Femtende feriedag Рtv-serier og program jeg s̴ som barn

Når man har levd en stund og har kommet litt i overkant av midt i livet, så begynner jo de tingene man så på tv som barn også å bli gamle. Tenkte at det kunne være litt gøy å lage et innlegg om de tingene jeg likte å se på tv, den gangen jeg var ung og uskyldig, hihi!!

Listen er ikke satt opp i henhold til det året de ble sendt, litt mer hulter til bulter.

1. Daktari
Dette var serie hvor handlingen foregikk i Afrika. Helt ærlig så husker jeg ikke så veldig mye av handlingen lenger, og personene som var med i serien. Jeg husker derimot løven Clarence, som var skjeløyd og bare helt vakker.

2. Flipper
Dette var en serie som var utrolig populær her på 60-tallet, og jeg husker at hele familien satt klistret til tv-skjermen når Flipper kom. Flipper var hovedpersonen, eller delfinen da, som alltid var helten og reddet menneskene han bodde hos. Noen ganger trengte Flipper også å reddes, og som barn husker jeg at det var veldig spennende. Skuespillerne kom også på besøk i Oslo en gang.

3. Gunsmoke (Kruttrøyk)
Dette var jo egentlig en voksenserie, og jeg husker at jeg fikk lov å se på den sammen med foreldrene mine. Jeg var vel ikke så veldig liten da, men fortsatt et barn og syntes nok at enkelte episoder kunne være litt skumle. Etter dagens serier var vel Kruttrøyk, som den het på norsk, bare barnematen.

4. Beppe’s Julmorgon
Svensk TV 1 hadde julemorgen i romjulen lenge før NRK begynte med det, og en av de beste var Beppe Wolgers og dokkene hans. Beppe var en sånn god bamse av en mann, og det var noe lunt og godt over programmene hans. Nå var jeg nok ikke så opptatt av dokkene, men han viste mange tegnefilmer som ikke ble vist på NRK. En av de tegnefilmene jeg ble helt betatt av var Scooby Doo, som jeg faktisk den dag i dag bare elsker å se på.

5. Black Beauty (Silkesvarten)
Serier hvor dyr spiller hovedrollen er alltid populært, og Black Beauty var veldig populær. Dette var en spennende serie om den blanke og vakre svarte hesten Black Beauty, som på norsk het Silkesvarten. Selv om jeg ikke var noen hestejente, så syntes jeg den var spennende og fikk med meg alle episodene som ble sendt.

6. Bjørnen Colargol
Jeg tror de fleste kunne sangen som hørte til serien… Jeg er bjørnen Colargol, som kan synge i dur og moll osv. Husker ikke resten akkurat nå. Til tross for at jeg hadde blitt ganske stor da serien ble sendt, så syntes jeg den var morsom å måtte se den.

7. Follyfoot
Når denne serien gikk hadde jeg blitt litt eldre, og hormonene lå utenpå huden, hhi… Hadde skikkelig tv-crush for Steve, han kjekke mørkhårede karen nederst til høyre. Serien handlet om gården Follyfoot og de som jobbet der. Hvis jeg ikke husker helt feil, så tok de inn hester som var blitt vanskjøtte osv. Jeg var så hekta på serien, og det ene året ønsket jeg meg så fælt boka som fra serien. Da julaften kom fikk jeg den, og jeg bladde i den hele kvelden med stjerner i øynene.

For de som har sett en del James Bond filmer, vil nok kjenne igjen mannen øverst til venstre. For det er han som i veldig mange filmer spilte Q, som var en sorts Mr. Gadget.

8. Pippi Langstrømpe
Denne har vel alle et forhold til tenker jeg. Pippi var jo så kul, og gjorde alle de tingene man som barn hadde lyst til å gjøre. Selv om vi som barn på den tiden faktisk fikk lov til å klatre i trær og klatrestativ uten sikkeranordninger, og fikk lov til å leke leker hvor vi kom inn på kvelden å så ut som vi var banket opp, så fikk vi ikke lov til alle de gale tingene Pippi gjorde. Kanskje like greit også.

9. Skippy the bush kangaroo
Australske serier var det mange av den gangen jeg vokstre opp, og av de mest populære var vel Skippy. Skippy var jo en kenguru, en smart en som kunne og klarte mange vanskelige oppgaver. Hun dukket alltid opp å reddet menneskene sine. Om det var skurker eller farlige dyr, som det er mange av i bushen i Australia, klarte hun det alltid.

10. Vi på Saltkråkan
Jeg kommer ikke utenom denne, en serie som jeg fortsatt koser meg med når den sendes. Det er jo den ultimate sommerserien fra barndommen. Dette er jo sånn man ønsket at sommerferiene skulle være, med nesten bare soldager, sjøen rett utenfor hvor man kunne bade når man ville, masse natur og frihet. Som barn var jeg jo som Tjorven, samme hårklipp, samme type klær og god og rund, hihi!!

Hva var dine favorittserier da du var barn?

#tvserier #tvprogram #barndommen #minner #gleder #begeistring #barn #sensommer #august #mandag #blogg

10 kommentarer
    1. Artig å tenke tilbake på hva man så på tv som barn. Jeg så barne-tv på 70-tallet, og husker bl.a. Lekestue med bl.a. Vibeke Sæther, Vi på Saltkråkan, Pippi, Pompel og Pilt (litt for skummelt), Titten Tei, Teodor og onkel Lauritz (Johnsen), Professor Baltazar. Jeg var også veldig glad i Jul i Skomakergata, og har alle episodene på dvd.

    2. Mona Iren: Ja hadde ikke det vært koselig… Pippi og SaltkrÃ¥kan har jo gÃ¥tt noen ganger, men mange av de andre er jo ikke blitt vist pÃ¥ mange Ã¥r.

    3. Hanne Beate: Jeg så også alle de du nevner der, bortsett fra Lekestue, for den syntes jeg var litt teit. Jeg har også Jul i Skomakergata på DVD, og når desember kommer så ser jeg en episode hver dag. Barnet i meg kommer fram da :o))

    4. SÃ¥ herlig! ja her var det mange kjente for meg ogsÃ¥! men noen ukjente…Gøy Ã¥ tenkt tilbake pÃ¥ ja..alle del gledene disse seriene ga…

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Det er gøy å mimre litt innimellom, denne gangen var det ting jeg så på tv og som jeg kanskje hadde hatt lyst til å se igjen :o))

    6. SÃ¥ herlig et gjensyn da! Dette husker jeg ja. Jeg husker nesten alle med unntak av Beppe`s… som du sÃ¥ pÃ¥ en svensk kanal. Det brukte ikke jeg og min familie Ã¥ se pÃ¥. Takk for titten og gode minner! Var det ikke bedre TV før da?

    7. Flipper, Skippy, kruttrøyk og mange andre husker jeg godt f.eks Huset på Prærien. Av norske husker jeg Lekestue og skomakern. De ble alle populære, NRK var jo den eneste stasjonen her i landet. Hadde man flaks kjente man noen som fikk inn svensk TV.. Nå er alt rolig her, litt kaos de 2 siste ukene. Følte meg uvel i kroppen da jeg kom hjem i dag, hodepine og kvalme, sov 1 time. Det blir tidlig seng på meg idag.

    8. toveview: Jeg er enig med deg, det var bedre tv før, da vi var barn. Skulle ønske at de kunne sende noe av det i reprise igjen :o)) Mine vener og jeg så mest på svensk tv, ettersom de hadde mye flere spennende program :o))

    9. Helge: Å ja, Huset på prærien var populert her i huset også. Tror vi fikk med oss alle episodene :o)) Håper du føler deg bedre etter en god natt søvn!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg