, har sin sÊregenhet som kan nyttes innen medisin og helseprodukter. Det Ä blande dem sammen ville jeg tro ikke var Ä anbefale, noen passer jo ikke sammen i det hele tatt.

Har du noen kjerringrÄd du sverger til og som fungerer?

#kjerringrÄd #homeopatisk #husrÄd #grÄtthÄr #grÄ #hÄr #spiker #urter #koke #avkok #te #artiglesing #helse #blogg

12 kommentarer
    1. Hihi, nĂ„ mĂ„tte jeg i bokhylla og finne fram boken min om kjerringrĂ„d, og der fant jeg akkurat samme oppskrift. Boka heter “KjerringrĂ„d og homĂžopatiske husrĂ„d, for folk og fe” av Aksel Gjerstad, – kanskje det er den samme som du har? Mye artig lesing, hihi. Jeg har ikke sĂ„ stor tro pĂ„ sĂ„ mye av det, men fĂžr nĂ„r det ikke var sĂ„ lett Ă„ fĂ„ tak i lege/dyrlege eller de ikke visste sĂ„ mye, mĂ„tte de prĂžve noe. Mitt kjerringrĂ„d: Hvis jeg blir stukket av veps, pleier jeg Ă„ legge pĂ„ en fuktet sukkerbit, fordi det trekker ut brodden og plagene blir mye mindre.

    2. KjerringrĂ„d er gode og ty til. For lenge siden var jeg veldig plaget av mygg pĂ„ kjĂžkkenet. Da fikk jeg dette rĂ„det av min kjĂŠre venn Berit; StrĂž kanal pĂ„ bordplata – og det hjalp mye. Seinere fikk jeg et bedre middel av borettslaget. SĂ„ det er mye godt i kjerringrĂ„d – en god medisin i sĂ„ mĂ„te.

    3. Nei det hĂžrtes rart ut…og man kan vel vanskelig stanse grĂ„ing av hĂ„r! Det er jo noe som brytes ned..og vi mĂ„ nok bare la det gĂ„ sin gang…hihihi..men ja..mange kjerringrĂ„d er litt morsomme..hihih. ha en god dag!

    4. Hanne Beate: Det er akkurat den samme boken, og det var opprinnelig mamma som hadde bestilt hele serien. Tror ikke jeg gidder Ă„ prĂžve denne, mye bedre at frisĂžrdamen dekker over i stedet :o)) Den med sukkerbiten har jeg faktisk hĂžrt skal fungere, men har ikke prĂžvd den selv… Ser jeg en veps sĂ„ lĂžper jeg hylende bort, hihi! Jeg leste at dersom man hadde Ăžrevoks, sĂ„ fungerte det bra pĂ„ alle innsektbitt :o))

    5. Helge: Nei, man skal ikke tenke at kjerringrÄd er noe tull som ikke fungerer. Mange av dem fungerer veldig fint, og noen av dem er jo forgangerne til dagens medisiner ogsÄ.

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Akkurat denne har jeg ikke noe tro pĂ„… Det sies ikke noe om det, men jeg hĂ„per at det var meningen at man ikke skulle ha med spikerne nĂ„r man masserte hodebunnen ??

    7. frodith: Hehe, jeg ble ganske skeptisk nĂ„r det sto spiker… I ettertid tenkte jeg at det er kanskje pga at de ruster, og det er den fargen som gjĂžr at man ikke fĂ„r grĂ„tt hĂ„r.. Har ikke tenkt Ă„ teste det ut da, det fĂ„r frisĂžrdamen min fixe :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg