En må kose seg litt…

Hver søndag i adventstiden pleier jeg å kose meg med julemedisterkaker, pølser surkår og gode poteter. Nå er ikke jeg av de som drikker så mye alkohol, men til god julemat må jeg ha øl og akevitt.

Hvis du tror at jeg har stekt medisterkakene, så må jeg skuffe deg gitt for de er Gilde sine. Dessverre så hadde disse medisterkakene ligget litt for lenge i kjøleskapet, og var sure. Kjente det med en gang jeg smakte på den, så da ble det bare medisterpølser denne gangen. Ikke det at det gjorde så veldig mye, for maten smakte veldig godt allikevel den ;o))

Er det noe du “bare” må ha i tiden fram til jul?

#julemat #medisterkake #medisterpølser #surkål #øl #akevitt #blogg

18 kommentarer
    1. medisterpølse har jeg ikke smakt har ikke hørt om det engang,men tenker maten smakte ja :)) vi har ingen tradisjon for noe spesiell mat i adventstiden,vi koser oss med litt forskjelligt

    2. fruensvilje: Jeg er så avhengig av medisterpølse på julebordet, at jeg i forkant prøvsmaker flere sorter for å finne den jeg syntes smaker best, hihi!! Maten smakte veldig godt;o))

    3. Nammm..ja man må ha litt julemat før jul..men vi har ikke testet verken pinnekjøtt eller ribbe enda..medisterkaker og julepølse har jeg innimellom her…så det blir ikke noe jeg lengter etter…men godt er det!

    4. Toini: Det var suuuupergodt ;o)) Jeg har ikke testet ribbe enda, og kommer nok ikke til å gjøre det før på julaften tenker jeg. Skal på julebord uken før julaften, og da har jeg bestilt en litt moderne ribbevariant som hovedrett. Blir spennende å se hvordan den smaker ;o))

    5. Desember er kosetid, så da må man spise som man lyster. Synes jeg…:)
      Jeg bare MÅ ha brente mandler. Kjøttmat spiser jeg ikke….

    6. Det er godt med julemat før jul. 🙂 På lørdag var jeg på julebord med jobben og fikk koldtbord med varm mat av diverse julemat. Jeg pleier å bake litt før jul, og da blir det julebakst til kaffen i hele adventstida. Ha en fin mandag! 🙂

    7. Jula krever planlegging. Skal seinere i dag se over dressen. Regner med den er i orden. Når det gjelder mat så må jeg skaffe litt, ikke mye men litt kosemat. Litt frukt, litt marsipan men ikke for meget og litt godt pålegg som laks, reker og en god ost. Så lenge jeg er alene så gjør jeg ikke så mye ut av det men skal kose meg litt.

    8. Imponert over folk som steller så godt og koselig bare for seg selv. 🙂 Har ikke noe jeg bare «må ha». Til det har livet blitt snudd på hodet alt for mange ganger, og tradisjonene like så.

    9. Hanne Beate: Ja jeg liker å prøvesmake julematen i helgene, og da koser jeg meg virkelig. Det blir nok ikke så mye baking på meg, men litt småtteri blir det nok. Skal lage noe som heter kokosbandy, som jeg fant i en gammel kokebok etter mamma.

    10. Helge: Jeg feirer julaften alene, men jeg skal kose meg med ribbe, pølse, medisterkaker og surkål. Skal også fylle opp kjøleskapet med litt ekstra godt pålegg, men ikke overdrive.

    11. Marit: Etter at jeg ble igjen alene, har tradisjoner å d et å stelle i stand blitt ekstra viktig for meg. Nå koser jeg meg hele desember med julepyntet hus og god mat ??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg